|
|
|
|
|
|
|
|
|
Versuri albe, slove albe (Exercițiu de lectură) |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Exercițiu de lectură* Repostare
Postat de catre Elena Stefan la data de 2004-05-11 16:18:28
Versuri albe, slove albe,
Un poem în "eu" si "tu" . Credem că poate fi lecturat ca un poem de dragoste . Unul frumos, care, prin construcție și limbaj, nu ni se oferă direct. Apropierea de acest poem presupune o înțelegere a limbajului poetic de ordin secund deoarece textul, ca atare, reprezintă un simplu vector purtator al adevăratului limbaj poetic, acela care, în fond, ne permite să luăm cunoștință de mesajul încifrat al poemului. Un fel de, să-i spunem, limbaj de o anume confidențialitate și care se relevă nu la prima lectură. Forțând un pic nota, parcă ne-am afla în fața unui text cu o semnificație banală. Însă, printre rândurile acestui text, scris cu un fel de cerneală simpatică poetică, alt text, acela cu semnificațiile de ordinul doi, se descoperă în urma unui efort de punere în evidență. ( tratarea, cu un fel de diverse substanțe hermeneutice, reușește să pună in evidență textul scris cu cerneala simpatic-textuală.) Efortul de înțelegere și multilectură pune în evidență "mesajul simpatic" ca mesaj conținut în "textul la vedere".
Multidimensionalitatea și complexitatea "eu-lui sunt denotate implicit și mediat. După cum observăm, nu se face afirmativ și direct ci, se face indirect. Nu se spune, de exemplu : eu sunt o multime de culori prin culori denominându-se stările, trăirile ipostazele, în fond fațetele unuia și aceluiași eu, fațete care sugerează complexitatea spiritual-ontologică a acestui eu. Această complexitate ni se relevă deductiv-integrator. Și devenim conștienți de ea, lecturând întreg textul. Astfel, coroborând una dintre acțiunile tu-ului și anume, aceea de a rupe câte o culoare din mine, ca o consecință logică, rezultă că mine-le este alcătuit din mai multe culori. Consecință obținută la nivel de inferență logică și validată, practic și conștientizabil, prin aserțiunea în clipa asta m-ai rupt violet-indigo-bleu-marin din ultima parte a poemului.
Pe de altă parte tu-ul acționează reitarativ nu te mai saturi. Ceea ce vrea să sublinieze multitudinea de astfel de ruperi, pe de o parte, și bucuria de a efectua astfel de ruperi pe de alta. Întelegem din această parte a poemului și complicitatea eu-lui, acceptarea de catre eu a acestor ruperi, presupunem, a fi fiind plăcute, deoarece altfel s-ar simți o undă, cel putin, de reacție de împotrivire, de nemulțumire, etc. Un fel de mă sperii dar imi place cum se spune într-un celebru text!. Că este un poem de dragoste presupunem că este de domeniul evidenței. Cred că nici un alt sentiment, exprimat transfigurat, poetic, nu poate fi perceput și descris mai bine de cum o face eul în versurile acestui poem. Astfel, tu-ul pipăie, adulmecă, dă cu ea de pământ , spune autoarea, referindu-se la ce face acest tu cu acea ori acele culori rupte din eu. Culori percepute ori perceptibile atât de către eu cât și de către tu, poate, ca fiind un fel de balsam ori adiere peste creștet. Afirmatii care ne intaresc, și mai mult, convingerea că avem de-a face cu un poem de dragoste. Acționalul dezlănțuit, al lui tu ajunge la nuanțe paroxistice, mă împături , mă ascunzi între clipe , frumos spus!, mă arunci dincolo de tine , mă lansezi într-un hău imprecis sau mă depui / ca pe o floare suspendată / pe șine. Iată câte percepții ale trăirilor are eu ca reverberații ale acțiuniolor lui tu. Remarc și eu, aici, că, din punct de vedere tehnic, mă împături în patru nu pare o exprimare prea fericită. Nu că ar fi un pleonasm, a impături, în fond, însemnând a îndoi, în două, trei, patru, etc. Împături in patru este, ușor, nefericit estetic și, mai precis, auditiv estetic (prea aproape pături de patru devenind astfel un fel de asonanța poetica vecină cu un celebru test de dicție capra calcă piatra, piatra crapă-n patru
etc )
Finalul este apoteotic: în clipa asta m-ai rupt violet-indigo-bleu-marin nu mai știu/câte culori ți-au mai rămas superbă, mai ales conotativ, expresie a unei posibile fantasme generatoare de fericire. De maximă fericire. Mai rămâne o ușoară doză de rațional existential rezidual, care mai are, doar, probabila forță de a sorbi plesnetul tău blestemat în slove albe / și mersu-ți tărăgănat / de orb ./
Spuneam mai sus, făcând trimitere la conotațiile de rigoare, mă sperii dar imi place. Asfel se poate explica și întelege atingerea sugerată a fi un fel plesnet blestemat. Găsim aici și un ușor regret metafizic exprimat prin mersu-ți tăraganat / de orb. Probabil, un fel de regret-reproș față de acționalul nemanifest, ori insuficient manifest teleologic, al lui tu.
*Slove albe
Text postat de Adina Ungur
tu nu te saturi niciodată să rupi cate o culoare din mine
să o pipăi să o adulmeci să dai de pământ cu ea
poate sunt un fel de balsam consumabil
un fel de adiere pe creștetul tău
o basma
tu nu te mai saturi niciodată să mă împături în patru
să mă ascunzi între clipe să mă arunci dincolo de tine
mă lansezi într-un hău imprecis sau mă depui
ca pe o floare suspendată
pe șine
în clipa asta m-ai rupt violet-indigo-bleu-marin nu mai știu
câte culori ți-au mai rămas să desprinzi cât să sorb
plesnetul tău blestemat în slove albe
și mersu-ți tărăgănat
de orb
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|