FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Filozofie și existență sau Profeția lui Radu* (Exercițiu de lectură)
Text postat de Elena Stefan
Filozofie și existență sau Profeția lui Radu*

Unul dintre „cei mai puternici” oameni ai momentului” declara nonșalant că domnia sa nu citește cărți însă are prieteni care citesc. Acest fapt, conotativ, ar putea să însemne, să zicem, că are consilieri buni. Din păcate, și aici îmi recunosc subiectivismul, se pare că are, numai în domeniul militar. Mă îndoiesc să aibă consilieri de poezie. Mă și gândeam odată: cum ar arăta lumea dacă în loc de batalioane de soldați ar pregăti batalioane de poeți? Eu cred că, dacă, celui invocat mai sus, i s-ar fi vorbit despre profeția lui Naum și „poezia” căderii cetății Ninive, poate s-ar fi gândit de două ori înainte să înceapă bombardamentele și să coboare din nori în inima oceanului, imaginându-se, poate din orgoliu - păcatul păcatelor- mai ceva decât Iisus Christos.
Toate acestea mi-au venit în minte citind textul de mai sus în care „profetul” Radu, într-un fel de poem apocaliptic, ne prezintă în imagini cinematografice, dense și cu o forță de impact asupra conștientului, aproape agresivă, oglinda a ceea ce este sau va să vină. În vremurile acelea, ar putea zice cronicarul, când zilele se numărau în „fișicuri de aramă, argint, uneori aur” superbă parafrază pentru excesivul „time is money”, gânditul era interzis prin decret iar locul religiei iubirii fusese luat de războinicul ordin „La ochi, arm`!”. În zilele acelea oamenii uitaseră mii de ani de „civilizație” și universul lor proxim redevenise preistoricele grote. Pe care, într-un straniu ritual demonic, le afumau cu frunzele furate ale primăverilor ucise! În zilele acelea erau omorâți toți copacii care aveau sens.
Cutremurătoare imagini. Cutremurătoare existență.
Poemul, debutează blasfemic invocându-se parcă un triumf al răului. „La dracu”, invocă poetul vorbele care par a fi pus stăpânire pe lume. Și apoi, rece, lucid, chirurgical ne prezintă imaginile vivisecției, din aproape în aproape, din univers în univers, reluate ravelian până paroxisticul „La ochi, arm`!” .
„Viața se duce/Viața se scurge” spune sentențios poetul-profet și avem imaginea unei ființe care se golește încet de sevă, care se aneantizează. O „viaț㔠pasivă din care lipsește chiar „viața” o viață demotivată, o existență inerțială. Un drum către nicăieri. Totul neutru, impersonal. Nimic din ceea ce dă frumusețe vieții. Nu freamăt, nu implicare. Nici măcar speranță.
Și apoi, sugerativ, imaginile cu posibile explicații. Spațiul de locuit, agresat în intimitatea sa care, în fond, ar trebui să aibă un aer de sacralitate „Vecinii de deasupra
/S-au certat iar” așadar, un prim univers proxim aflat în dizarmonie, generator de energii negative. Urmează al doilea, strada substituibilă până la identitate cu sunetul sirenelor care se aude din ce în ce mai des, cu oamenii care mor „pe străzi sub poduri pe cheuri”. ( atenție „cheiuri” chiar și ca invenție lexicală este incorectă) Evident și aceasta generatoare de stres, îngrijorare, panică. În fond tot energii negative. Și sfera universului se lărgește cu cimitirele, în care locurile se vând la suprapreț, (cererea mare, se moare mult!), cu albiile secate, așadar și acestea lipsite de viață. Vine apoi acționalul „Ne batem cu pietre, cu cuvinte, cu singurătăți” ( Cred c㠄Ne batem cu pietre, cuvinte, singurătăți” ar fi o soluție care elimin㠄asonanța” „cu cu” N.A.) așadar lupta, ura, războiul. Acestea sunt valorile momentului.
Vine apoi versul excelent, care dă și titlul poemului, vers care pare a invoca o forțată maturizare precoce, ca un act asumat al copiilor fără copilărie, copii care, prematur, „se sinucid în oamenii mari”. Determinativul „atâția” (de ce nu „atâți”?) ne sugerează proporțiile dezastrului. Vers precedat de nu mai puțin reușitul „Pe scări se coboară mai mult decât se urc㔠vers care pare a descrie starea etică a lumii. Aflate într-un iremediabil declin, sugerat de „soldul” negativ al balanței „urcare – coborâre”.
Urmează artificializarea și dezumanizarea „Ochii noștri, colecție de monitoare / Împânzesc inutil împrejurimile / Ne-ascundem de noi”, frica de forțele răului „Câini nedresați ne caută prin râpe” și aneantizarea : „Nu mai lăsăm nici urme”. Dispărem atât de mult, încât „Pământul refuză să-și mai aducă aminte de noi” imagine vie a despiritualizării, deoarece spiritualizarea ar putea constitui prelungirea prin continuitate a eului beneficiar, o posibilă șansă salvatorie.
Toți contra toți pare a fi mottoul acestor scene apocaliptice în care mai mult sau mai puțin conștienți, mai mult sau mai puțin implicați suntem „actori”.
Ar mai fi o șansă: noi să fim sănătoși. Iar textul acesta să nu fie o profeție, un vis premonitoriu, ci un semnal. Un semnal de alarmă. Tras de o conștiință. Pentru cine are urechi de auzit. Adică cel puțin pentru poeți, aceste conștiințe arzânde, mai mult pentru alții decât pentru ei și care, dacă ar fi „batalioane” poate am trăi într-o altă lume. Poate mai bună.


Postat de catre Elena Stefan? la data de 2005-12-30 15:20:13


*Atâția copii se sinucid în oamenii mari**

La dracu
Viața se duce
Viața se scurge
Vecinii de deasupra
S-au certat iar
Afară se-aud din ce în ce mai des
Sirene
Oamenii mor pe străzi, sub poduri, pe cheiuri,
În cimitire locurile se vând la suprapreț,
Ne mai privim în ochi
Doar cât să nu înnebunim
În albiile secate se construiesc autostrăzi
Ne batem cu pietre, cu cuvinte, cu singurătăți
Pe scari se coboară mai mult decât se urcă
Atâția copii se sinucid în oamenii mari,
Ochii noștri, colecție de monitoare
Împânzesc inutil împrejurimile
Ne-ascundem de noi
Câini nedresați ne caută prin râpe
Nu mai lăsăm nici urme
Pământul refuză să-și mai aducă aminte de noi
În biblioteci nu mai sunt decât cărți despre sex
Și ce e rău în asta ?
Oamenii se bulucesc să citească
Oamenii se bulucesc unii în alții
Ceva, ceva o ieși de-aici
Zilele se numară in fișicuri
Aramă, argint
Uneori aur, medalii de merit pentru
Bănuțul aruncat unui cerșetor
Ne cautăm disperați scuze, motive, circumstanțe atenuante
Pentru că trăim
În coșuri de gunoi, în mașini de tocat orgolii,
Cu aer condiționat.
Furnalele au ucis primavara
Iar oamenii i-au furat toate frunzele
Ca să-și afume grotele
Fugiți, energii negative !
Omorâm toti copacii care au un sens
Și ne crucim, ne sfințim în continuu
Casele, zgomotul, magazinele, păcatele, prostia, trecutul, întunericul, copiii, televizorul, legea, tăcerile, drumurile, roșul din semafoare,
s-a interzis prin decret gânditul
La ochi, arm`!
Noi să fim sănătoși !

** Text postat de Radu Herjeu
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23945
Comentarii: 120070
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE