|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sensibilitate și creație* (Exercițiu de lectură) |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Sensibilitate și creație*
Conștient sau nu, denotativ sau conotativ, când scrie, autorul se scrie. Uneori mai direct alteori mai încifrat. El lasă semne. Cititorul preia aceste semne și, la rându-i , descoperă și se descoperă. Textul devine primum movens un fel de pretext prin care partajează, de cele mai multe ori virtual, ideile conceptele, bucuriile tristețile, trimiterile, subiacențele și misterul unui text cu autorul acelui text. Ideal, din punctul de vedere al celor doi, ar fi ca locul geometric al proiecției smnificante a actului creativ al realizării textului, cu proiecția actului, tot creativ , al receptării textului, text înțeles ca sublimat artistic al unei realități ori virtualități, să se suprapună ori să se intersecteze cât mai mult. În practică nu se întâmplă așa, textul putând deveni pretext, evident dacă există susținerea textuală necesară, al unor dezvoltări de tip arborescent și, uneori, chiar, neintuite de către autor. De aceea, autorul trebuie , post factum, și când spun asta mă refer la momentul imediat, al transpunerii din plan noesic în plan semnificabil, respectiv, odată cu materializarea scriiturii, la astfel de posibile interpretări, menționez neintenționate de către autor însă perfect susținute conextual și logic de către textul pus la dispoziție. Acesta este în fapt frumusețea textului dar și pericolul conținut potențial.
Am divagat cam mult de la textul care mi-a prilejuit aceste notații însă am încercat să mă fac înțeleasă.
Venind la textul Ninge iarăși fără tine cred că acesta a fost scris dintr-o suflare, ca manifestare sublimantă a unor puternice trăiri interioare. Odată scris, probabil, pentru a nu-i altera autenticitatea și sensibilitatea, autorul l-a postat așa cum a apărut. Nu s-a mai atins de el, poate inconștient i-a și aplicat o etchetă fragil ca nu cumva printr-o manevrare neatentă să-i producă oarece daune.
Cred și cred cu tărie că, dacă autorul s-ar fi detașat un pic de poem și l-ar fi recitit cu ochi critic, și cu un foarfece alături, ar fi reușit să elimine unele elemente care dezavantajează textul. Primul astfel de element, fie că este autoreferant, fie că referă o situație imaginată, este personalismul care trage poemul în zona actului comunicațional în defavoarea zonei artistice. Si mă refer la folosirea obsesivă a lui fără tine . Invocat în titlu, este în afara marketingului poetic și are darul de a duce poemul, care pe fond nu merită, în zona clișeului, a lui deja vu. Acest titlu oprește cititorul de la a lectura poemul. Cred că ninge, sau chiar și ușor tautologicul ninge iarăși de (milioane de ani orice ninge are conotativul iarăși!) ar fi fost suficient. Acel fără tine personalizează și nu face bine textului. Reiterat și în primul vers devine obositor. Cred că utilizarea lui numai în ultima parte și în acel context , era suficientă. Sugera ceea ce era de spus și o făcea cu discreție și putea fi receptată într-o măsură mai mare ca aparținând universalului.
Mai subliniez mâna mea s-a rătăcit singură prin buzunare ușor scăpată de sub voința auctorială și care poate conduce, vezi mai sus despre locul geometric, la interpretări cu nuanțe cleptomane ori mai mult decât atât, nederanjante în sine, însă, și asta nu face bine poemului, și cu nuanțe pe care o anume pudibonderie mă împiedică să le dezvolt.
Nu mai insist pe lestul verbios si excesiv explicativ pe care foarfeca ar fi trebuit să nu ezite a se manifesta.
Una peste alta aceste modificări, știu par dureroase, am simtit-o de nenumărate ori pe propria-mi piele, ar elibera textul și l-ar face un adevărat poem.
Am insistat mai mult pentru că poemul mi se pare reușit iar dacă s-ar ține seamă de aceste observații, forte bun.
Mi-am permis si prezint scuze pentru aceasta- intervențiile de mai sus din următoarele considerente:
- este pe ansamblu un poem bun care se pretează și la această analiză de natură didactică, poate utilă celor tineri de pe site.
- Textul a fost postat într-un atelier literar, un astfel de demers fiind posibil aici
- Te știu un om de spirit, rațional și sper că înțelegi că demersul meu este în primul rând în favoarea textului
Citește varianta:
Ninge
ninge totul
perdelele
paturile din spitaluri (spitale ?)
cearceafurile lor mototolite de-atâtea perfuzii
ninge
pe sub streșini tencuiala cade
mâna mea s-a rătăcit
oamenii se topesc înainte de-a atinge pământul
se-ncăpățânează să ningă
veștile ajung greu în cer
sunt prea ocupați să-nchidă prăvălia
să vândă totul la licitație
ninge cu preț redus
ieșit din garanție
ninge degeaba
fără tine
banalitate de gând
sentiment de iarnă
în lume sunt atâtea ninsori inutile
Postat de catre Elena Stefan la data de 2006-01-07 14:29:51
*Ninge iarăși fără tine**
Ninge totul fără tine
și perdelele
și paturile din spitaluri
și cearceafurile lor mototolite de-atâtea perfuzii
ninge pe sub streșini tencuiala cade
mâna mea s-a rătăcit singură prin buzunarul din stânga
toți oamenii se topesc înainte
de-a atinge pământul
se-ncăpățânează să ningă
să ningă
veștile ajung greu în cer
sunt prea ocupați să-nchidă prăvălia
și să vândă totul
la licitație
ninsoare cu preț redus și
ieșită din garanție
după cum te așteptai, probabil,
ninge degeaba fără tine
ce banalitate de gând de sentiment de iarnă
în lume sunt atâtea ninsori inutile
și oamenii-s atât de puțini.
**Text postat de Radu Herjeu
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|