|
|
|
|
|
|
|
|
|
Îngerul și aprilie maladiv* (Exercițiu de lectură) |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Îngerul și aprilie maladiv*
Fie și invocând textul acesta, nu numai însă, și valoarea de adevăr a versului aici nu se mai scrie nimic e doar un aprilie maladiv pălește. Nici aprilie nu este maladiv decât, poate, perceput ca atare, într-un univers imaginat, de tip bacovian. Un semplice ma non troppo care pe mine mă duce cu gândul la un alt adagiu și anume, per aspera ad astram! Iar poemul pare a surprinde numai prima fază. Pentru partea a doua ni se sugerează un eu dubitativ însă un eu gânditor, un eu preocupat, un eu implicat, un eu aflat chiar în suferință și care, pare a-și fi pierdut speranța. Parafrazând o replică devenită celebră aș putea spune, câtă sensibilitate atâta dramă. Pentru că sensibilitatea este la originea dramatismului subsecvent decelabil în acest poem. O sensibilitate dublată de o luciditate de tip pesimist, un fel de abandonare a unui eu acțional, un pesimism constatativ al unui înger care și-ar fi abandonat nobila sa misiune, aceea de a ocroti.
Un intro care ar putea sugera blazare, un fel de final interior dublat de unul cumulativ al mediului proxim și nu numai, definit concentric și având raze spirituale din ce mai apropiate eului , românia, ploaia, oamenii fm-ul mergând până la universul interior puternic spiritualizat sugerat de reverberațiile posibile ale muzicii lui Berlioz, înlocuit cu fm-ul poate tot din rațiunea unei percepții catastrofice. Așadar un Berlioz sensibil, să ne amintim numai că el, Berlioz isi astupa urechile cand auzea Eroica lui Beethoven si se emotiona la orice romanta siropoasa. preocupat de grandios (să amintim că Berlioz își imagina o orchestră cu 30 de piane!) aceasta ar fi fost starea normală însă în contextul dat este înlocuit, abandonat deci, și, odată cu aceasta nu mai îmi scrie îngerul astăzi sfârșitul care ar putea sugera o abandonare absolută! Contrazisă totuși textual, inteligent și superb, dacă observăm că primul vers începe cu o celebră spunere a unuia dintre marii titani ai umanității care, silit de Inchiziție să retracteze adevărul după ce face compromisul care i-a salvat viața, rostește celebrele cuvinte care, în fond, anulează tot compromisul și repune adevărul în drepturile sale firești.
Abandonarea unei situații date, putem la rigoare emite câteva supoziții în această direcție, nu înseamnă și abandonarea lucidității. Dimpotrivă, am putea spune. Pentru că, răgazul dat de abstragerea din contingent permite revigorarea cognoscibilității: acum știu spune aproape sentențios autoarea. De ce acum ? Posibil, cum am spus mai sus, abandonarea mediului preocupant să fi oferit șansa unei meditații profunde, meditație care să fi relevat aproape premonitoriu: el va veni îmi va trezi duminicile încă o dată
va izbi între ele cuvintele eu voi trage de timp. Și, în această așteptare real-imaginar-virtuală, timpul, sugerat de secundar, devine un dușman de nesuportat . Până atunci,
mă irită acest fel de a te mișca în afara spațiului tău
și totuși rămân fidelă
întâi răscolesc sensuri despic literele în lumini las neatinse
indigourile pe smalțul sidefiu al doamnei lună
înțelegi azi mă răzvrătesc nu mai iubesc astralul
mă deconectează de tot înțelesul
trec praguri spun stop
O revoltă sui generis împotriva timpului, revoltă care pare a fi și împotriva unui aici unde nu se mai scrie nimic e doar un aprilie maladiv
în care se moare uneori se aprind candele
și se ridică o lespede . Acest aici ar putea fi cheia întregului poem. Un aici care, cu toată revolta manifestă nu este anulat. Pentru că textul ne oferă cel puțin câteva puncte de sprijin ca fiind certitudini: e pur si muove, acum știu
totuși rămân fidelă doar mama rămâne acolo. Și care oferă șansa, probabil uneia dintre cele mai frumoase, aspirații umane: speranța.
Există în acest poem și o anume doză de autoculpabilizare iar eu tac întotdeauna prea mult ca manifestare a propriei responsabilizări.
*semplice ma non troppo**
e pur si muove nu mai îmi scrie îngerul astăzi sfârșitul
bună seara românia aici ploile se duc odată cu oamenii
nimic romantic nici măcar fm-ul pe care îl ascult
în loc de berlioz
acum știu el va veni îmi va trezi duminicile încă o dată
va izbi între ele cuvintele eu voi trage de timp
nu mai suport secundarul
mă irită acest fel de a te mișca în afara spațiului tău
și totuși rămân fidelă
întâi răscolesc sensuri despic literele în lumini las neatinse
indigourile pe smalțul sidefiu al doamnei lună
înțelegi azi mă răzvrătesc nu mai iubesc astralul
mă deconectează de tot înțelesul
trec praguri spun stop
aici nu se mai scrie nimic e doar un aprilie maladiv
în care se moare uneori se aprind candele
și se ridică o lespede
doar mama rămâne acolo iar eu tac întotdeauna prea mult
**Text postat de Ela Victoria Luca
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|