|
|
|
|
|
|
|
|
|
LA POMUL LĂUDAT (1) |
|
|
Text
postat de
Gheorghe Oncioiu |
|
|
La pomul lăudat
... și când veți auzi sunetul de trâmbiță,
atunci tot poporul să strige cu glas tare
deodată.
Iosua Navi 6, 5
Stația de amplificare funcționa de mult, aducând critici și dând sfaturi. De la o vreme însă pusese în circulație un zvon alarmant: «Pomul a început să se usuce.»
Principala emisiune era difuzată seara. Noaptea e un sfetnic bun.
Au hotărât să cerceteze.
- Domnu profu de bio, unde crește pomu?
- Pomu crește pe lângă casa omului. Voi aveți casă?
- Avem. Tot poporu are o casă.
Au pornit într-acolo. Pe drum s-au întâlnit cu un ins. Ăla ducea în mână un sac, pe care îl învârtea când într-un sens, când în altul. L-au chestionat.
- Uite, vedeți voi sacul ăsta?
Îl vedeau. Ei bine, în sac el avea niște șoareci. Ce făcea cu ei? Păi uite ce făcea: când îi învârtea așa, îi organiza; când îi învârtea în sens invers, îi dezorganiza. Ca să nu-i roadă sacul.
- Phiii! E dăștept. Ăsta-i bun de conducător. Io l-aș vota.
- Și io.
- Și io
L-au votat toți.
Vocea profului de română s-a înălțat baritonal peste murmurele de admirație și de adeziune: «Trăiască-n fericire/ Și-n liniște păstorul,/ Trăiască-n nemurire / Și-n veci conducătorul!»
Profu de muzică a dat tonul. Chitarele au zdrăngănit înălțător. Ei au aplaudat prelungit și au scandat.
- Putem să-i vedem și noi? a îndrăznit cineva.
A desfăcut puțin sacul la gură. Șoarecii i-au observat, dar nu le-au dat nicio atenție. Unul dintre ei edita o carte: «Capcană pentru pisici Ediție prescurtată și adăugită.» Când a terminat-o, a desfăcut-o în fascicule și i-a dat fiecăruia câte un capitol. După ce l-a citit, fiecare l-a schimbat cu vecinul, apoi cu vecinul vecinului și așa mai departe, semn că toți trebuia să le citească pe toate.
Aaa, da văd că sunt cuminți. Cred că sunt niște soareci de bibliotecă.
- Pă dracu! Sunt niște proști.
- Da ce-au făcut?
- Păi, după ce s-au îmbuibat cu pâine de regim, s-au apucat să roadă la temelia casei poporului. Acum sunt cuminți pentru că le-am dat să citească «Alimentația rațională.»
- Da de ce plimbă ei foile alea numa-ntre ei, dându-le din mână-n mână? Alimentația rațională ar trebui cunoscută de întregul popor.
- E criză de hârtie.
- Atunci să folosească și ei metoda aia «Citește și dă mai departe.»
- Ar folosi-o, dar nu pot. Stau prea aproape unul de altul și n-au cum să dea mai departe.
- Aaa
Da, cel puțin, crezi că-nțeleg ceva din ce citesc?
Vocea profului de română a răsunat din nou: «În toate-i un subînțeles,/ Nu cartea-i baza temeliei,/ Că doar cititul în exces/ Îi dăunează grav prostiei.»
Au aplaudat din nou cu și mai mult sârg. Cei mai mulți au șușotit între ei, spunând că n-au înțeles nimic. Insul s-a uitat în ochii profului de muzică. Din corzile chitarelor a irumpt «Oda bucuriei.»
L-au lăsat și și-au continuat drumul.
- Domnu profu de bio, ce-i un pom și ce vrea el în fond?
- Un pom este un arbore, un copac. Copacul face parte din lumea vie.
- Vie..! a murmurat cineva, rămânând cu ochii ațintiți asupra dealurilor, pe care se întindeau terasele cu vie.
Iar dintre dealuri, ecoul i-a răspuns: «A ruginit frunza din vii
»
S-au uitat unii în ochii altora cu nostalgie, dar și cu speranță. Profu de muzică i-a privit cu înțelegere și a dat iar tonul. Corurile reunite au înterpretat «Țăranul e pe câmp.» Ei, la rândul lor, au cântat «Cine a pus cârciuma-n drum» și «Bun îi vinul ghiurghiuliu.» Apoi au dansat «Calabreaza», «Calapietroasele», «Calablăjani» și au încheiat cu «Hora staccato» și «Sârba în căruță.»
După ce tulburelul s-a limpezit, au plecat mai departe
- Dar de fapt care sunt cauzele uscării pomului? au continuat ei să întrebe.
- Multe, le-a răspuns profu de bio. Și, de obicei, acestea trebuie căutate la rădăcină.
- De ce?
- Pentru că pomul de la rădăcină crește.
- Cum?
- Dacă pui o sămânță în pământ, ea încolțește.
- Pe cine?
- Pe nimeni. Încolțește, adică germinează și răsare.
- Cum?
- Cum răsare și soarele. Puțin câte puțin.
- Aa-șaaa! Și?
- Și din ea ia naștere rădăcina. Din rădăcină crește apoi tulpina care se ramifică și dă ramurile.
Profu de română a improvizat la repezeală: «Din rădăcina lui de lemn,/ Copacul se înalță demn.»
Profu de desen tocmai terminase de schițat evoluția pomului de la stadiul de sămânță la cel de îndivid adult, cu ramurile îmbrăcate în frunze și încărcate cu fructe, iar alături, un copac desfrunzit.
- Iar ăsta?
- Asta e un copac uscat, un copac mort, le-a explicat el.
S-au uitat. Nu înțelegeau de ce pomul mort este în poziție verticală.
- Da omu nu moare în picioare?
- Nu. Numai copacii mor întotdeauna în picioare.
- A-haaa!
- Adică, dacă înțeleg io bine, pomu ăsta să naște invers față de om, a intervenit cineva.
- Ba nu.
- Ba da. Că omu când vine pă lume, c-am întrebat io pă doctor, la naștere, care mi-a zis că normal copilu vine mai întâi cu capu și pă urmă cu restu. Da aici văd că pomu vine cu rădăcina întâi
- Așa-i. Are dreptate.
- Că pomu după ce crește, rădăcina-i coada și vârfu-i capu. Înseamnă că, întâi și-ntâi, pomu dă din coadă.
- Eeee! Să gudură și el pă lângă nou stăpân, i-a răspuns o voce din mulțime, cu o convingere perfect logică.
- Buuun. Să considerăm că pomul a crescut deja, și-a a reluat profu de bio ideea, încercând să depășească momentul donchișotesc. El, prin rădăcină, se hrănește.
Au amuțit
- Vezi, mă? Pomu să hrănește pă partea ailaltă. Ceva nu-i curat aici
Da de-nmulțit, cum să-nmulțește?
- Prin flori.
- Și alea unde-s?
- Pe ramuri.
- Mhm. La vârf. Adică la cap. Adică pomu să-nmulțește pă la cap
V-am zis io? La ăsta totu-i pă dos.
- Să lăsăm înmulțirea și să ne întoarcem la hrană, a revenit profu de bio.
- Sigur.
- Așa-i. N-ai hrană, nu poți munci.
- E! Aici ați înțeles bine. Când rădăcina nu mai are de unde sau nu mai poate să tragă seva, pomul începe să se usuce.
- Ș-atuncea, așa stând lucrurile, se va mai face bine vrodată pomu nostru? Și când?
- Când va fi curmat răul care i s-a pricinuit.
- Minte, domle. Nu i-a făcut nimeni niciun rău. Așa spune ea ca să nu muncească. Le știu io p-astea. Umblă numa cu certificate medicale.
- Și dacă totuși e bolnavă?
- Domle, dacă e bolnavă, la spital, Dacă nu, la muncă!
Dacă vrea parte egală cu noi. Eee! Da cine să crede ea?!
- Despre cine vorbiți?
- Despre rădăcină.
- Ce-i cu ea?
- N-auziși? I se făcu rău.
- Așaaa! Păi să curmăm rău din rădăcină.
- Ia stai așa, domle! Da cine-i rădăcina asta, pân-la urmă? A văzut-o cineva? O cunoaște careva? Ă?
- Rădăcina este valoarea necunoscutei dintr-o ecuație, a intervenit profu de mate.
Au rămas cu gurile căscate. I-au cerut să fie mai clar.
- Ori-ce e-cu-a-ți-e a-re o ne-cu-nos-cu-tă. Ori-ce ne-cu-nos-cu-tă a-re o va-loa-re.
- Fugi, domle, dacilea! Nevastă-mea, când am cunoscut-o io, era tot o necunoscută. Și n-avea nicio valoare. După ce ne-am luat amândoi, n-aveam nici măcar ce da de mâncare la copii. A trebuit să muncim pă brânci până ne-am cumpărat o capră, ca s-avem și noi vacă-n curte.
- Așa-i. Are dreptate.
- Da asta cum are, domle?
- Ce, dreptate?
- Nu. Valoare.
