|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poezie și cunoaștere |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Exercițiu de lectură
Dacă admitem afirmația lui Blaise Pascal că rațiunea noastră este întotdeauna înșelată de inconstanța aparențelor, rezultă, fatalmente, imposibilitatea existenței vreunei cunoașteri perfecte, ultime, indubitabile. Indiferent de metodele și instrumentele de observare, investigare și analizare, șirul fenomenelor de cunoaștere a existării denotă o inaccesibilitate, ceva de dincolo depășind posibilitatea de percepție, în sens larg, a intelectului și, aceasta, chiar dacă renunțând la gândirea de tip bipolar, ne-am putea servi de una n-polară sau infinit polară.
Tot ceeace am spus până acum și încă ceeace s-ar mai putea spune în această privință este sintetizat de N. Prelipceanu* în versul Ar mai exista o părere, o altă părere! vers care postulează ontologia eului cu subiectivismul său imanent (câți filosofi, atâtea păreri!). Și, poate că tocmai în această infinită diversitate constă frumusețea existării sau ceea ce noi percepem sub această denumire.
Analitic, am putea împărți poemul în trei părți. Una, în care se studiază corpul și gândul pornindu-se de la premisa conținerii gândului (idee, spirit) de către corp, să-i zicem direcția A de cunoaștere. A doua, care s-ar putea numi non A, în care gândul conține trupul (corpul) și a treia parte, B, decelabilă, textual, în versurile: Dacă gândul e trupul mai mic dinăuntru/ dacă e adevărată această poveste/ ne putem întreba în continuare/ în el cine este/ și, odată pusă această întrebare, se sugerează generativ (în continuare zice poetul) infinitatea întrebărilor de tipul în el cine este întrebări pentru fiecare el conținut în precedentul.
Versul Ar mai exista o părere, o altă părere cu statut de postulat ontologic, validează și cealaltă direcție de cunoaștere pe care am numit-o non A, în care întrebările de tipul în el cine este devin, de asemenea, legitime.
Această a treia parte ar putea constitui metoda, discursul, într-un sens mai larg, filosofia de percepere și interpretare a fiecărei stări de existare din cele, cel puțin două, direcții de cunoaștere, propuse de poet. Versul Ar mai exista o părere, o altă părere poate presupune, de asemenea, în continuare, că șirul de păreri rămâne deschis. Intrăm astfel într-un domeniu polivalent de cunoaștere în acest fel fiind transpusă în poem ideea de infinită diversitate de care vorbeam mai sus. Și am putea afirma că întreaga construcție a poemului se subordonează acestei idei, idee centrală, cu valoare de simbol, dacă, parafrazându-l pe poet, n-ar mai exista o părere, o altă părere (să observăm că textul s-a insinuat deja în structura noastră de gândire!) și anume, că această a treia parte reprezintă atât textul cât și, cognitiv, un efect de serendipitate, poemul fiind, de fapt, centrat pe sondarea ființei umane și a raportului celor doi constituienți ai acesteia, corp (trup) și gând sau gând și corp (trup) precum și a raprtului acestora cu mediul.
În timp ce corpul se mișcă evoluează ciudat și discontinuu expresie a acționalului conștient sau inconștient, liber sau dirijat (manipulat) gândul în el parcă doarme dar, expresie a conștiinței (individuale? colective? universale? eterne?) judecă rece și dezaprobă/ mâna care se ridică/, deci, acționalul, lăsând să se subînțeleagă consecințele malefice ale acționalului. (dezaprobă)
Îndoiala asupra raportului dintre starea de fapt a corpului și gândului și starea percepută de poet, în planul cunoașterii, prezentată ca alternativă, însă nu adversativ, plutește asupra întregului și pune în discuție aspectul gnoseologic al existenței, nu însă și pe cel etic. Dacă, în ceeace privește cunoașterea (existența a cel puțin două păreri, în aceeași problemă, poate presupune imperfecțiunea, de fapt, a fiecăreia dintre ele) se face trimitere la îndoială, în ceeace privește eticul care se degajă din poem, problema se pune tranșant: trupul mai mic pe care îl numim, cu indulgență, gândul JUDECĂ ȘI DEZAPROBĂ (fără dubii, fără alternativă, fără șansă!) mâna care se ridică/
Evident, considerentele de mai sus rămân valabile în oricare dintre cele două modele de cunoaștere (gând conținut în corp, corp conținut în gând) prezentate, gândul având, în fiecare, un rol etic (judecă și dezaprobă) în timp ce corpului îi revine un rol acțional (se mișcă, evoluează ciudat, discontinuu,
mereu în mișcare)
În întregul său, pemul se înscrie pe linia unui foarte realizat poem filosofic.
*Nicolae Prelipceanu, Telescopie, Vatra nr 8/1989.
PS.
1. Cam atât și cam așa se putea spune despre acet poem cu tentă încifrat subversivă
2. Dacă are cineva poemul lui Prelipceanu i-aș mulțumi dacă l-ar posta, Volumul meu este rătăcit undeva prin bibliotecă și nu am reușit să dau de el. Ori poate cineva care are colecția Vatra. Sau cineva care ajunge la vreo bibliotecă îl poate găsi acolo. Eu nu întrevăd în perioada următoare să ajung la vreo bibliotecă. Dar mai știi?
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|