FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
POveste cu urși
Text postat de Tania Ramon



De multe ori te trezești că ai vrea măcar din cuvinte să îți materializezi faptele, gesturile, întreaga zi, de parcă ele ar fi cărămizile ce le folosești la o construcție, și chiar sunt dacă te gîndești cum îți crapă țeasta în două neînțeleseurile verbale cînd nici nu te aștepți, la fel ca și țigla ce cade de pe casă. Vreau să prind în scris ziua de ieri, cu literele ce par a fi niște pioneze, să-mi las apoi impresiile, înghițind globule albe și roșii, evadînd în laguna arterelor, să mă pot transforma apoi într-o formă aerata trecînd cu ușurință dintr-un secol în altul. Ce ar fi fost dacă prin camerele stucate, aurite, frezuite, îmbrăcate de jos și pînă sus cu lemn prelucrat în atelierele nemțești după modele concepute chiar de regina Maria și cîte și mai cîte, nu mi-aș fi tras după mine și eu crinolina, abia respirînd în corsetul ce trebuia să îmi contureze o talie de viespe ținînd în mîinile frumos cremuite dantelaria din coșul de mătase preocupată de noi unghiuri în care să o asortez cu ambientul. Sau să beau ceaiul la etajul doi unde vesela e toată argintată, așa ca pentru musafiri. Sau, de ce nu, să îl aștept pe rege suind pe scara de serviciu să intre în camera mea și să îmi spună că are timp și pentru mine, regina lui, o jumătate de ceas.
Nu ar fi fost nimic rău numai că, dacă acum în secolul douăzeci și unu, port acești papuci universali de stambă, așa e regula, și nu pot să fac măcar o poză fără să mă certe amazoanele ghid puse de gardă să speculeze orice intenție de a fotografia, măcar în camera copiilor de rege, înseamnă că așa trebuia să se întîmple. Nu cred că aș fi fost mai avantajată putînd aceste haine luxoase suferind ca și acum că nu pot plăti un amărît de curs de bucătăreasă ca să ies și eu de la spălătoria hotelului. Am preferat aici decît cameristă și să tragă toți de mine. Așa am auzit, că trebuie să accepți o grămadă de compromisuri. Acum e simplu, muncesc 12 ore și dorm 12 ore. Desigur că ceea ce mi se întîmplă acum e un noroc chior de am ajuns să mă plimb prin sălile sau mă rog, pe holurile de unde se pot privi camerele palatulului Pelișor și să îmi imaginez momente regale.
Privind spre patul reginei ce pare mic de la intrare, de parcă regina ar fi fost miniona, mă gîndesc la patul meu de la mansardă, cum ar fi să fie vizitat de turiști peste o sută de ani. Mă umflă rîsul căci în mansarda mea, care de fapt nu e a mea, au mai fost încă vreo cinșpe chiriași înainte de a veni eu. Nici o întîmplare memorabilă, nici o vizită memorabilă. Au plecat care cum în treaba lor. Și apoi patul meu care nu e din lemn valoros, nici nu va rezista o sută de ani după felul fușerit în care a fost conceput dar bine gîndit pentru concepția de marketing. La doi ani cumperi altul. Și mai e ceva, patul meu, care l-am mai și cărat prin vreo cinci locații pînă să mă stabilesc aici, ce valoare ar putea avea? Poate dacă aș fi născut un fiu de rege. Ce idei îmi mai vin!
Cobor scările înguste și ușor spiralate, atît cît le permite palierul să se rotească, trăgînd după mine o trenă paietată în care se reflectă, din candelabre, strălucirea cristalelor de Bohemia. Și intru sau mă rog, intru doar cu privirea în sala mare unde se dădeau recepțiile. Ce vorbești! Atîta vreme cît eu nici nu știu cum arată tacîmul pentru servit peștele, pentru că nu îmi pasă la o adică, și nici generației mele ce se îndoapa eficient și rapid din chestii de masă plastică nu-i pasă, toata această somptuozitate de pe mese e doar pentru regi. Asta e clar. Însă nu aș fi găsit nimic aici dacă aceasta familie regală nu ar fi respectat o anume educație privind festinul.
Privesc încăperea cu o anume fascinație pe care ochii mei nu o reflectă la fel atunci cînd intru să servesc masa în diferite localuri care nu îmi spun decît că sunt proaspăt construite. Și mereu în schimbare. Obositor. Sala aceasta cu masa imensă e sala cea mai răcoroasă din tot palatul dar galbenul tacîmurilor și al veselei de argint dau un anume confort privirii. Nu pot face poză, evident. Aud din spatele meu cum vine atenționarea exact cînd să bag mîna în buzunar după aparat. Îmi amintesc o clipă de cofetaria tapițată în roșu, cu oglinzi înrămate în loc de tablouri, de același scaun, aceeași masă , același fel de prăji și de suc ieftin și de fiecare zi ce ne consemna prezența acolo, acum se vinde încălțăminte, și realizez că aici lipesc regii și invitații. Bizar, nu? Mai dau o tură cu caleașca trasă de roibii negrii și personali ai reginei în jurul castelului prin parcul tomnatec si suflat cu bruma, tocmai ne-a spus ghidul că regina avea o slăbiciune pentru cai. Într-un tremur ușor și eu și caleașca de la macadamul aleii, caut un loc unde să mă prefac că îmi cade batista la vederea curtezanlui uimit de lărgimea decolteului mascat puțin de gulerul de blăniță de vulpe și de pelerină.
Peleșul, casa regală unde nu avem deloc voie să intrăm, se zărește printre vîrfurile de plopi ca o umbră înșelătoare. E destul de întuneric. Un grup de vocale legate tînguios în ceva neînțeles sparge tăcerea serii lovind parcă într-un talger. La doi metri în fața mea, legănîndu-și capul ușor, încoace și încolo, mă privește o ursoaică. Rămîn fixata pe ochii ei mari și sclipitori ca nasturii de la geaca mea, căutînd instantaneu o soluție. Se aud de peste tot sunetele scurte de la bliz însoțite de flashuri luminoase. Nu par să o deranjeze de parcă ar fi la o ședință foto. Puiul ei însa e ceva mai neliniștit neobișnuit cu atmosfera de studio. Deodată amîndoi, parcă înțeleși, se așează pe labe, apoi își pun cu grijă botul pe ele și rămîn așa. Nemișcați. De parcă ar fi ascultat de comanda unui dresor. Poze se fac încontinuu, mașinile cu farurile aprinse se aglomerează în parcare căutînd poziții bune atît pentru fotografiat cît și pentru o fugă sănătoasă. Însă privirea ursoaicei parcă ne spune: hai fie, mai faceți cîteva poze, azi sunt ceva mai îngăduitoare cu voi, dar dați-mi ceva de mîncare, ce mama naibii. I-aș fi dat cu drag, privirea, mai ales a puiului de urs, mă înduioșa, dar uitasem la hotel punga cu cornulețe. Fix pix cu panourile. Cine își mai amintește că scrie cu roșu să nu le dăm de mîncare! Fiecare mișcare a celor două animale este pentru mine la fel cu primul pas pe lună căci îmi par două animale de casă așteptînd cuminți pe labe atenția stăpînului. Puiul se ridică brusc și vine, de parcă îl fulgerase un gînd, exact spre locul unde mă aflu. Chiar nu îmi arde de făcut poze. Nu știu ce vrea. Doar i-am zis că nu am la mine cornulețele. Ușa la mașină e foarte aproape de mine dar nu mai văd sistemul de deschidere. De parcă nici nu știu cum arată o mașină. Și în momentul acela chiar nu știam. O zguduitură, venind de undeva din spate, îmi oprește pentru o secundă inima. Un al treilea urs? Nu. Căzuse cineva de pe capota mașinii unde se suise să faca poze. Ursoaica se ridică sprintenă aruncînd scurt o privire în direcția zgomotului întinzîndu-se pe labele din față și mîrîie scurt. Asta e prea de tot, să fie sănătos dacă a căzut. Puiul, uitînd de mine, se întoarce lîngă ea și se lipește de abdomenul ei. de parcă s-ar alinta.
Ah, da, acum îmi amintesc că în camera reginei, cea în care își primea musafirii, se afla o blană imensa de urs printre vasele ornamentale alese cu grijă și puse pe măsuțele de salon. Se pare că și ei îi plăceau simbolurile orientale. Cu siguranță era un deliciu să treacă cu faldurile rochiei peste blana întinsă și moale, mai ceva ca și un covor persan, cu mersul acela cu spatele drept, aproape perfect, îndreptat, daca nu era, de corseturi foarte scumpe. Da. Văzusem la televizor cum erau făcute acestea și chiar în emisiunea aceea vorbiseră și despre chiloții reginei Elisabeta, una din primele femei care începuse să poarte așa ceva. Priveam cu jenă pînă unde mergea crăcuirea intimității să zic așa, dar relizatorii erau prea prinși cu siguranță de partea istorică a lucrurilor. Deh englezii! În camera reginei nu era pusă la vedere nici măcar o eșarfă. Tresar. Aud niște pași venind spre mașină. Îi recunosc. Portiera se deschide și intră lîngă mine zgribulit de frig.
- Ai văzut urșii? îl întreb dintr-o suflare. Erau așa de aproape de mașină. Să-i fi văzut pe toți, care mai de care, cum fotografiau dar niciunul nu s-a nimerit așa de aproape ca mine. Au aprins și farurile de la mașini ca să-i surprindă cît mai bine...
- Ce urși iubito? mă întrupe calm aranjîndu-și geaca pe el. Vin din cameră. Mă iartă că am întîrziat dar am vorbit și la telefon. Unde zici că au fost? Aici în parcare?
Rotesc ochii în jurul meu. Parcarea e aproape goală. Cîteva mașini înghețate deja de frigul serii de noiembrie stau ghemuite una în alta într-un colț. Doar în buzunarul meu simt cum stă cuminte aparatul de fotografiat.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  In mare, au fost rezolvate, atat introducerea cat si finalul. Dar sa stii ca termenul `stucat` este folosit chiar in limbajul ghidului de la palatul Pelisor.  
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-11-13 06:19:06
         
 
  O atmosferă izbutită în întregul ei, dar:
1. Introducerea(2-3 paragrafe e încîlcită)
2.e Bohemia nu Boehmia
3.aș înlocui unele cuvinte, de pildă: stucate, frezate și mai ales extracaliflagelistic...
Finalul e cam neverosimil sau scurt, grăbit...dincolo de momentul de "magie"!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-11-12 19:37:41
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23945
Comentarii: 120070
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE