|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ochiuri sau omletă |
|
|
Text
postat de
Adrian A. Agheorghesei |
|
|
Mă trezesc ca de obicei
cu juma de oră înaintea trupului
și cu 26 de ani după suflet.
Dau drumu la geam,
octombrie joacă șotron cu trecătorii
și trage copacii de păr;
trimit o scrisoare de 5 cenți,
îmi trântesc în dinți un kil de Colgate
și-n cană, două trei în unu.
Cafeaua naturală e pentru cupluri și depresivi, îmi spun,
dând peste beregată balta aia maro,
legată cu funii winston, albastre.
Ashram în winamp, sprijin termopanul,
mă scot de pe automat,
și mi-e aproape bine.
Teama asta caldă ce-mi sudează stomacul
tre să fie tot de bine
teama e ispita de-a trăi,
îmi spun plin de importanță,
chinuindu-mă să aleg între ochiuri și omletă.
Miroase-a zbor de hulubi,
tavanul s-a pansat pe la colțuri,
în geam cresc caracatițe de tempera,
iar după el,
lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire,
iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare.
Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc,
îmi spun, mușcând din ochiurile făcute omletă.
De-acum e simplu:
s-a făcut aproape trei,
voi întârzia peste tot pe unde n-ar trebui să fiu,
am să leg prietenii cu interjecțiile,
îmi voi tatua călcâiele cu drumuri etc.
Mai pe noapte,
voi fuma lumină laolaltă cu felinarele
de Copou,
voi cânta la beznă
de plop,
am să înjur evlavios
de dumnezei,
și alte chestii de astea existențiale.
Unele siluete vor spune că mă îmbolnăvesc,
eu că mă vindec,
și tot așa.
Dar până atunci,
am să scriu un poem frumos,
cu multe metafore și toate cele.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mulțam, Iulia! Săru' mâna! :) |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-04 22:40:51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
te salu! sarutmana pentru vers!(URI) :) iti ies poemele excelent in ultima vreme... |
|
|
|
Postat
de catre
Iulia Elize la data de
2010-10-04 20:26:54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domnului Peia care scrie "O dată, - că intrarăți cu gramatica-n gardul primăriei!
Apoi că ceea ce considerați, bla, bla..|
În gramatica din gard,
Ca un hăis, din vorba ceea,
Scrie, iată, domnul bard
Calofil, în text,
că ceea
|
|
|
|
Postat
de catre
Alex Popescu la data de
2010-10-04 13:31:29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domnu Alex,
O dată, - că intrarăți cu gramatica-n gardul primăriei!
Apoi că ceea ce considerați, cu jubilantă autosatisfacție, că e catren sau epigramă, ceva, nu-i decît o ofensă la adresa unnui sait pe care, uneori, se mai întîmplă să activeze și din cei ce știu a produce și chestii din astea.
Eu zic să nu vă mai încurcați printre picioarele lor că face rău la naturel! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-10-04 01:54:07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
acum, lasand gluma la o parte, si cerandu-mi scuze lui Adrian pentru comentariul la comentariu la comentariu la comentariu (tentatia a fost prea mare), as spune ca mi-a placut. stiu ca asta nu e o exegeza, dar nu vreau si nici nu ma simt in stare sa concurez cu profesionistii. vot, Adrian |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-10-03 22:43:58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
« eu, cînd trag apa, în ce "context situațional" mă plasez? »
Sursa : contribuția domnului Ion Peia la comentariile de pe un site literar !
În contextul dat don Peia
Dacă nimic nu îmi scapă
Vă plasați în Stupideea
Sau poate direct în apă!
|
|
|
|
Postat
de catre
Alex Popescu la data de
2010-10-03 21:52:37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tea, mulțumesc de trecere și semn! |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-03 14:34:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
doamna Stefan, cred ca am inteles.
ce anume am inteles, voi incerca sa reformulez dupa masa de pranz, pentru a vedea, eventual, daca am inteles corect. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-10-03 12:51:38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doamna Elena,
Cu tot respectul cuvenit persoanei dv. sacrosancte și atît de informate, vă întreb: eu, cînd trag apa, în ce "context situațional" mă plasez? Că sunt tare nelămurit, mai ales acum, cînd, citindu-vă savantlîcurile pline de miez m-a apucat așa o "destructutrare vintrală" de n-o mai pot repara nici cu toate ceaiurile de mentă pe care le ingurgitez dichotomic și comprehensiv, din cinci în cinci minute!
Sincer și dramatci, nu știu dacă o să mai supraviețuiesc auctorial, dar libertatea mea pozitivă a devenit de o negativitate de-a dreptul entropică.
Să moară Veta! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-10-03 12:38:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
draga mea doamna Lenuta Elena Stefan,
incep la intamplare, caci din haos a izvorat principiul incertitudinii al lui Heisenberg si tot in haos ne vom intoarce dupa aceste mici zbenguieli lexicale, deci:
1. daca doamna (pardon) Pippidi scrie (si probabil, pronunta, plina de temperament, scrijelind cu limba in cerul gurii ca pe piatra de cavou) "dichotomie" asta nu inseamna ca limba romana acorda acestui moft vreo importanta oarecare. zic si eu.
2. insa, in ceea ce priveste formula "cu mare respect supun atenției, etc, etc", declar ca mi-o insusesc, si promit ca o voi utilza cu acelasi mare respect, de acum inainte, in introducerea mesajelor supuse nobilei dvs. atentii
3. cu mare umilinta as indrazni sa persist in convingerea ca sintagma "context situational" este o mare nazbatie, si asta fiindca deoarece intrucat ambii termeni au acelasi continut, (dupa cum am constatat, rasfoind DEX-ul, cartea mea de capatai, la propriu si figurat, unica si singura in afara abecedarului, martora mi-e nevasta-mea, care ma ameninta ca divorteaza, daca nu o inlocuiesc cu o perna).
4. 85 la suta (85% ! 85% ! cum striga poporul in piata Universitatii dupa alegerile din 90, daca va amintiti) dintre romani ar formula ideea: "oferă, ca opțiuni, alegerea dintre variante" astfel: "ofera posibilitatea de a alege intre". si atat. urmeaza ochiul, omleta, papanasii cu branza dulce de vaci, si evident, la urma, berea (ceea ce, evident, inchide orice discutie, din punctul meu de vedere). de ce nu tineti cu poporul, doamna Stefan?
5. afirmati: "îmbolnăvirea este destructurarea sănătății iar vindecarea este destructurarea bolii". in cazul asta, termenul "destructurare", definind in principiu o actiune negativa, demolatoare, deconstructiva, care duce la cresterea entropiei unui sistem, ma face sa pricep abia acum, cand am pierdut o groaza de masele, injurand cumplit de fiecare data, ca boala e o binefacere, pe care cativa medici cu intentii criminale o destructureaza (e drept, in ziua de azi, accidental, numai cu spaga, si numai cu voia Celui de Sus). m-ati destructurat de tot, doamna Stefan.
6. pentru a naviga un pic mai lejer in profunzimile lexicale si ideatice ale analizei de mai jos:
Mă trezesc, presupun că înțelegeți, denotă un eu. Acest eu, în logica poetică, este sugerat a fi, comportamental vorbind, separat de componentele sale trup și suflet Așadar eu-l este atât parte cât și întregul care este mai mult decât reuniunea componentelor. Așadar, împreună cu aceste componente, devine trinitatea existențială adică are statut ontologic. Apoi (alteori, în text) sufletul poetic este subiacent adică subtextual, în siajul textului, și tranzitiv acestuia. Adică textului. Tranzitivarea textuală este explicită: supraviețuirea → condamnare; eul supraviețuitor → eul condamnat. Perspectiva dichotomică este reprezentată de viziunile diferite pe care contextele situaționale le oferă acestui eu condamnat: din perspectiva contextului situațional al unor siluete îmbolnăvirea (de multe ori statutul poetului este perceput de astfel de siluete ca fiind cu capul în nori, nebun, dus cu capul, etc) din perspectiva contextului situațional auctorial, al eu-lui poetic vindecarea prin sublimare, prin cunoaștere, suferință, efort, etc. Lămurit?ma duc sa-mi fac o cafea, promit sa revin.
sunt nevoit, marturisesc, sa-mi fac o cafea mare
revin dupa
cu multumiri,
Radu, |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-10-03 08:25:14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PS. Diferența dintre "îmi place" și un "exercițiu de lectură" nu este, cum s-ar putea crede una de rafinament. Ci una de plictiseală. N-ar fi plictisitor, poate chiar obositor să spunem doar "îmi place" sau "nu îmi place"?
