|
|
|
|
|
|
|
|
|
Metamorfoza |
|
|
Text
postat de
Angi Cristea |
|
|
ne putem curața de cuvinte
în toate diminețile când băutul cafelei
devine epopeic
am arta de a nu-ți face pe plac
de a bea dintr-o ceașcă minusculă
zațul clipelor/fâlfâit de berze în surdină/
în zile patinate cobor la demisol cu anxietatea
că praful zilei se va așeza pe umerii
orașului
iar tu îți vei pierde iarba din palme
vopsind pomii ca pentru o vară fără omizi
nu-ți mai vin păsările cerului
la ora de cumpărat armonii
serile îmi conjug timpurile la mai mult ca perfect
și inventez cuvinte lipsite de șireturi
închid în sertar pâinea după-amiezii rugăciunile
nesomnul păsării în zbor
ce gust de cafea la ibric are orașul fără omizi
cu armoniile lui pastelate
insomniile îmi târăsc setea antologică pe asfalt
și mă imploră
preschimbă-te în omizi
sau vino vopsită hedonist
prin tăcerea verii care falsează |
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Debut frumos. Chiar foarte frumos. Un fel de viziune modernă a celebului vers al lui Horațiu.
Din păcate, apoi, autoarea nu a putut rezista tentației unor dulcegării de tip calofil.Despre care am vorbit de multe ori în acest spațiu. De exemplu, excesul de metafore în genitiv. Care face rău poemului și care, la limită, poate fi industrializat, adică tehnicizat și nu spiritualizat. "zațul clipelor" "praful zilei" "umerii orașului" "păsările cerului" "pâinea după-amiezii", "rugăciunile nesomnul păsării" "tăcerea verii". În viziunea mea prea multe asztfel de metafore în genitiv. Aproape aglutinație. Parcă ar fi produse de mașina de tocat carne textuală. La limită, cu o anumită discreție doar două astfel de creații reyiytă. "umerii orașului" și poate, tăcerea verii"
O altă observație se referă la cuvintele "anxietatea", "antologică", "hedonist" care fac parte din alt câmp oematic și care, evident sunt inadecvate în acest text.
Mai menționez inutilitatea deranjantă a cuvintelor: "iar tu" "îmi"
Prin urmare, în viziunea mea, o foarfecă lirică și critică se impune.
Am făcut considerațiile de mai sus deoarece textul are substanță poetică. Substanță ce paote fi salvată. Dacă autoarea renunță la narcisismul textual cu care își admiră creația.
Iată, de exemplu, cum ar putea arăta, și ar arăta bine, poemul de mai sus:
Metamorfoză
Ne putem curața de cuvinte
în toate diminețile când băutul cafelei
devine epopeic
am arta de a nu-ți face pe plac
de a bea dintr-o ceașcă minusculă
în zile patinate cobor la demisol cu teama
că praful se va așeza pe umerii
orașului
îți vei pierde iarba din palme
vopsind pomii ca pentru o vară fără omizi
nu mai vin păsările
la ora de cumpărat armonii
serile conjug timpurile la mai mult ca perfect
inventez cuvinte
închid în sertar pâinea
nesomnul
ce gust de cafea la ibric are orașul fără omizi
cu armoniile lui pastelate
insomniile târăsc setea pe asfalt
și mă imploră
preschimbă-te în omizi
sau vino vopsită
prin tăcerea verii care falsează
Am eliminat lestul,prețiosul, inadecvatul, prea personalul de jurnal, explicativismele care alungă necesarul mister textual, calofilul căutat. |
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2015-07-19 12:08:22 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23962 |
|
|
Comentarii:
120088 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|