FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Duhul sărbătorii
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
”Pentru că atunci chiar și nenorocirea avea sens, pe cînd azi chiar și succesul pare fără rost.”
Vasile Băncilă



Pentru Vasile Băncilă, autorul unui volum intitulat Duhul sărbătorii, rațiunea vieții umane o reprezintă crearea și valorificarea sărbătorii. Căci sărbătoarea este pentru el dezrobire de răul existenței. Este prilejul oferit spiritului ca să respire în voie. Este momentul privilegiat cînd omul se leapădă de realități pentru a intra în realitate. Realitatea esențială a omului nefiind altceva decît sărbătorescul, cu vorbele lui Blaga, omul este o ființă duminicală. Menit, destinat sărbătorii. Condamnat la sărbătoare.

Integrînd viața spiritului într-un gen de armonie cosmică, Băncilă o consideră o prelungire, o filtrare, o sublimare a substanței și a armoniei vitale. Sărbătoarea este astfel apogeul moravurilor – trăire spirituală maximă, bucurie și concordie –, sevă metafizică izbucnită în nimb al vieții. Limitele vieții, leitmotivele suferinței – mizeriile eului, conflictul cu socialul, concurența acerbă, scindarea ființei – sînt abolite în sărbătoarea care propune și impune comuniunea, contenirea contradicțiilor, decepțiilor, revendicărilor.


Image hosted by Photobucket.com


Sărbătoarea este o paranteză magică a vieții, existență unificată și transfigurată, ideal realizat și plin de farmec, densitate și plenitudine, ridicare la potențial maxim a omenescului – gravitate elevată care scapă gravitației. Sărbătorile sînt prilejuri pentru eternitate, revoltă contra trecerii și distrugerii care caracterizeză timpul. Ele revelează cu intermitențe absolutul, sînt o salbă de explozii festive care ritmează viața omului, răzbunînd entropia.

Există fără doar și poate o etică a sufletului în sărbătoare, o sumă de virtuți ale sărbătorescului. Dintre ele autorul autorul enumeră:

Anonimatul personal înseamnă capacitatea de a participa la taina existenței generale și de a fi potențat din izvoarele ei de viață.

Simțul ascezei și frugalității – trupul este al doilea suflet -, de fapt simțurile prăznuiesc duhul bucuriei.

Monumentalitatea sărbătorii este plină de suplețe și modestie, de pace profundă și vioiciune ingenuă și calmă.

Optimismul sărbătorii este fundat pe conștiința soartei, dramei și suferinței umane. Există în sărbătoare o jubilare recunoscător-adoratoare față de puterile vieții, nu doar pentru că ți-ar fi favorabile, ci pentru simplul fapt că există.

Din păcate, constată Băncilă, pentru lumea actuală este evident un declin al sărbătorii, iar pentru indivizi o impotență festivă. Sărbătoarea a fost înlocuită de surogate: plăcerea, epicureismul, pasiunea puterii. Prilejurile de a trăi, gîndi și simți sărbătorește sînt tot mai puține, fiind copleșite de iureșul pragmatismului productiv. Sărbătoarea este denaturată în festivism convențional, demonetizată de inflația divertismentului și a distracției.

Și, în fine, o concluzie tristă și, greu de crezut, formulată înainte de al doilea război: “Haitele populare emancipate mînjesc sărbătoarea.” Nu e, după cum se pare, prea mult loc de noutate sub soarele noului mileniu.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  contemplă-ți
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-20 15:01:53
         
 
  inepții sunt sapiențiile vostre, goale de conținut și eliptice de adevăr, atanase.
dar văd că tot la ideea baconskiană te întorci, nu ai ce face, subliminalul te dă de gol.
iar dacă e să socotim cine e și nu e clovn, uită-te un piculeț în oglindă, contemplăți năsucu asemănător unui gogoșar mic și vesel, bărbița de țap și urechile clăpăuge, ca să nu mai pomenesc de pantaloneii scurți, de băiețel care iese cu rotilele la macadam. mde! cine-o fi clovnul?!...
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-19 22:55:49
         
 
  Cînd debitați toate acele inepții, dv. chiar vă luați în serios?

Păreți un clovn groaznic de trist.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-19 21:24:02
         
 
  de ce, atanase? te simți rău? ești singur-cuc și imobil și nu ajungi la mobil? eu sun la 112, da' ce le spun? că ai palpitații eseistice și grețuri culturnice cînd auzi de "revolta maselor" icccnorante?

 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-19 20:48:04
         
 
  Domnule Peia, aspirina e prea puțin. Încercați la 112.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-19 19:11:16
         
 
 
dar însă totuși nu vrei, atanase, și o poezioară delicată și fefe decentă, de bukowski? ai, pe bune, căz doară ți s-a recomandat o lectură suculentă, din care citași numai ce-ți conveni!
ce ipocriți suntem noi cînd vrem să părem domni cu plastron!

și ce spuseși tu (cu vorbele altora), atanase, pe dincolo (că nu mă obosesc să scriu în două părți)?
că //Revolta maselor a fost scrisa in acel „moment critic“ al interbelicului cand democratia, in sensul ei traditional, incepea sa apuna//.

văd că o fredonați cu foarte mare dispreț, vizavi de revolta maselor.
dar poți să-mi comentezi termenul de revoltă, atanase?
ia să vedem ce spune, mai întîi, dicționarul:

"REVÓLTĂ, revolte, s. f. 1. Sentiment de mânie provocat de o nedreptate sau de o acțiune nedemnă; indignare. 2. Răscoală spontană, neorganizată; răzvrătire, rebeliune. — Din fr. révolte. "

deci, de ce se revoltară masele alea, neică? nu cumva pt că vouă, aristocraților – ca și bășiștilor de azi – începuse să vă dea fandoseala peste margini? adic㠄să trăiți bine” voi și numai voi, aleșii, prețioșii, eugenicii? iar fraierii să se spetească muncind pt fasoanele voastre supppțiri? ce-ar fi fost, atanase, să te fi născut și tu un pui de truditor prin fabricile barosanilor sau pe pămînturile latifundiarilor...! ce zici, erai în rîndul revoltaților? aveai, altfel spus, statut de membru al atît de „ineptei” clase muncitoare? erai și tu un mic inepțel – sau, poate, mai mare, un fel dă șăf dă sindicat! – cu revendicări... ăăăă... democratice, parcă ai zis? sau democrație e doar atunci cînd o ardeți voi retoric, nu cînd cei mulți pretind drepturi egale. cam așa, se pare!

și ce mai zici (cu vorbele altora), citînd din recomadările editurii lu liicheanu, aia fostă politică, dată peșkeș, de către pretenaru lui, preșu, pre cînd făcea pe ministru! – ce mai zici, apropo de „revolta maselor”, scrisă de un alt aristocrat, nea ortega, studiosul de la iezuiți?
că... „Ortega anunta aparitia unui nou tip de om: omul golit de istorie si de propriu-i trecut, omul fara valori morale si necreator de cultura, omul lipsit de interioritate, „omul–carcasa“, „omul–masa“.

ntz, ntz, ntz,... da’ dăspre omu dă tip vechi, medieval, ce părere o fi avînd, că parcă era și atunci democrație, cam cît terci în pălărie! numai la arderile pe rug ale inchiziției, dacă ne gîndim, la schingiuirile din beciurile lor, pt că cineva îndrăznea să le pună la îndoială tîmpeniile habotnice și statutul de aleși ai domnului! sau, poate, același nea ortega uitase de proapătul răzbel întîiul, cînd democrația era, evident, la mare cinste!
offf, ce studioși eram noi și ce democrați!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-19 17:37:06
         
 
  cît privește reclama pe care încerci să ți-o faci, profitînd de raitingul provocat de către mine

N-ar fi politicos să nu răspund și eu la așa pomană. Și la grija pe care ne-o porți tututor. Îngrijiți-vă, avem nevoie de porțelanuri.



 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-19 14:44:04
         
 
  a, și-mi adusei aminte: cred că nu prea te coafează marili scriitor bukowski, de nu-i mulțumiși pentru contribuția de hai-kukuriguri porno, la eseurile tale uscate.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-19 13:08:13
         
 
  acu dai și diplome de bună purtare, atanase!
ce să-ți spun, tu și coana helena - doi învîrtitori de vorbe gonflate, în ale căror universuri nu încap decît retorii cu perucă și smoking.
cît privește reclama pe care încerci să ți-o faci, profitînd de raitingul provocat de către mine, mă faci să rîd! eu pot produce jucărele din alea, pe care le numesc hai-kukuriguri, cam o sută pe oră. le-aș mai numi strănuturi cu pretenții lirice, dar, dacă fac asta, e probabil să mă retrogradezi din nou la stadiul de mahalagiu, ceea ce e de natură să-mi producă grave seisme interioare!
oh!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-19 13:05:35
         
 
  maestre Nelu, eu am acordat steluța, te rog frumos să mă ierți. ideea mi s-a părut decentă, corectă, și, în bună măsură, apropiată de punctul meu de vedere. permite-mi acum ca din clopotul meu de sticlă (Stella, 0,33l) să-ți spun că inima mea, un cais înflorit, îți urează absolut așijderea. cu voia matale, reluăm schimbul de opinii după sărbători.

p.s. tot eu și la "tata" de ioan peia, dar dacă e vreun deranj, o scot.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2014-04-19 10:30:23
         
 
  Felicitări, ați compus un comentariu de-a dreptul decent. Dacă veți continua așa, ați putea deveni un interlocutor valabil și nu doar un partener pentru exintescu sau un model pentru Buricea și Ciurtin.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-19 06:56:40
         
 
  atanase,
știi care-i tragedia cu voi, rozătoarele de bibliotecă?
anume că ideile voastre, fasonate îndelung, într-un livresc înfiorător de sec, sunt complet desprinse de realitate. voi semănați cu niște copiști din hîrtie, care repetă papagalicește precepte anteformulate, copiate după alte precepte anteformulate, și tot așa, într-o ignoranță înfiorătoare vizavi de adevărul frust și pulsația vitală a lumii. sunteți, toți, o colecție de citate țepene, pur enunțiative. trăiți în interiorul unui clopot de sticlă, perfect izolat de restul "infect" al existenței, care se întîmplă să fie pe cu totul și cu totul alte coordonate decît cele presupuse de voi că ar circumscrie realitatea. pancartlele zicerilor voastre gomoase seamănă cu reclamele la produsele nevandabile: zgomot și imagine amplificate pînă la derizoriul absolut al falsului poleit în țiple ademenitoare: înlăuntru – chinezării lucrate pe șlep!
dacă sunteți luați din perimetrul vostru sanitar, bine încotoșmănat în lejerități aristoice, și transplantați în vintrele dure și fremătătoare ale realității, muriți subit de nevroză inadaptativă. altfel spus, în fapt, sunteți mai goi decît ideea de vid și mai falși decît monedele țigănești, poleite cu un strat de aur fals.


ps: steluțarilor, nu aveți și voi minimumul de curaj să vă expuneți motivațiile gestului? sau vreți să păreți vitejii anonimi susținători ai falșilor zugrăvitori de precepte goale de conținut și vitalitate.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-18 22:46:31
         
 
  Idei ioc, clișee puține dar fixe. Repetiția e mama plictiselii.

În rest, impertinență și precipitare primejdioasă a adjudecării imediate.
The Book of the 2014 Contest



     http://www.youtube.com/embed/3e0yZCLjwfU?rel=0



 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-18 19:59:44
         
 
  - ziua bună, nea istrate!
- plouă tare, măi nepoate!
tu-i spui una, el înjură luna!

păi, măi atanase, tu ai impresiunea sanitară, despre tine, că nu ești mahalagiu? ești nenică, unu' care stă cocoțat în mansardă și scuipă-n cap p'ăi de trec pe trotuar, pe motiv că-i tulbură relașu dddă mare filosofff fătat dîn zei nemuritori!!
filosoafe, ăia care ocupă ce spui tu, interneți, literaaturi și etc., ce să vezi!... suntără ceruți de audiență. de aci se deduce că și ăia care-i agreează sunt la fel. adică, pardon, mahalagii! iar dacă extindem conceptul bășist, cu școala care scoate tîmpiți, bașca disprețul superior, baconskian (tas'o umbla numa-n costume albe și cravăți, purta mănuși și pantofi cu scîrț, era un mahalagiu de soi, cum ar veni!), atunci întreaga Românie e o mahala! mai puțin alde pleșu, dăruitorul generos de edituri politice amicului său de spirit și, mai ales, de trup, liicheanu. a, ăv cors, și atanase, licențiat în retorica mahalagiilor de soi! noroc cu de-alde eștia, etici și estetici fasonați, că, altcum, am muri proști, fără să aflăm ce înseamnă mahalagismul cultivat!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-18 18:00:31
         
 
  Mahalagiul are pur și simplu relații sociale de mahala; mahalagiul emancipat a transformat mahalaua în valoare supremă și își construiește instrumentele necesare pentru a o impune întregii societăți.