O scânteie poate fi produsă cu amnarul sau piezoelectric! Diferența este doar de evoluție tehnologică. |
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2010-10-03 07:21:24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exercițiu de luminare. Imprudentului, comprehensiv vorbind, domn Radu
Scrie imprudentul domn:
cu mare respect ii atrag atentia distinsei doamne Elena Stefan ca fraza urmatoare
"Când contextul situațional oferă, ca opțiuni, alegerea dintre variante convergente destructurării, existența poate fi percepută, ori chiar poate deveni supraviețuire. Adică o viețuire condiționată de o stare excepțională, de un efort deosebit ori de o trecere în alt plan existențial".
poate fi scrisa pe intelesul marelui public iubitor de cultura, de exemplu, in felul urmator:
supravietuire = existenta care nu-ti ofera decat sansa de a alege intre doua sau mai multe rele
O primă observație: după cum se va vedea mai jos prezumțioasa formulare ii atrag atenția era recomndabil să fi fost formulată astfel cu mare respect supun atenției, etc. etc
Pe fond:
Eroare, distinse coleg. Supraviețuirea este un concept care acoperă mai multe contexte situaționale, nu politice, nu sonore, etc. (context situațional este tautologie numai în carențele informaționale ale domniei voastre;) Iată cum poate fi folosit acest concept în câteva contexte situaționale (vă las plăcerea să le descoperiți. Dacă puteți, dacă nu, help și, dacă și când am timp vă voi lumina): ignoranța domniei voastre supraviețuiește oricăror avertizări; a supraviețuit operației; opera supraviețuiește autorului, tehnici de supraviețuire în deșert, etc. Există, după cum puteți constata, diverse opțiuni de alegere dintre variante, opțiuni de respingere dintre variante, etc. De asemenea există opțiuni de alegere și respingere dintre soluții, proiecte aspecte, etc. V-ați luminat? Dacă nu, așa cum, politicos și cu duioșie v-am invitat și altă dată, vă recomand să citiți de mai multe ori.Până înțelegeți. Și sper să nu vă mai aruncați cu capul înainte în
tautologie.
Mai spune același distins însă imprudent dom:
"convergente destructurării" - in romana "ofuri, boli, rele, necazuri", etc
Să-l ajutăm din nou:
variante convergente destructurării de exemplu ochiurile și omleta sunt două variante convergente destructurării. Îmbolnăvirea și vindecarea altele. Atenție îmbolnăvirea este destructurarea sănătății iar vindecarea este destructurarea bolii. Și exemplele pot continua.
Apoi sigur pe sine continuă:
"Adică o viețuire condiționată de o stare excepțională, de un efort deosebit", "ori de o trecere în alt plan existențial" - dezvoltari inutile ale ideii precedente
Cum puteți fi atât de departe de un text atât de simplu? Ce pretenție pot avea de la domnia voastră în înțelegerea textului dacă și această banală frază vă creează probleme? Supraviețuirea este procesul general. Detalierea este necesară pentru înțelegerea contextelor situaționale care, după cum s-a văzut vă sunt inaccesibile comprehensiv. (nu faceți eroarea să taxați și această sintagmă drept tautologie! Vă pot fi inaccesibile vizual, auditiv, intuitiv, etc) A supraviețui unui context social politic ori unui accident, de exemplu poate reprezenta viețuirea condiționată de o stare excepțională; a supraviețui în deșert ori unei operații poate presupune a viețui cu un efort prpriu ori conjugat cu al altora, numele, opera, amintirea etc pot supravițui după moarte, adică după trecerea în alt plan existențial.
Mai adaugă același intransingent domn:
desigur, am trecut cu vederea erorile marunte de tastatura, gen "insertat" - inserat, "dichotomic" - dihotomic,
insertat nu este eroare. Este diferență nu numai de formă ci și de fond între a inserta și a insera
Cât privește dichotomic-dihotomic vă redau, exemplificativ următoarele:
De aici a rezultat celebra distincție dintre libertatea negativă a modernilor și libertatea pozitivă a anticilor, dichotomie pusă pentru prima oară în evidență cu pregnanță de Benjamin Constant într-un faimos discurs.. Doctrine politice, coord. Alina Mungiu Pippidi
Etica si Deontologia Presei
Cauzele raționamentului uman dihotomic/contradictoriu nu sunt, totuși, de ordin genezic (originar).
Și, adaugă în final, curiosul domn;
pentru a o putea ruga pe distinsa doamna, daca e posibil, sa-mi explice ce a vrut sa spuna aici:
"eu, trup suflet, alteori subiacent tranzitiv textului lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire, / iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare. /Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc, denotând eul condamnat pentru ca, spre final, să i se sugereze dichotomic perspectiva Unele siluete vor spune că mă îmbolnăvesc, eu că mă vindec."
cu multumiri,
Radu
Să-i satisfacem dorința de cultură:
Ca să înțelegeți, stimate domn, trebuie să coroborați paragraful
Sufletul poetic, și aici depășim nivelul prim de înțelegere a poemului, este, uneori, insertat textului mă trezesc sugerând un eu, un alt eu, integrator, devenit trinitate existențială: eu, trup suflet, alteori subiacent tranzitiv textului lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire, / iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare. /Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc, denotând eul condamnat pentru ca, spre final, să i se sugereze dichotomic perspectiva Unele siluete vor spune că mă îmbolnăvesc, eu că mă vindec.
Cu secvența de text:
Mă trezesc ca de obicei
cu juma de oră înaintea trupului
și cu 26 de ani după suflet.
Mă trezesc, presupun că înțelegeți, denotă un eu. Acest eu, în logica poetică, este sugerat a fi, comportamental vorbind, separat de componentele sale trup și suflet Așadar eu-l este atât parte cât și întregul care este mai mult decât reuniunea componentelor. Așadar, împreună cu aceste componente, devine trinitatea existențială adică are statut ontologic. Apoi (alteori, în text) sufletul poetic este subiacent adică subtextual, în siajul textului, și tranzitiv acestuia. Adică textului. Tranzitivarea textuală este explicită: supraviețuirea → condamnare; eul supraviețuitor → eul condamnat. Perspectiva dichotomică este reprezentată de viziunile diferite pe care contextele situaționale le oferă acestui eu condamnat: din perspectiva contextului situațional al unor siluete îmbolnăvirea (de multe ori statutul poetului este perceput de astfel de siluete ca fiind cu capul în nori, nebun, dus cu capul, etc) din perspectiva contextului situațional auctorial, al eu-lui poetic vindecarea prin sublimare, prin cunoaștere, suferință, efort, etc. Lămurit?
Se mai susține vreo atragere de atenție a puțin iformatului domn?
Dacă mi-ați fi ori fost student v-aș atrage atenția că nu prea citiți și că ar fi bine să puneți mâna pe carte.
Gaudeamus.
|
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2010-10-03 07:16:53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dar ceea ce nu a remarcat subtilul și rafinatul și perspicacele spirit analitico-sintagmatic al criticului nostru elenistic (căci, pleonastic vorbind, contextul situațional convergînd destructurant către esențele epistemologice ale entităților intuitiv-sublimimnale care este), anume faptul că paralelismul concret al lucidității opțiunii ciclic comportamentale se intersectează la infinit cu curba Gauss a universului ciclotomic, rezultînd un model rezonant, apendicat cu multiple sintagme endecasilabice.
Cum ar veni! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-10-02 23:14:50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Socializare??!
Să interpretez: "nu-i neapărat să vorbim proștilor despre lucruri la care nu pot avea acces"!
Pardon, doamna Tea?!
Asta ați vrut să spuneți?
Discursul găunos al Elenei Ștefan vi se pare că ar fi cine știe ce bijuterie critică, făcută doar pt urechile pricepuților?
Vreau să aud. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-10-02 22:55:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrian, uitasem steau, am aprins-o acum.
Pentru Radu si Ion (si cumva si pentru Gheorghe) nu-i neaparata socializarea in cultura......ba, as zice, din contra!
calvar |
|
|
|
Postat
de catre
Tea Nicolescu la data de
2010-10-02 20:45:13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Păi dacă nu ne scărpinăm oltenește, după ureche, dar nu ocricum, ci cu mănuși din blană de coropopircăniță, nu am făcut nimic. Abia m-am abținut să nu amendez acest mod de a comenta care asfixiază un text, altcum simplu de decodificat.
A făcut-o, totuși, bine, Ștefănescu ăsta și miștoul meu nu prea pica bine în "contextul situațional", care va să zică că le are! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-10-02 20:34:48 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dap, m-a frisonat și pe mine comentariul encomiastic, ecumenic, eculabrant, echidistant al distinsei doamne E.Ș. Nu era omenesc să zică simplu:
Mi-au plăcut trăirile exprimate în acest poem, în care viața interiorizată ..bla, bla, bla... |
|
|
|
Postat
de catre
Gheorghe Rechesan la data de
2010-10-02 19:11:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cu mare respect ii atrag atentia distinsei doamne Elena Stefan ca fraza urmatoare:
"Când contextul situațional oferă, ca opțiuni, alegerea dintre variante convergente destructurării, existența poate fi percepută, ori chiar poate deveni supraviețuire. Adică o viețuire condiționată de o stare excepțională, de un efort deosebit ori de o trecere în alt plan existențial".
poate fi scrisa pe intelesul marelui public iubitor de cultura, de exemplu, in felul urmator:
supravietuire = existenta care nu-ti ofera decat sansa de a alege intre doua sau mai multe rele
argumente:
"contextul situațional" = tautologie simpla (in limba romana = imprejurari)
"ca opțiuni, alegerea dintre variante" - tautologie multipla
"convergente destructurării" - in romana "ofuri, boli, rele, necazuri", etc
"Adică o viețuire condiționată de o stare excepțională, de un efort deosebit", "ori de o trecere în alt plan existențial" - dezvoltari inutile ale ideii precedente
desigur, am trecut cu vederea erorile marunte de tastatura, gen "insertat" - inserat, "dichotomic" - dihotomic, pentru a o putea ruga pe distinsa doamna, daca e posibil, sa-mi explice ce a vrut sa spuna aici:
"eu, trup suflet, alteori subiacent tranzitiv textului lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire, / iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare. /Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc, denotând eul condamnat pentru ca, spre final, să i se sugereze dichotomic perspectiva Unele siluete vor spune că mă îmbolnăvesc, eu că mă vindec."
cu multumiri,
Radu |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-10-02 19:00:57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"teama e ispita de-a trai".....si chiar si mai semnificativ , "imi spun plin de importanta...."
indiferent cum scrii, ce forma iti convine, cat de "studiat" este conturul pe care vrei sa-l dai, poezia ta "tradeaza" un chin continu, hai sa-l denumim, artistic- dar, de fapt, o fireasca aglomerare de trairi care cer sa "iasa afara"
Pe romaneste, poezia este cu tine, Adrian.
regards,
calvar* |
|
|
|
Postat
de catre
Tea Nicolescu la data de
2010-10-02 17:53:58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Scriu, Liviule, scriu de-mi pocnesc opozabilele. Postez, însă, infinit mai puțin decât scriu.
Eu încă sper ca, măcar c-o pană, poezia să mai transcendă, din când în când, acest rahat numit politică.
Mulțumesc pentru citire și mesaj! |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-02 15:33:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
err: comentariu aplicat |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-02 15:28:54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elena Ștefan,
...Ați sesizat foarte bine alternarea discursului "banal" cu cel "poetic". Aici, miza e ca ambele ecouri să rămână sub același glas, ambele trăsături să aibe la bază acest "firesc inedit" pe care-l caut în tot ceea ce ține de text - lexic, semantică, topică, tropi -, "firesc inedit" pe care l-ați scos, de asemenea, în evidență.
...Referindu-mă în linii generale la metatext - îmi pare bine că ați scos la suprafață mesajul compromisului, după ce acesta este acceptat, mesaj alegoric care, de la titlu până la "ochiuri făcute omletă", suferă el însuși transformarea impusă de eu-ri (la început, în titlu, e disjunctiv, apoi intervenind compromisul supraviețuirii, ajunge concluziv. Spre final, prin extensie ideatică, devine eliptic.
...Ar mai fi câte ceva de zis despre acest text, însă eu, ca autor, mă opresc aici, mulțumindu-vă pentru acest cometnariu aplica și pentru aprecieri! |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-02 15:27:55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poezia, o pasăre din ce în ce mai rară pe cerul bleu al Europeei.
Scrie, Adrian. Cu metafore, cu toate cele. Poți, spre deosebire de mine, care mă mulțumesc deocamdată să înjur mai mult sau mai puțin evlavios.
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu S. Bordas la data de
2010-10-02 14:35:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exercițiu de lectură
Poe(ma)tizarea existenței sau luciditatea opțiunii convergente
Între tăcere și păcat / Ce-o să aleg, cirezi sau lotuși / O, drama de-a muri de alb / Sau moartea de-a învinge totuși . A fost prima conexiune pe care am făcut-o lecturând acest poem, pe care, ab initio, îl consider unul extrem de reușit.
Când contextul situațional oferă, ca opțiuni, alegerea dintre variante convergente destructurării, existența poate fi percepută, ori chiar poate deveni supraviețuire. Adică o viețuire condiționată de o stare excepțională, de un efort deosebit ori de o trecere în alt plan existențial. Aceasta pare a fi cheia de lectură a acestui text.
Într-un stil în aparență obișnuit, lejer chiar, autorul ne atrage într-un univers cotidian, descriptivist, cu ingenioase și originale formulări textuale, făcându-ne prieteni de lectură, înțelegere și trăire a lumii curente poate chiar convenționale în care evoluăm cu toții. Prin realizarea textuală deosebită, existența pare un fapt comun, similar propriilor noastre experiențe astfel că rezonanța modelelor autor lector este ca și realizată. Mai ales când textul este condimentat cu superbe sintagme dintre care unele, calofile de-a dreptul. Cum să nu-ți placă Mă trezesc ca de obicei / cu juma de oră înaintea trupului /și cu 26 de ani după suflet., octombrie joacă șotron cu trecătorii/ și trage copacii de păr; tavanul s-a pansat pe la colțuri, teama e ispita de-a trăi ori lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire, / iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare. / Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc,? Apoi fapte obișnuite, accesibile oricui, ca propoziții logice de tipul Ana are mere ca de exemplu Mă trezesc ca de obicei, Dau drumu la geam ori s-a făcut aproape trei.
Așa construiește autorul un fel de structură poematică , în fapt o capcană plăcută pentru lector care poate fi sedus de acest inteligent și poetizat discurs despre diurnul existenței. Discurs care poate fi înțeles ca trup poetic. Sufletul poetic, și aici depășim nivelul prim de înțelegere a poemului, este, uneori, insertat textului mă trezesc sugerând un eu, un alt eu, integrator, devenit trinitate existențială: eu, trup suflet, alteori subiacent tranzitiv textului lumea nu mai e demult motiv de supraviețuire, / iar supraviețuirea e întotdeauna condamnare. /Teamă mi-e că s-ar putea să-nvăț să supraviețuiesc, denotând eul condamnat pentru ca, spre final, să i se sugereze dichotomic perspectiva Unele siluete vor spune că mă îmbolnăvesc, eu că mă vindec.
Paralelismul concret și dramatic îmbolnăvire vindecare ochiuri - devenite prin acțiunea voinței și a lucidității opțiunii eului, mușcatul din ochiurile făcute omletă pare a induce ideea compromisului existențial al unui eu nici bolnav nici vindecat. Un eu spraviețuibil. Un fel de mare lege a maculării, tributul pentru a trăi Și, acest comportament ciclic, mă îmbolnăvesc mă vindec, reprezintă trendul său existențial, adică acel și tot așa aparținând eului întreg, adică eului condamnat la supraviețuire. Detașat de această ipostază eul existențial comun, un fel de alter ego, va scrie poeme frumoase cu multe metafore și toate cele Ca poemul de mai sus.
|
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2010-10-02 12:57:23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N-am ajuns taman în pânzele albe, probabil că voi mai scrie în dulșili stil clasic, însă, da, era vremea marilor schimbări. Danke! - asta era ptr Gheorghe. |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-01 22:33:53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu știu ce să zic de "patinat", Petre, poate dacă-mi spuneai în ce sens... Voi corect acel typo. Merci!
N-am ajuns taman în pânzele albe, probabil că voi mai scrie în dulșili stil clasic, însă, da, era vremea marilor schimbări. Danke! |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2010-10-01 22:32:53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrian,
Nu sunt deloc surprins că ai ajuns în pînzele albe ale prozodiei; e fain, doar cei care au experimentat îndelung rima pot scrie credibil așa. E un ritm interior care sună rotund, e un discurs interiorizat bine articulat, pe scurt,zic io că mi-a plăcut și merită aprinderea unui licurici evropatic.
PS Mi-a plăcut și commul lui Mocanu. Dezinhibat. Poate prea dezinhibat în bîlbîiala lui drăguț de semidoctă. |
|
|
|
Postat
de catre
Gheorghe Rechesan la data de
2010-10-01 18:52:43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"am să înjur evalvios"
ai aici un tipo....
văd că este modul tău nod de a orândui cuvintele!
place la modul perfect ultima strofă, din a doua iese în evidență "teama e ispita de-a trăi"...din prima remarc primele trei versuri, apoi parcă ai patinat puțin... |
|
|
|
Postat
de catre
Petre Mocanu la data de
2010-10-01 17:40:28 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23957 |
|
|
Comentarii:
120086 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|