|
|
|
|
|
|
|
|
|
O mie |
|
|
Text
postat de
Ioan Grigoras |
|
|
În clipele cu gust de oboseală
Sub tâmplă izvorăsc gânduri străine,
Poemele în care sunt cu tine
În zbor spre o iubire ideală.
Condeiul cântă, rimele-s aldine,
Iar pasul lor pare un dans de gală,
În versul meu superbă ești, când goală
Dezbraci și visele de crinoline.
La sânul tău găsesc o poezie
Și însetat în fiecare seară
Mai vreau un strop chiar dacă lumea știe
Că nu e prima sau ultima oară.
Aș vrea să gust de multe ori... de-o mie...
Din buza ta, cireașă dulce-amară.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Unul din cei doi Liviu te-a incurajat si chiar si asa discursul a fost diferit (mersi, Liviu M!).
Nu mai conteaza. Ioan Grigoras, e opera ta, desigur. |
|
|
|
Postat
de catre
. solitaire la data de
2013-05-22 09:26:09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
da-da, domnule grigoras! subscriu si multumesc.
sonetul (desi din textele mele poate nu se observa) imi este foarte aproape, ca o regula benedictina, cluniacenza sau cisterciana!
dar, dupa o suma de sonete scrise din placere si pentru viziuni, imagini, pe tru mana, eu l-am indragit si altfel, experimental, constructivist, textualist, de-sacralizant, de-constructivist, etc. pornind de la o litera, un cuvant, un vers, o rima, un catren, cuvinte rupte in rima, etc, etc, pana cand am scris un SONET.
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu Mataoanu la data de
2013-05-21 21:20:12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liviu...structura sonetului este asta:
În forma sa originală, sonetul italian se împărțea într-o octavă de opt versuri (formate din două catrene) urmate de un sextet de șase versuri (alcătuit din două terține). Catrenele afirmau o propunere sau o interogație iar terținele ofereau soluția cu o ruptură clară între cele două. Cele opt versuri rimau după structura a-b-b-a, b-a-a-b. Pentru terține existau două posibilități c-d-e-c-d-e sau c-d-c-c-d-c. Cu timpul și alte variante de rimă au început să fie folosite. De obicei al nouălea vers crea o întoarcere (una volta), care semnala o schimbare de subiect sau ton.
a-b-b-a,
b-a-a-b
c-d-e-c-d-e
sau
c-d-c-c-d-c
Curând după introducerea sonetului italian poeții englezi au început să dezvolte o formulă proprie. Printre ei se numarau Sir Philip Sidney, Michael Drayton, Samuel Daniel si William Shakespeare. Aceasta formulă poartă adesea numele lui Shakespeare, nu pentru Structura consistă în trei strofe de patru versuri( catrene) și un cuplet de două versuri. Cupletul introduce de obicei o schimbare tematică sau imagistică bruscă. Schema de rimare era de obicei
a-b-a-b,
c-d-c-d,
e-f-e-f,
g-g.
Sonetul a fost introdus în literatura română de Gheorghe Asachi, renumit pentru interesul său arătat culturii și literaturii italiene. Cele mai frumoase sonete au fost scrise însă de Mihai Eminescu, care a trecut printr-o perioadă de creație în care s-a oprit asupra poeziei cu formă fixă (sonet, glosă). Tudor Vianu numea aceasta scuturarea ramurilor. Eminescu folosea forma sonetului italian, petrarchist. Iată câteva exemple, din grupul celor trei sonete publicate de Titu Maiorescu:
abba
baab
cdc dcd/
ccd ddc/
cdd dcc
|
|
|
|
Postat
de catre
Ioan Grigoras la data de
2013-05-21 18:38:24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Solitaire...mulțumesc pentru încercările tale...dar așa cum spune și Liviu....variantele tale sunt mult mai slabe decât varianta mea...
În plus poezia e dedicată unei doamne....și când a văzut variantele tale...mi-a spus...sub nicio formă să-mi dedici așa ceva.... |
|
|
|
Postat
de catre
Ioan Grigoras la data de
2013-05-21 18:37:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
structural este -
11 silabe
2 rime in catrene - abab/ abab/, abba / baab (e cazul)
primul catren imbratisata
al doilea inversata
nici abab/ abab/ cdc/ cdc
nici abba/ abba/ ccd/ ccd
nici abab/ cdcd/ efef/ gg
a ales abba/ baab/ efe/ fef - 1221 / 2112 / 343/ 434
in octet schema clasica abba / baab
restul e autorul. si din comentarii, cele bune... |
|
|
|
Postat
de catre
Liviu Mataoanu la data de
2013-05-21 16:39:58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
altfel, aceeasi remarca punctasem si pentru textul 'Atunci când... ', ac. autor. |
|
|
|
Postat
de catre
Liviu Mataoanu la data de
2013-05-21 16:20:53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
corect!
m-am lasat dus de ultimele 2 versuri. |
|
|
|
Postat
de catre
Liviu Mataoanu la data de
2013-05-21 16:18:19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trecînd peste cele 3 aritmii, virgulele lipsă și multitudinea de clișee, reparați rapid "m-ai vreau".
Chiar nu a sărit în ochii antecomentatorilor?
|
|
|
|
Postat
de catre
disparut de pe net la data de
2013-05-21 15:38:41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varianta originală șchioapătă atît de tare, încît nu văd ce ar putea suna bine în ea.
Încercați să recitați poemul, și vă veți împiedica în aproape fiecare vers.
Forma fixă (și, mai ales, sonetul, dacă sonet se vrea această încercare) presupune, cel puțin din punct de vedere al formei, mult mai mult decît ceea ce am citit mai sus.
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu S. Bordas la data de
2013-05-21 15:25:51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
@solitaire - am remarcat in mai multe randuri felul tau foarte eficient de a lucra un text si de a alege varianta/pasajele cele mai clare; dar aici, cred ca varianta originala suna mai bine (ma refer la tertine - in special). sonetul trebuie sa sune foarte bine! fix.
aici e de discutat si e treaba autorului. |
|
|
|
Postat
de catre
Liviu Mataoanu la data de
2013-05-21 14:42:32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O varianta ceva mai buna, fara a-ti modifica prea mult imaginile deja facute de tine accentuand insa firul care ar trebui sa dea directia poemului si care, la tine, de multe ori lipseste.
În clipele mustind a oboseală,
zvîcnesc parșiv ideile străine;
adevărate-s doar poemele cu tine
în care scriu iubirea ideală.
Condeiul cîntă folosind aldine
și pași de vals într-o imensă sală.
Superb devine versu-mi cînd, tu, goală
te-mbraci și te dezbraci cu mine.
Privindu-ți sînul ca o poezie,
mă simt flămînd în fiecare seară.
Pășește-n-ncet, doar reușesc a scrie,
să nu fie nici prima, nici ultima oară.
Ah, buza de-aș putea s-o gust... o mie...
doar buza ta, cireașă dulce-amară.
|
|
|
|
Postat
de catre
. solitaire la data de
2013-05-21 01:16:30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
În clipele mustind a oboseală
Zvacnesc parsiv idei străine,
Poeme adevarate-s doar cele cu tine
in care scriu de o iubirea ideală.
Condeiul cântă folosind aldine
si pasi de vals intr-o imensa sală,
superb devine versu-mi când, tu, goală
imbraci și visele cu crinoline.
privindu-ti sanul ca o poezie
ma simt flamand în fiecare seară
paseste-n-ncet doar reusesc a scrie
sa nu fie nici prima nici ultima oară.
si buza de-as putea s-o gust... o mie...
Doar buza ta, cireașă dulce-amară.
O sugestie, scrisa la prima mana. |
|
|
|
Postat
de catre
. solitaire la data de
2013-05-21 00:04:03 |
|
|