- O fi având vrun amant bogat, că la sapă n-am văzut-o.
- Am văzut eu odată o necunoscută. Săpa la rădăcina pomului. Zicea că se află într-o acțiune umanitară.
- Și?
- Și i-a turnat și ceva la rădăcină.
- Ce?
- Ea a zis că apă. Da cine știe!
S-au uitat reciproc unul la altul. S-au tras deoparte.
- E o lucrătură la mijloc. Între noi e un sabotor.
S-au privit iar, bănuitor. Au devenit pe rând obiect de cercetare. Toți pentru unul și unul pentru toți
Niciunul nu avea la mijloc vreo lucrătură specială
Privirile le-au alunecat către picioare. Cel care văzuse necunoscuta era încălțat cu o pereche de saboți.
- Hoopaaa! Ăsta-i!
S-au năpustit asupra lui.
- Staaați! Stați! Nu-i ăsta, domle.
- Pă ce te bazezi, ca să zic așa?
- În primul rând, că p-ăsta-l cunosc io. Iar în al doilea, că sabotorul e o necunoscută. Deci, o sabotoare. Care, pă deasupra, mai are și o anumită valoare
Păi ăsta-i om muncitor, domle. E un om de treabă, care a trudit toată viața cinstit și, dacă e s-o luăm așa, agoniseala vieții lui, vă spun io, ce-i pă el e și-n șifonier. Vedeți voi la ăsta vreo valoare?
I-au dat roată. Au organizat chiar o recunoaștere în grup
- Așa-i
Deci între noi, ăștia, nu poate fi un..?
- Nnnuuu
Au rămas pe gânduri. S-au uitat la profu de mate.
- Și
ziceți că necunoscuta are sigur o valoare?
- Sigur.
S-au privit iar între ei
- Cam cât o fi având?
- Cine știe!
- Auzi, bă! Când a fost treaba aia cu săpatu?
- Ooo! Demult. Era pă când nu să vedea
- Mhm. Cred că ăsta are dreptate.
- De ce?
- Dacă necunoscuta are o valoare, înseamnă că la rădăcina pomului se afla o comoară. De-aia a și săpat ea atunci.
Ochii le-au lucit întrebător
- S-ar putea ca vrun haiduc să fi luat averile de la niscaiva ciocoi și, cum potera o fi fost pă urmele lui, le-o fi îngropat.
Au ridicat din umeri, și-au schimonosit fețele și au dat din capete a nesiguranță și a neștiință.
- Sau, poate, chiar a sfârșit în ștreang.
- Săăă-racu..!
Li s-au umezit ochii. Unora le-au curs și lacrimi
- Măcar dacă am ști și noi pă unde i-or fi putrezit oasele.
Ne-am duce, l-am dezgropa și l-am îngropa și pă el creștinește
Părintele Clocotici i-a făcut slujba de reînmormântare. Ei au primit pomană. Au zis «Bogdaproste» și «Fie-i țărâna ușoară!» Și-au șters ochii
- Da dacă a scăpat de poteră și s-a-ntors și le-a dezgropat? Ă?!?
- Și le-a folosit el și s-a făcut și el ciocoi?
Li s-au lungit fețele.
- Extraordinar! Dacă l-am prinde noi
Mm? Ce-ar merita?
Vocea profului de română s-a făcut iar auzită:
- «Ia-l pe ciocoi, ca hreanul, și dă-l pe răzătoare.» Citat închis.
Le-au scânteiat ochii de ură, iar urechile le-au fost umplute de hârșâitul hreanului, ale cărui șuvițe săreau din răzătoare precum solzii când cureți peștele. Din ciocoi n-a mai rămas decât un cotor mic. L-au luat și l-au aruncat
- Domle, și dacă o mai fi trăind ș-acuma? La asta s-a gândit cineva?
- Fugi bă, cu ursu! Cum să mai trăiască?!
- Noe avea șase sute de ani când s-a abătut potopu asupra pământului, le-a explicat părintele, spre care se îndreptaseră privirile lor pline de speranțe. Iar de toate, zilele lui au fost nouă sute cincizeci de ani, le-a mai dezvăluit Sfinția sa.
- Ă-hă! Ș-a mai făcut și trei copii până la potop, a completat cântărețul, ducând într-o mână cădelnița, iar în cealaltă găletușa, în care se aflau aghiasma și sfeștocul.
- Are dreptate părintele. S-ar putea să mai trăiască. A ajuns el omu pă Lună, dapăi
Cu tehnica de azi e posibil orice
- Aaa! Am găsiiit!
S-au întors toți către sabotor:
- E?!
- Necunoscuta, care săpa atunci, a fost, fără doar și poate, vro urmașă a haiducului. Cred c-a și scos comoara.
- Fii bă, serios! E o supoziție, bănuiesc.
- E. Da nu iese fum fără foc.
Li s-au alungit din nou fețele. S-au întors către profu de mate:
- Poate fi calculată valoarea necunoscutei?
- Bineînțeles.
- Cum?
- Prin extragerea rădăcinii.
S-au tras iar deoparte.
- Ăsta ține cu necunoscuta. Dacă-i extrage rădăcina, pomu nostru să usucă de tot. Trebuie să găsim o soluție
S-au întors la profu de bio.
- Lumea vie, și-a continuat acesta o idee începută anterior, este formată din alte două lumi: lumea animală și lumea vegetală. Lumea animală este lumea asta, lumea în care trăim noi. Lumea ailaltă, lumea vegetală, este lumea plantelor.
- Și ce diferență-i între ele?
- Cum să vă spun eu?
Lumea asta, adică lumea animală, este o lume rea. Noi, oamenii, ne mâncăm între noi. Ne certăm unii cu alții.
- Bine, bine, da așa fac și animalele.
- Da, fac. Dar noi ne mai și învinuim unii pe alții de diverse fapte pe care nu le-am comis.
- Atunci unde-i superioritatea omului față de animal? Că să zice că omu are rațiune.
Profu de bio a rămas pe gânduri
- Are. Însă rațiunea i-a fost dată omului tocmai pentru a putea încălca mai ușor legile lumii animale. De aceea noi, oamenii, beneficiind de rațiune, ar trebui să ne înțelegem între noi; să nu ne mai învinuim bilateral și să nu mai transferăm reciproc vina de la unul la celălalt. Ci dimpotrivă.
- Da-n lumea ailaltă, a plantelor, cum îi?
- Ooo! Acolo nu există așa ceva. Plantele nu se mănâncă între ele.
- Ba
io am auzit că există plante carnivore.
- Taci bă
supozitorule! au sărit ei, ațintindu-și privirile înspăimântate asupra lui. Tu iar faci supoziții?
- Aaa, i-a liniștit profu de bio, plantele alea carnivore pot fi considerate o eroare a naturii, sau niște organisme modificate genetic.
- Mănâncă și oameni?
- Nu. Doar insecte care fac imprudența să se așeze pe frunzele lor.
- Să ne rugăm pentru izbăvire, a zis părintele.
Au îngenunchiat și s-au rugat. Cuvioșia sa a binecuvântat poporul, mulțumind cerului. Apoi, închinându-se, a îngenunchiat și el și a bătut trei mătănii.
Lângă el, supozitorul s-a descălțat și s-a scărpinat în tălpi
Îl mâncau plantele.
Profu de științe sociale l-a observat și a meditat, cugetând adânc și cu voce tare:
- Excepția confirmă regula.
Iar părintele a completat, privindu-l cu blândețe:
- Dar să nu ai a te teme, fiule. Acolo viața e o plăcere. Acolo e loc luminat, e loc cu verdeață. Iar dacă tu o mai și colorezi încă de pe acum cu fapte bune, acolo chiar că nu există nici întristare, nici suspin.
- Ce-a zis, mă? a întrebat supozitorul pe un vecin.
- A zis ceva de colărezi. Cred că părintele are de gând să ne servească o masă caldă.
- Mamăăă!
Profu de bio a încercat să reia, însă supozitorul l-a întrerupt:
- Da-i adevărat că plantele fac copii din flori?
- Da, a confirmat el.
- Înseamnă că lumea lor e o lume imorală.
- Ba nu. E o lume morală.
- Cum așa?
- Așa bine. Copiii din flori sunt, de fapt, rodul plantelor.
- Aa-haaa!
A mai șușotit ceva cu vecinul lui, apoi a pus capul pe umărul acestuia și nu i s-a mai auzit glasul.
Profu de bio a așteptat să se stingă rumoarea produsă de imoralitatea plantalor și ca ei să-și înghită saliva ce li se
strânsese în gură și i-a întrebat:
- Voi pe ce lume ați vrea să trăiți?
- Păi
, s-au pronunțat ei după un timp de gândire, dacă ziceți că e mai multă liniște p-acolo și mai puțină imoralitate, iar plantele alea nu mănâncă oameni, noi am vrea să trăim pă lumea ailaltă.
Părintele Clocotici a oficiat chiar o slujbă de afurisire a plantelor carnivore și de preamărire a moralității vegetale
Fragment din volumul SIC TRANSIT, 2011
Va urma
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator |
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23977 |
|
|
Comentarii:
120097 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|