|
|
|
|
|
|
|
|
|
George Pomuț, general roman erou al Statelor Unite |
|
|
Text
postat de
Teo Teofil Traven |
|
|
George Pomuț este pe drept unul dintre cei mai pe nedrept neștiuți oameni din vestul țării. Născut la 1818 la Gyula într-o familie de români, absolvent al Facultății de Drept din Budapesta, Pomuț s-a înrolat în trupele revoluționarului maghiar Kossuth Lajos, încă din primele zile ale anului 1848. Ca toți ardelenii, spera că, odată cu ungurii, își vor câștiga și românii libertatea.
Tânărul sublocotenent a fost imediat remarcat pentru curaj în luptă și devotament față de soldați.
- Nimeni n-a fost mai bun la suflet decât mereu glumețul Ghiță, care se pricepea la toate, însenina pe cel întristat și era plăcut tuturor, spunea despre el un comisar al guvernului maghiar.
Odată cu înfrângerea revoluției, însă, Pomuț avea de ales: ori să ajungă în închisorile austriecilor, ori să părăsească țara. Așa a pornit spre America, singurul tărâm al libertății.
Când a ajuns peste Ocean, în 1850, împreună cu câțiva apropiați ai lui Kossuth, Pomuț avea 32 de ani.
După două luni a mers cu busola în mână ca să aleagă locul potrivit pentru întemeierea unei colonii, până în Iowa.
In 1861, când a început Războiul Civil din America, s-a înrolat căpitan în Regimentul 15, sub comanda colonelului Reid. După trei ani, remarcându-se în lupte, a ajuns colonel, ca mai apoi Senatul american să-i ofere titlul de general, ca recunoaștere a meritelor sale militare.
După încă un an, pentru că îl aprecia drept ,,echilibrat, cinstit, cult și stăpânit de idei generoase, vorbind și scriind în opt limbi, președintele Johnson l-a numit consul la Sankt Petersburg, însărcinat să rezolve problemele cetățenilor americani prezenți în Rusia. George Pomuț avea 49 de ani, iar funcția era cea mai mare dregătorie câștigată de un român în afara țării. Următorul președinte, Ulysses Grant, avea să-l păstreze în funcție încă două mandate, iar la 1874, președintele Rutherford Hayes l-a înaintat în cea mai mare demnitate după cele deținute de însuși șeful Casei Albe și cel al șefului diplomației americane: românul George Pomuț devenea consulul general al SUA în Rusia, având ca prerogative promovarea intereselor politice, economice, administrative și juridice americane.
Cutezător și vizionar, a dat marea lovitură reluând tratativele pentru cumpărarea Alaskăi, întrerupte în timpul Războiului de Secesiune. Rezultatul a fost excepțional: cu numai 7,2 milioane de dolari, Pomuț a adăugat Americii un nou stat, cel mai bogat în zăcăminte de petrol, gaze și minereuri.
Cariera lui Pomuț s-a sfârșit în 1878, când a fost înlocuit de președintele William Edwards, un sudist care scosese la pensie toți veteranii Războiului de Secesiune. Ca prețuire, însă, fostul președinte Grant l-a vizitat la Sankt Petersburg și i-a dăruit o țigară de foi învelită în steagul ,,Stars and Stripes.
Primul general româno-american a murit în condiții misterioase în 1882, la 64 de ani. Unii contemporani spuneau că de congestie pulmonară, alții că ar fi fost asasinat. A fost îngropat în Cimitirul Smolensk din Sankt Petersburg, în zona destinată săracilor. Numeroși generali și congresmeni au protestat până au obținut exhumarea sa și înmormântarea în partea protestantă a cimitirului, cu un monument de piatră la căpătâi.
Din 1931, Pomuț e celebrat anual cu ocazia Memorial Day, în rând cu părinții fondatori ai națiunii americane, iar în 1944 Marina SUA a botezat cu numele său o navă de război. Încă dinainte de acea vreme, congresmenii din Iowa au cerut și repatrierea rămășițelor sale pământești în America, dar proiectul s-a împlinit numai pe jumătate. Generalul care a cumpărat Alaska a rămas îngropat la Sankt Petersburg, în Cimitirul Național Militar Arlington fiind ridicat doar un monument în cinstirea lui. Un omagiu încă neîncheiat pentru o personalitate legendară și unul din ultimii eroi romantici...
La 15 august 2004 se ridică la Gyula, Bihorul unguresc, bustul din bronz al lui George Pomuț - bust sfințit la Biserica Înălțarea Domnului din Mehala, un prosper cartier timișorean. Bustul a fost realizat in 2002, de către artistul plastic Nicolae Adam, si turnat la Turnatoria Credira, din Timișoara. Pentru realizarea acestuia si-au adus contribuția președintele fondator al fundației ,,George Pomuț, preotul Stelian-Grigore Borza, si alți câțiva oameni cu suflet mare.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|