|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ce e adînc nu strălucește |
|
|
Text
postat de
Corneliu Traian Atanasiu |
|
|
Înainte vreme fericirea era un eveniment colectiv: sărbătoarea pe care oamenii o trăiau laolaltă. Astăzi trăim fericirea mai degrabă ca întîmplare intimă, ca eveniment al vieții personale ce se abate de la datele stabilite în calendarul oficial. Și ne simțim de multe ori derutați de faptul că ea ne însingurează, contrariați că ceilalți nu vibrează la fel ca noi, rușinați că nu-i putem face și pe ei părtași la împlinirea noastră sărbătorească.
Ne vine greu să admitem că, trăită astfel în taină, fără reverberațiile care să o consacre în sufletele celor apropiați , fericirea poate rămîne la fel de merituoasă, de generoasă, de nobilă. Căci fără a fi vizibilă, cunoscută și recunoscută, ea devine frustrantă pentru cel ce ar vrea doar să se împăuneze cu însemnele ei. Iar celui marcat de un anume scrupul moral, euforia i s-ar putea părea doar o închidere egoistă și avară în viața particulară, o abdicare de la năzuința de a se împărtăși altora, de a participa la trăirea unanimă. Și cum trăirea comunitară este azi dominată de blazare, acreală și suferință stătută, seduși de ispita unei solidarizări pripite, acceptăm să renunțăm la rușinea fericirii pentru a nu trăda participarea la viața mai fadă, dar aparent mai onestă a tuturor.
La recuperarea acestui neajuns ne pot ajuta cuvintele lui Blaga pomenite în titlu. Într-adevăr, tot ce e adînc, profund, temeinic nu este ascuns cu o premeditare frivolă sau cu vreo intenție meschină, ci pentru că este sîmburele tăinuit și temelia afundă a ființei noastre. Sîntem cum spune tot Blaga ființe duminicale, menite, condamnate la sărbătoare. Pentru că sărbătoarea este exigența de taină a sufletelor noastre chiar atunci cînd sîntem nevoiți să o trăim în tragica ei contrariere, fără somptuozități flagrante și splendori morale.
Soarta noastră este ca, atunci cînd prin grația miraculoasă a întîmplării ne smulgem din platitudinea amorfă a vieții fără rost, să ne resimțim fericirea cu vorbele aceluiași poet ca un joc de iezi pe morminte înalte. Simțim în această emblematică efigie a destinului nostru o împăcare virilă cu tot răul vieții, o revărsare a durerii în tîlc mai înalt, o încăpățînată și totuși candidă nerenunțare la minunatul exercițiu al bucuriei, mîndria tragică a fericirii redobîndite și consacrate în ciuda tuturor încercărilor la care am fost supuși sau pe care le-am îndrăznit cu candoare.
Grația neajutorării, impetuozitatea și stîngăcia, curățenia și prospețimea jocului fericirii rămîn de nevătămat, inviolabile și invulnerabile, înălțate mereu mai sus în piscul jertfei vieților omenești. Iar suferința și moartea ne apar doar ca un amplificator vital, mormintele sînt doar un temei al sorții, un soclu tragic al destinului fericit. Înălțimea lor indiferent că o percepem ca prospețime acută a mormîntului recent, cu pămîntul încă neașezat sau ca încremenire în tumuli și gorgane a morții istorice este doar o nobilă acumulare a durerii ce face ca jocul iezilor să se petreacă tot mai aproape de cer, în acompaniamentul blînd al fumului căzut din streșini de paie și al mirosului de iarbă tăiată. Totul pentru ca, luînd pilda vieții ce își trage seva din moarte, fericirea să-și găsească temeiul în suferința pe care și-o asumă candid și eroic.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preabine, e interesant comentariul tau, il percep mai bine decat textul insusi.
Atunci, eseul tau ar fi sa fie despre "eveniment": producerea lui, ritm, relatia cu sarbatoarea, marketing-ul, etc.
"Bucuria" si "fericirea" intra fara indoiala in economia textului.
Dar despre fericire, numai zeii ar putea vorbi, pentru ca nu o putem obtine o data pentru totdeauna ci doar tinde la ea si o atinge din cand in cand.
Fericirea nu inseamna acelasi lucru pentru toti, dar deloc-deloc, si atunci, ce poate fi numit "fericire"?
Sunt bine-cunoscute "anchetele" despre fericire, rezultatul lor aratand ca cei mai "fericiti" se declara tocmai cei care cunosc cel mai putin si care poseda cel mai putin.
Cu cat informatia se amplifica, cu atat e mai greu de obtinut fericirea. Un fel de lege a entropiei guverneaza si aici: a sti "mult", a poseda "mult" e aproape sinonim cu nefericirea.
Ma opresc, ca devine subiect prea fierbinte... :)
cu stima,
tm |
|
|
|
Postat
de catre
definitiv retras 02octombrie09 la data de
2008-08-13 15:36:49 |
|
|
|
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
|
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Păstrez accepția de întîmplare deosebită pentru eveniment, de fapt cu accente pronunțate de valoare. Desigur, în ultima vreme, evenimentul tinde să devină doar un fenomen local și instantaneu, diferențiat de altele doar prin coordonatele sale spațio-temporale. O accepție mai voluntaristă, cea a marketingului, își permite chiar să producă evenimente (ceea ce pare cel puțin aberant în limba română).
Există un moment în evoluția colectivităților umane în care individualismul (poate excesiv) taie buricul insului, îl dezrădăcinează. El nu mai resimte evenimentele sărbătorești ale grupului ca ceva intim, firesc cu care se confunda pînă atunci, pe care le trăia printr-un fel de contaminare involuntară.
De aici încolo sărbătoarea sa e răznită din calendar, iar trăirea sa individuală este umbrită de această dificultate de împărtășire, de cuminecare cu ceilalți. Iar fericirea sa capătă o notă ușor tragică, așa cum spune Blaga undeva:
Am ispășit
cu suferinți o mie
am ispășit
cu cîte-o bucurie!
În rest, cred că sîntem de acord.
|
|
|
|
Postat
de catre
Corneliu Traian Atanasiu la data de
2008-08-13 10:16:52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corneliu, la capitolul fericire stam prost, cred ca suntem de acord. Nici macar nu e clar ce inseamna fericire, o notiune vaga si foarte relativa.
In textul tau sunt insa blocat de prima fraza, care contine printre altele afirmatia: "fericirea era un eveniment colectiv". Din umilul meu punct de vedere, n-as fi zis ca fericirea este un eveniment. Sarbatoarea e unul. Iar ceea ce se putea obtine din "trairea laolalta" a sarbatorii: extazul, fericirea.
Mutatia semnificatiilor intre cele doua notiuni, fericire si sarbatoare, este, cel putin in prima fraza, un factor derutant pentru mine.
cu simpatie,
tm
|
|
|
|
Postat
de catre
definitiv retras 02octombrie09 la data de
2008-08-12 20:01:50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CTA,
Am citit cu placere textul dv. Cu afirmatia dv (pe care o citez mai jos) n-as fi total de acord. Un esseu despre natura umana ar trebui sa fie valabil oriunde pe planeta, ori afirmatia dv nu are aplicatie universala!
"Și cum trăirea comunitară este azi dominată de blazare, acreală și suferință stătută, seduși de ispita unei solidarizări pripite, acceptăm să renunțăm la rușinea fericirii pentru a nu trăda participarea la viața mai fadă, dar aparent mai onestă a tuturor."
Vot cu stima,
VPL.
|
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2008-08-12 16:46:01 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23949 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|