Mahalagiii emancipați, fără complexe și cu conștiință de sine, țin morțiș să cucerească centrul atenției. Internetul, literatura, politica, televiziunea etc. Toată lumea trebuie să înjure neaoș și vîrtos.

Mahalagiul cumsecade nu știa că are o misie așa de importantă. Se bucura de viața lui fără pretenții imperialiste.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-18 16:50:51
         
 
  păi, dacă eu, spre ex,. sunt atît de redus mintal și nu citii totul, da capo al fine, iote că izbutii a citire cam așa, cam printre rînduri. adică din subtextul poliloghiei lustruite, emană, imperial, sentimentul superiorității absolute al celor ce, cred ei, pot judeca și clasa comportamentul social al indivizilor. ei stau deoparte, ca niște exemplare humanoide de panoplie și arată du deștetu cel incriminatoriu.
cică e vorba, în fapt, de "haitele populare emancipate"!
și dacă nu suntem prea insistenți, atanase, eseistule, poți să le enumeri pe ele, pe haitele alea emancipate și cine le emancipară? căz doară aici e caz de analiză profundă, adică din dorsala ideii, pînă în fruntea luminată a analistului care ești.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-18 16:05:25
         
 
  În general, cine citește fără parti-pris, reușește să citească toate cuvintele la rînd și nu numai pe cele cu care vrea să se războiască. E vorba de

haitele populare emancipate

Cine nu, nu.

Cred că particularizați excesiv: părinți, babe, Isus. Sărbătoarea este și cea religioasă, dar nu numai ea. E în primul rînd o bucurie colectivă. Pentru cei care au acest talent.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2014-04-18 15:13:39
         
 
  E aici un non-sens, o blasfemie: pentru Iisus Hristos nu existau "haite" si privilegiati, el a venit aici ca sa ne spuna taman asta: iubiti-va aproapele ca pe voi insiva, caci ceea ce le faceti lor, mie imi faceti! Asadar, dispretuind gloata, il dispretuiti pe insusi Cel care s-a jertfit pentru noi. Nimeni nu este mai presus de tarana din care suntem plamaditi, iar cand va veni vremea, trupurile noastre se vor intoarce in tarana din care sunt iscate. Mai de folos este lumii o baba analfabeta care se roaga cu smerenie decat un intelectual care-si dispretuieste pana si mama care l-a nascut. Dar acestea nu sunt asa de usor de priceput si, mai ales, de acceptat de catre intelectuali. Quia (...) in polverem reverterimus!  
Postat de catre sters sters la data de 2014-04-18 13:32:27
         
 
  „Haitele populare”!!...
Și care ar fi „haitele” alea, măi atanașilor? Cam în ce proporție demografică?
Dar voi, voi, măi atanașilor, ce sunteți? Aleși? Floarea umanității? Spiritele rafinate ale universului?
Ce dispreț superior, de aristocrați gomoși! De cocote antelectuale, care, ehei, au fostără fătați ele/ei așa, din spița zeiască a klingonienilor, ale căror esențe voiajează prin spații primordiale, arhetipale, desăvîrșite.
Iote că părinții mei, atanase – niște subdemni reprezentanți ai „haitelor”, deh – nu prea aveau habar de „monumentalitățile” klingoniene ale sărbătorilor, dar și le petreceau cu o modestie cuminte și pioasă, cu o „plăcere”... joasă, minoră, făr㠄jubilare recunoscător-adoratoare” și fără să le treacă prin cap a scurma prin cine știe ce etici klingoniene, sau „virtuți ale sărbătorii”. Simpla lor virtute era era aceea de a exista, cumva, în afara oricărei „paranteze magice” sau eseistic-fanfaronarde. Simplu, neafectat, comun. Căci orice sărbătoare pare a fi, mai degrabă, un sentiment de „haită”, dornică de repaos sufletesc, „apogeu al moravurilor” – precum glăsuiește înalta-ți retorică klingonian㠖 needitat în ziceri sforăitoare, de eseiști lustruiți la limbă.
„Haite populare”... „inepți ai mahalalelor”, săracii cu duhul, mde – ce dispreț de tip bășist cutreieră, flatulent, toate înaltele voastre considerații de exemplare humanoide rasate!...

 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-04-18 11:28:35
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23957
Comentarii: 120086
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE