|
|
|
|
|
|
|
|
|
Viata si dragoste de femeie |
|
|
Text
postat de
Veronica Pavel |
|
|
Am pornit, pentru a scrie articolul de față, de la titlul unui superb ciclu de lieduri de Robert Schumann pe versuri de Heinrich Heine inspirat de mult iubita sa soție, Clara.
Ne-am obișnuit, din literatură, cu portretele femeilor care au trăit în secolul 19, când barbatul era cel care domina arena politica și artistică a vieții. Multe din soțiile marilor personalități au rămas celebre doar prin cei cu care și-au petrecut viața. Puține însă s-au detașat, ca personalități, prin ele însele.
Clara Wick a fost altfel. S-a născut în 1819 la Leipzig, al doilea din cei cinci copii ai unui profesor comerciant de piane căsătorit cu o soprană - pianistă. N-a vorbit pâna la vârsta de 4 ani (ca si Eistein sau Arthur Rubinstein), explicând ea însăși mai târziu că n-a interesat-o lumea exterioara pâna la 8 ani. A fost copil minune, la 9 ani dând primul concert de pian, iar la 11 fiind acompaniată de orchestra Gewandhaus din Leipzig.
Robert Schumann, născut în 1810, (mai mare decât Clara cu 9 ani), a fost atât de impresionat când a auzit-o încât și-a întrerupt studiile de avocatură și s-a instalat la Lipzig în locuința familiei Wick pentru a lua lecții de pian cu tatăl ei. Clara a continuat concertele cu un turneu la Wiemar, unde Goethe i-a oferit o medalie cu portretul lui și o dedicație. La 13 ani ajunsese o brilianta pianistă. Repertoriul ei era cel romantic, incluzând operele lui Robert, deja compozitor la acea vreme. Când Clara a avut 15 ani, Robert a sărutat-o și magia acelui sărut a născut iubirea lor de o viață. Schumann a rupt logodna în care era angajat si, când Clara avea 19 ani, s-au casatorit, în ciuda împotrivirii tatalui ei. Cadoul de nuntă oferit de Robert soției a fost ciclul de lieduri Dichterliebe (Dragoste de poet), pe versuri de Heinrich Heine, una din cele mai frumoase creații din domeniul liedului.
Clara a devenit mamă a opt copii (ultimul a murit imediat), dar și-a continuat cariera de pianistă, găsind timp și pentru compoziție. Pe atunci femeile compozitoare semnau cu nume de bărbași, așa s-a întâmplat și cu Fanny Mendelsohn, sora marelui compozitor Felix, care, pentru a i se edita operele, le semna cu numele lui Felix. Dar Clara a semnat ea însăși compozițiile ei. La numai 15 ani a scris concertul pentru pian, ajutată de Schumann, pe care l-a interpretat la Gewandhaus cu orchestra dirijată de Mendelsohn. Printre compozițiile de apoi găsim lieduri, piese pentru pian sau corale, romante pentru vioara si pian si altele.
Dragostea lui Schumann pentru Clara l-a inspirat în multe din compozițiile lui. A scris chiar o operă intitulată Raro, al cărei titlu se crede a fi o combinație a ultimei silabe a numelui ei (Cla-ra) cu prima silabă a numelui lui (Ro-bert). Dar, în ciuda iubirii profunde, între cei doi existau diferențe de caracter și gusturi: Clarei îi plăcea să dea concerte, Robert, cu mentalitatea epocii, ar fi preferat o soție tradițională. Ea iubea turneele, el le ura. Ea era o fire deschisă, el era un izolat. Într-unul din turneele la Londra, concertele ei au avut un succes răsunător, dar simfoniile lui au avut o primire rezervata din partea criticilor. Suferintzele și framântarile lui au agravat boala mentală a lui Robert, în ciuda eforturilor Clarei de a-l încuraja interpretându-i compozițiile.
În 1853, pe când Schumanii erau la Leipzig, cu numai trei ani înainte de moartea lui Robert, a apărut în casa lor tânarul de 20 de ani Johannes Brahms. Talentul lui i-a impresionat pe soți și prezența lui în familie a devenit permanentă. Prietenia dintre Brahms si Clara s-a adâncit atunci când Schumann a fost internat un an într-un ospiciu, în urma unei sinucideri ratate. Brahms s-a mutat la Schumanni și a preluat cgrija casei și a copiilor, ajutând-o astfel pe Clara să-l îngrijească pe soțul ei. Pe de alta parte, Clara îl îndruma muzical pe Brahms, mai tânar cu 14 ani, oferindu-i asistența pe care el i-o solicita.
După moartea lui Schumann, în 1956, cei doi au rămas prieteni pe viață. Fără îndoială ei s-au iubit profund, dar dragostea lor a fost platonică. Clara a rămas fidelă soțului chiar si după moartea lui și i-a interpretat operele pâna la sfârșitul vieții.
Brahms n-a fost niciodată căsătorit. În schimb, legătura sufletească cu Clara a jucat în viața lui un rol important, atât din punct de vedere artistic, cât și emoțional. La numai un an dupa moartea Clarei din 1896, când ea avea 77 de ani, se stingea dezolat de pierderea ei, la Viena, Johannes Brahms, la 64 de ani.
Viață și dragoste de femeie a fost povestea frumoasei și modestei Clara Schumann, muză pentru doi mari muzicieni, mamă a opt copii, stralucită pianistă și talentată compozitoare.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ce suflet delicat ai tu, Cristi!
Si el e dublat de citirea ta atenta si patrunzatoare. Ma bucur de comunicarea cu tine!
Foarte multumesc pentru citire si semn, m-a emotionat!
Cu pretuire,
Vero
|
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2008-03-20 21:51:50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Viață și dragoste de femeie...
Remarc eleganța prezentării!
Între imaginile estetic ordonate și un ideal platonic avem autorul, care-și exercită îndemânarea pentru a realiza un instantaneu al unei vieți plină de spiritualitate!
Valuri ale vieții, valuri ale vremii, ce pot deveni pentru unii un reper..
Nu am decât aprecieri și o *
Cristi
|
|
|
|
Postat
de catre
Cristi Stanculeasa la data de
2008-03-20 21:22:06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AAA,
Sigur ca imi place muzica, mai vorba? Pai spune-mi matalutza mie, nu oricarui "poet" ii place muzica? Nu ascunde, orice poezie, o muzica interioara? Poeziile matale sunt chiar debordante in ritmul si melodicitatea lor, de aia-s si asa frumoase!
Eu nu-s nici muziciana, nici poeata, sunt doar chimista, da' asta nu impiedica sufletul sa cante, nu-i asa?
Onorata de vizita, multumiri pentru vot!
Cu pretuire,
Vero |
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2008-03-20 14:30:13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adriana, ma bucur ca ti-a placut! Nu e "poezie", e doar un articol "documentar", dar mi s-a parut ca subiectul merita....
Foarte multumesc pentru lectura si semn,
Vero
|
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2008-03-20 14:26:17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
predileție - predilecție |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2008-03-20 00:10:20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...Observ că ai predileție pentru muzica, Veronica. Nu-i primul articol vizând acest subiect, nu? Mulțam de informații. Uite așa mă mai cultiv și eu, ignorantul. :).
Vot.
A.A.A |
|
|
|
Postat
de catre
Adrian A. Agheorghesei la data de
2008-03-20 00:09:35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sincere felicitari pentru articol, Vero!
vot |
|
|
|
Postat
de catre
Adriana Lisandru la data de
2008-03-20 00:03:51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Da, Tea, ar fi interesant de discutat despre Clara, ca si despre Fanny Mendelsohn, despre care se spune ca ea e cea care a inventat faimoasa forma de "Lieder ohne worte" (cantece fara cuvinte) pe baza carora Felix a ajuns celebru....
Nu stiu daca materialul prezentat de bine e chiar frumos, dar pe mine m-a impresionat felul in care, pe atunci, cate o femeie mai rasarita putea totusi sa razbata.....
Multumesc pentru oprire si semn,
Vero
|
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2008-03-19 16:52:53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu stiu daca intr-adevar Clara a fost modesta.... existenta ei "in umbra" fiind reflexul unei lumi subliniata masculin (pe buna dreptate? ar fi interesant de dezbatut!).
Mi-a placut articolul tau, si mi-a amintit ca romantismul este o stare de spirit inainte de a fi o modalitate de exprimare.
Frumos!
Calvar |
|
|
|
Postat
de catre
Tea Nicolescu la data de
2008-03-19 14:15:48 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|