|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ioan Botezătorul un monstru cu multe capete |
|
|
Text
postat de
latunski criticul |
|
|
Ioan Botezătorul un monstru cu multe capete
(din start, presupun că toți știți despre viața, opera și sfîrșitul lui Ioan, zis și Botezătorul. Toate care urmează sînt cuprinse în (și desprinse din) memoria livrescă. Pentru a nu jigni sentimentele ortodocșilor practicanți, am omis intenționat menționarea unor fragmente, cartilagii și mădulare la care se închină ei în spațiul Carpato-Dunăreano-Pontic, folosind numai informațiile care se referă la catolicii-sectanți.
Studiul este mai vast și face parte din Manualul de religie pentru clasa a XIII-a seral.
Tradiția consemnează că trupul lui Ioan Botezătorul ar fi fost dus de susținătorii săi în localitatea Sebastia (azi în Cisiordnia), unde ar fi fost îngropat. Împăratul roman, anticreștin, Iulian Apostatul (360-363) ar fi ars rămășițele lui Ioan Botezătorul, împrăștiindu-i cenușa. Capul ar fi fost salvat și dus la Alexandria (Egipt), apoi la Constantinopol (Bizanț).
Dar:
- s-a găsit un cap al lui Ioan Botezătorul în localitatea Enèse (Fenicia) în timpul lui Constantin cel Mare(272 337) ;
- printr-un surprinzător miracol, s-a mai găsit un cap al acestui sfînt, tot la Enèse, dar în secolul V. Grecii au instituit pe 24 februarie sărbătoarea celor două capete, susținînd că Dumnezeu le-a dublat pentru a dovedi sfințenia lui Ioan Botezătorul.
- la Comane (în Pont) s-a găsit un alt cap (către anul 850) al sfîntului. A fost transportat la Constantinopol și cînd sultanul Mehmet al II-lea a cucerit capitala Bizanțului l-a păstrat în tezaurul său, alături de o mînă a sfîntului
- Biserica Maronită din Liban ( singura Biserica Orientală care a rămas în comuniune cu Biserica Catolică la Marea Schisma de la 1054) are un alt cap veritabil.
- catedrala din Amiens (Franța) posedă din secolul al XIII-lea capul lui Ioan, despre care se spune că a fost adus de la Constantinopol; călugării greci nu recunosc și susțin că l-au păstrat mereu. Este acel cap despre care abatele de Marolles spunea: Grație Domnului Dumnezeu, iată cel de-al șaselea cap pe care am onoarea să-l sărut.
- Biserica Saint-Jean-dAngely din Saintonge deține, de asemenea, din secolul al VIII-lea, al șaptelea cap al lui Ioan, care a fost adus în Franța din Alexandria, în timpul domniei lui Pippin III (715-768), zis Pepin cel Scurt).
- Roma nu putea să piardă ocazia de a ridica pretenții asupra capului sfîntului Ioan Botezătorul. Al optulea cap s-a aflat în bazilica Sant Sivester din Campo Marzio, întreg și bine conservat. Papa Ioan al XXII-lea (1316-1334) care aprecia prea puțin aceste rămășițe, a vrut să-l vîndă Florenței, contra unei sume colosale (cincizeci de mii de ducați), dar locuitorii Romei s-au revoltat și au stricat tîrgul. Conciliul de la Constance (1415) a condamnat acest sacrilegiu al papei; care era mai mult un vicleșug decît un sacrilegiu, papa știind că relicva e falsă. Capul a fost distrus în timpul cuceririi Romei de către Carol Quintul (1527);
- dar i-a luat locul un alt cap, dat ca fiind același, credincioșii italieni fiind convinși că el a fost salvat de sacrilegiile soldaților lui Carol; al nouălea cap se află în bazilica Santa Clara dAssisi.
- la Sainte-Chapelle, în Paris, exista al zecelea cap veritabil al lui Ioan. El i-a fost dăruit lui Ludovic al IX-lea, cel Sfînt (1226-1270) de către regele Baldwin al II-lea (1228-1261) al Ierusalimului. Revoluția Franceză a decapitat pentru a doua oară această relicvă.
- călugării greci au adus (într-un timp nedefinit) la Moscova un al unsprezecelea cap al Botezătorului. Incendiile și conflagrațiile care au cuprins acest oraș au făcut ca acest cap să nu fie cruțat, dar a rămas din el
o mînă !
- al doisprezecelea cap se păstrează la Soissons (Franța), adus, ca și cel de la Amiens, tot de la Constantinopol.
- al treisprezecelea cap se află la Escurial, Madrid ( împreună cu încă alte 106 capete de sfinți.
Putem să ne oprim aici. Dacă ar fi să enumerăm maxilarele, dinții și creierul am mai putea enumera o suită de localități: Saint-Jean de Nemours, Veneția, Saint-Jean de Maurienne, Cologne, Saint-Charmont en Lyonais, Besançon, Turin, catedrala dAoste, Saint-Jean de Latran,, Nürenberg, Saint-Denise, Beavois, Saint-Chaumont en Lyonnais, Tiron, Praga
(Dictionnaire critique des relique et des images miraculeuses / par J.-A.-S. Collin de Plancy traducere din franceză, de Livia S.)
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nu-i nimic, mă urmăresc singur, mesiu!
problem?
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2013-09-05 19:53:00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peia, ce dreak vorbești așa mult și fără rost, mă faci să nici nu mai pot gîndi; nici nu mă mai pot concentra, din motive de de diaree verbală...(a ta, evident): chiar n-ai măsură? ce făceai cînd n-aveai virtuale? ieșeai în piață? și, dacă da, de de ce nu-ți rezolvași "problem" |
|
|
|
Postat
de catre
latunski criticul la data de
2013-09-05 19:40:57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Postat
de catre
latunski criticul la data de
2013-09-05 19:20:45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Repostez acest text. Să-mi explice editorul de ce mi l-a invalidat. |
|
|
|
Postat
de catre
latunski criticul la data de
2013-09-05 19:20:11 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23953 |
|
|
Comentarii:
120073 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|