FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
PENDULUL LIRIC SAU GÎLCEAVA POETULUI CU LUMEA
Text postat de Liviu S. Bordas

PENDULUL LIRIC SAU GÎLCEAVA POETULUI CU LUMEA






Mișcarea pendulară trebuie că e bine cunoscută. Nu doar de cei pasionați de fizică, ci de orice persoană cu oareșce simț de observație.

Bine-bine, veți spune, dar ce are pendulul cu poezia?

Un prim răspuns la această plină de bun simț întrebare l-a dat un cunoscut reprezentant diplomatic al României într-o țară africană. Prea distinsul ambasador a afirmat într-un interviu că viața sa la post a fost o continuă pendulare între clitoris și poezie. Pentru o mai bună înțelegere, domnia sa, aflat la capătul pendulului, se deplasa pe o curbă, mereu aceeași, între extremitățile –m și +m ale acesteia.

O pendulare totuși atipică, deoarece, tot potrivit spuselor domnului ambasador, timpul în care mișcarea pendulatorie îngheța în punctul –m, viteza de deplasare în acel punct devenind zero, era infinit mai lung decît timpul petrecut în punctul +m, deși, teoretic, puncte limită ale curbei pe care se deplasează extremitatea pendulului sunt caracterizate tocmai prin lipsa oricărui interval de timp întru adăstarea în acel loc. Ajuns la un capăt, pendulul o ia deîndată în sens invers. Asta în cazul pendulării tipice.

Cu alte cuvinte, Excelența sa domnul ambasador stătea mai mult în preajma clitorisului decît în preajma poeziei, ceea ce nu înlătură însă legătura intrinsecă dintre poezie și mișcarea pendulatorie. Chiar atipică fiind această mișcare, precum s-a subliniat.

Se va naște aici, și iar pe bună dreptate, o nouă și legitimă întrebare. Ce au în comun mișcarea pendulatorie și Europeea? Răspunsul vine de la sine: poezia, punctul +m pe care extremitatea pendulului din relatarea de mai sus îl atingea la finele mișcării sale într-un sens, punct în care se inversa sensul mișcării, urmînd o creștere accelerată a vitezei de deplasare spre punctul –m. Oricare ucenic în ale fizicii poate confirma acest lucru.

Vor fi fost unii printre dumneavoastră care să creadă, fie și măcar pentru o clipă, că legătura dintre mișcarea pendulatorie și acest spațiu literar ar fi putut fi punctul –m? Nu cred. Deși s-ar putea să aveți, în final, o surpriză...

Dovedită fiind legătura de mai sus, ne vom opri în continuare asupra unor mișcări pendulatorii și mai atipice decît cea evocată la începutul acestui text. Nu vom da nume, ci doar vom exemplifica prin atitudini și texte scrise.

Un autor “aciuiat” prin paginile albastre ale Europeei a spulberat toate barierele fizicii, inventînd și practicînd cu aplomb mișcarea pendulatorie browniană. Pendulul clasic, monoton și desuet, pendului lui Maxwell și orice alte pendule va fi scornit mintea omenească de-a lungul timpului, pot să-și înghețe pe veci mișcarea în fața noutății absolute: pendulul bănățean. Am promis. Fără nume.

Revoluționarul pendul săvîrșește o mișcare absolut inedită. El nu pendulează într-un singur plan, ci, absolut aleator, în planuri multiple, extremitatea sa atingînd ba elegia, ba rubayata, de unde se îndreaptă voinicește spre critica literară pentru a o coti brusc înspre pamflet, după o scurtă haltă pe tărîmul poemului ermetic sau al polemicii. Elementul alea ține exclusiv de dispoziția de moment a celui aflat călare pe limba pendulului. Personajul nostru principal.

Spre deosebire însă de personajul amintit la începutul acestui articol, căruia, se pare, vîrsta i-a adus și înțelepciunea de a adăsta acolo unde credea că face față cel mai bine și de a trece mai vijelios peste acea extremitate a curbei în care se simțea mai puțin confortabil, autorul proaspăt (repet cuvîntul pentru că-mi place la nebunie cum sună) aciuiat (sic!) printre noi se oprește cu osîrdie în fiecare dintre punctele limită ale pendulului său literar, cu gîndul - e adevărat, nemărturisit decît sieși și tuturor celor din jur – de a dovedi că locul e virgin și că desțelenirea ogorului musai să înceapă cu el:

“Stimați cetățeni ai acestui site,
Vă credeam mai puțin încremeniți în proiecte... încercați și altceva decît să izbutiți(unii trudnic,alții prea facil) o poemă iluzorie pe o pagină virtuală...”

Și tot el:

Un dar de seamă ți-oferă Creatorul,
Luminii și culorii să îi găsești izvorul,
Dar nu te-nvață și cum să te înalți
A vieții scenă-i goală,tu ești acum actorul!

O astfel de prolifică pendulare prin genurile literaturii nu se putea realiza fără mijloace adecvate:

De scrii prea iscusit, ești lesne atacat,
De cînți în versuri albe ești desființat,
Dar spune-mi muză vie,înțeleaptă
Care e calea bună,demnă de urmat?

Și, cum ermetismul s-a dovedit a fi șvaițer iar lancea cu care voia a purcede în turnir spre a-și spulbera adversarii prin pamflet s-a dovedit a fi boantă, autorul nostru a recurs la densitatea mesajului ca armă supremă. Nu la densitatea ideatică, ci la aceea formală. Scop în care a mistuit prin mijloace doar de el cunoscute tot ceea ce înseamnă spațiu. Precum strămoșii noștri în fața năvălirilor otomane, a pustiit miriștile din urma virgulelor și punctelor, de dinaintea și din urma parantezelor, astfel încît nicio privire iscoditoare să nu poată pătrunde printre cuvinte, în speranța deșartă că niciun critic, oricît ar fi fost el de agil, nu va putea străbate mărăcinișurile astfel încropite:

“Stimați cetățeni ai acestui site,
Vă credeam mai puțin încremeniți în proiecte,mai destinși(și nu sînteți,unii, decît distinși)mai rar blazați și de steluțe-mpovărați!Ieșiți măcar în week-end din manieră,lăsați orgoliile de breaslă(cei care sînteți asemenea lui marcel breslașu)simpatiile pe criterii de vechime în aste pagini și încercați și altceva decît să izbutiți(unii trudnic,alții prea facil) o poemă iluzorie pe o pagină virtuală...doar este un atelier literar(deși unii cred că scriu pt ,cel puțin ,Herder)”

Eroare evidentă de calcul. Autorul nostru avea nevoie de critici ca de aer, după cum singur o mărturisește:

Mi-am pus și sufletu-n tipare
Și inima în versuri,sune tare,
Dar ce să fac de cititorii mei
Apatici trec,pierzîndu-mă în zare?

și (tot el):

„În viață trebuie să ști și să pierzi.Mă retrag invins din acest inegal turnir(ca nu cumva să se transforme într-un turnură defavorabilă pentru activitatea mea pe site)cu regretul că nu ați alocat o energie similară și pentru disecarea rubayatelor(și chiar aveam nevoie de păreri competente)”

Cum nevoia nu s-a dovedit a fi reciprocă, distinsul autor e pregătit să abandoneze lupta pe tărîmul literelor și să se întoarcă la pendulul clasic. Pare a redescoperi miraculoasa extremitate –m a mișcării pendulatorii.
Altă eroare. Din partea noastră, de această dată.

Aprigul autor nu se oprește el la acest punct terminus al mișcării, precum diplomatul din exemplul de mai sus. Preferă să-și trimită acolo criticii.
Într-o formă care aduce al naibii de bine cu “ba pe-a mă-tii!”:

„Moftangiul dîmbovițean a reînviat,înainte de săptămîna patimilor și nu oriunde, ci pe tărîmul Euterpei.Aciuat de un număr de sezoane în paginile albastre virtuale,un oarecare, încărcat de lirism desuet,meșter în rime și în
imagini banale,îmi contestă dreptul de a căsca la lectura producțiilor sale.Mergînd pe brînci și mușinînd urma lui Shakespeare sau lustruind podelele pe care a călcat Voiculescu,prolificul scremător de sonete(157 la număr pînă azi)uită că acest spațiu virtual nu este creeat pentru uz exclusiv.”

Voi încheia abrupt. Cu un sfat.

Distinse și multilateral autor, datul cu pendulul e o meserie plină de risc.

Încearcă altceva. Datul cu poarta.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  ...  
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-18 19:06:48
         
 
  Veronica, figura mea se găsește în comentariul tău de mai jos. :)

Simon

Adrian, zîmbetul tău mă bucură...

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-18 19:06:30
         
 
  Stimate d-le Liviu,

Permiteti-mi sa fac un mic comentariu off-topic. Nu de alta, dar n-am fost aici cand se dezbateau problemele, asa ca nu le pot comenta.

Vroiam sa va scriu insa altceva: nu stiu daca in Romania prindeti acea emisiune, foarte populara in America de Nord, numita "American Idol". E un fel de "Steaua fara nume", concurs de cantareti amatori pe care ii selectioneaza in cateva etape un juriu si apoi, spre final, voturile vin de la telespectatori.

In Juriu sunt trei persoane. Unul din cei trei "judecatori" se numeste Simon (asa e in america, se striga oamenii pe numele mic) si e extrem de sever. Are o fatza destinsa, dar serioasa, ochii ii lucesc de inteligentza, e gata sa ironizeze pe orice tanar venit acolo doar ca sa se afle in treaba (si, Doamne, sunt o multime chiar afoni, te intrebi cum de au curajul sa "cante" asa in public!) si foarte rar spune o vorba de lauda. De obicei e lapidar, cand ataca pe cineva o spune direct, cand e multumit (rar, fiind cel mai exigent dintre "judecatori") o spune deschis si cu un zambet larg pe fatza.

Nestiind cum aratati, eu, de o buna vreme, citindu-va, mi se pare ca aveti figura lui Simon...

Nu stiu daca e compliment sau nu pentru dv, dar sa stiti ca el are multi adoratori.

Cu placerea lecturii,

Si cu stima,

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-03-17 23:51:21
         
 
  Domnule Kosta,
"Condiția ca un fapt, un gând să devină de oarecare interes literar e să devină mai înainte obsesie. (Mircea Horia Simionescu)"

no offense, de ce ar fi altfel ? mie imi pare mai romantic sa spun "sustras", de ce trebuie luat totul, asa, ad-literam ? va dati seama, o privire furata, pare mai nostimior in context:). De pe crenguta pe care m-a urcat Liviu Bordas... poate o banana mi-a furat privirea si am pierdut pe drum o litera. Nu vi se intampla si dvs. ? :) Sa fim seriosi, asta nu inseamna ca nu cunoasteti reguli gramaticale, ca nu stiti a scrie corect, etc. Nu mai exista duhul blandetii?:)
maimuta de matase:)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-17 12:21:43
         
 
  A sustrage = a fura, a delapida.
a distrage = a abate, a deturna.
Nimeni nu-ti poate sustrage atentia, cel mult poate sa iti "distraga' atentia. Invata romaneste, traiesti in Romania, stimata creatoare. No offense, K?
 
Postat de catre sters sters la data de 2008-03-17 07:02:37
         
 
  ...Subiectul nu merita efortul, clar! Că efortul merită tot zâmbetul și felicitările, iarăși clar! Vot.


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-03-17 00:43:15
         
 
  Din fonta?!? De mult nu se mai practica fonta. Poate din teflon. Am incredere in tine, Liviule, ca poti invata orice. Chiar si metalurgie, daca este spre binele societatii.

Cat despre atractori si bazine de atractie, cel mai bine este sa iei lectii de la o persoana de sex feminin. Despre curatatul de calcar al robinetilor - nu! Se pare ca aceasta este o treaba exclusiv barbateasca. Necesita multa fortza si indemanare.
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-03-16 23:34:22
         
 
  Sabino, bazinele alea de atracție sunt cumva niște cuve turnate din fontă? Că, sincer să fiu, la metalurgie chiar nu mă pricep!
Nici la atractori. Poate la detractori. Și la detartranți! Acasă eu curăț calcarul depus pe robineți!
Nici haosul nu mi-e străin!

Radule, simțeam că ruginește tastatura. Acu' parcă merge mai bine. Așa încît cred că a meritat! :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-16 22:59:25
         
 
  felicitări pentru teorie, Liviu

deși nu cred că subiectul/subiectele merita/meritau efortul

stea
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-03-16 22:50:43
         
 
  recunosc ! scriu foarte repede, in pofida faptului ca am descoperit calculatorul doar de 4 ani:) se mai intampla, mai scap cate o litera.:)) cand scriu, ma uit la ecran.:) daca ceva imi sustrage atentia, tastez si pe alaturi. adevarul este ca-mi si face placere sa fiu corectata:) de tine... :) ideea cu "crenguta naravasa care ma sustine la inaltime, numai tie ti-ar fi putut veni, asa ca... ma intelegi matale:)  
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:43:34
         
 
  Stimate Domnule Bordas,
am citit cu mare interes explicatia Dumneavoastra insa, am o observatie de facut - pur stiintifica, evident.
Daca vom considera scriitura in general si, in particular - a acestui autor - a fi un sistem dinamic si neliniar, atunci probabil ar trebui realizat un scenariu si conform teoriei haosului si teoriei catastrofelor. Analiza atractorilor si respectiv bazinele de atractie ale acestora, factorilor de comanda endogeni si exogeni ce intervin ar trebui sa ne contureze o imagine mult mai clara a acestui sistem incredibil de complex.
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-03-16 22:37:34
         
 
  Lenuțo, te-ai gîndit, măcar o clipă, că nu literele sunt de vină? Că nu ele n-au nimic de-a face cu tine ci invers, tu n-ai nimic de-a face cu ele? :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-16 22:33:26
         
 
  te invit, pff... nu stiu ce au literele acestea cu mine:)  
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:28:55
         
 
  typo, Europeea, arta distrugerii :)

scuze, am inceput sa am emotii atunci cand comunic cu semetia ta:). pe invit la o plimbare pe 'creanga mea" . te va uimi lumea vazuta de la alta altitudine :)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:28:05
         
 
  ar fi trebuit sa citezi si autorul, ca sa intelegem si noi, muritorii de rand:) cum vrei sa stiu pe cine citezi tu?:)poate sunt curioasa sa stiu si eu cui apartin greselile. si daca tot exista, cine/ce ne impiedica sa atragem atentia, sa corijam, sa ajutam... cu alte cuvinte :) suntem intr-un atelier literar, slefuim, indrumam, nu doar batjocorim, insultam, umilim aratandu/ne " muschii mintii ":) parerea mea.

sau poate, intre timp, atelierul literar Europpea si/a schimbat profilul si a devenit parte a Uniunii Scriitorilor unde au acces numai licentiatii in litere, absolventii fac. de filozofie, autori cu studii de specialitate ?:)

eu am intrat pe acest site pentru a invata, dar nu arta disturgerii, dimpotriva, arta comunicarii. exista si asa ceva sau doar sunt eu naiva ?:)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:25:55
         
 
  Elenuțo, tu nu ai nevoie de poartă. Ai creanga.

De modificat nu modific nimic. Să modifice autorul din care am citat. Au nu știi ce-s semnele astea: "..."?

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-16 22:16:07
         
 
  aa.... scuze, este un citat luat de unde ? :)

abia acum dau cu poarta:))
:)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:13:14
         
 
  aplauze, aplauze, aplauze !

"Distinse și multilateral autor, datul cu pendulul e o meserie plină de risc. Încearcă altceva. Datul cu poarta."

pooooc !

oh !

am dat poarta !

ce risc imens !
"spatiul virtual nu este creeat" poate modificati, stimate Liviu Bordas, creat se scrie cu un singur "e"

creá vb.,. ind. prez. 1 sg. creéz, 3 sg. și pl. creeáză, 1 pl. creăm; conj. prez. 3 sg. și pl. creéze; ger. creând; part. creát

aplauze, aplauze, aplauze !
maimuta de matase :)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-03-16 22:10:27
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23945
Comentarii: 120070
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE