|
|
|
|
|
|
|
|
|
În liniștea lanului |
|
|
Text
postat de
Vasile Popovici |
|
|
Eram flămând de dor, de soare, flori, cuvinte,
de-aceea, poate-am nimerit în lan.
Mi se-ntindea obraznic infinitul înainte
iar eu, în liniștea nemărginirii eternă și divină
priveam spre infinitu-acela care-mi trimitea
lumina în ochi orbit
de prea multă lumină
și binecuvântarea din sufletul lui Pan .
Și, cum stăteam încremenit
cu pleoape-ncremenite ca de zei
când zeii-ajung statui,
înconjurat de infinituri pline
de gânduri și plăceri păgâne,
în arșița caniculară
mi se părea că vine,
că am în fața mea, fata de trac, Euridice,
venită parcă, din grinduri, rătăcind prin lan,
purtând alese, în cosițe prinse,
din câmp sălbatic, flori de măghiran.
Flămând și însetat,
simțeam că mi s-a făcut poftă de ceva
cu gust de pâine scoasă din cuptor,
fierbinte, proaspătă și moale
și cu miros de spic din lan
și-a flori de măghiran.
În liniștea aceea de infinit și cimitir,
Îmi mai venea să sorb
( ca nimeni să nu vadă ),
hâlpav și zgomotos,
să sorb dintr-un potir
răcoarea apelor țâșnind din dedesubturi,
prelinsă-n plângeri de naiadă,
în liniștea aceea de infinit și cimitir.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vasile,
Nici pe departe nu am vrut sa abordez un "ton pedagogic", nu mi-as permite asa ceva, n-am predat in viatza mea literatura, sunt om de stiintza!
Dar, ca in orice arta, exista "emitzatorul" (in cazul poeziei, autorul ei) si "receptorul" (in acest caz, cititorul).
Poezia, ca orice arta, e rezultatul final al combinatiei celor doua elemente, emitzator si receptor.
Ti-am impatasit ce am invatzat de la cineva si ti-am mai spus cateva pareri, dar toate erau ale unui "cititor" al poeziei tale, nu ale unui "profesor", intzelegi?
Poezia poate avea reguli, dar, in general, nu poetul "conduce", ci poezia tzasneste din poet. Sigur ca poetul vine apoi si mai cizeleaza vorbele, aplica regulile, e multa munca, dar creatia e un act atat de personal si intim incat nimeni pe lume nu poate interveni intre poet si cuvintele sale.
Daca tu, ca poet, crezi ca poemul tau nu poate fi altfel exprimat, asa sa fie, tu esti cel care decizi. Daca eu, ca cititoare, cred ca sunt cuvinte in plus, pana nu simti si tu la fel si nu le indepartezi singur, ele nu vor fi -pentru tine- balast, ci exprimarea ta.
Iarta-ma, nu-ti pot "corecta" poezia, nu sunt, in com-uri, "profesoara de poezie", ci sunt cititoare.
Dar atunci cand simt la un text o oarecare sensibilitate, atunci comentez, altfel ma feresc sa critic.
Cu stima,
VP. |
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2010-11-10 22:54:38 |
|
|
|
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
|
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veronica,
Mai întâi, îți mulțumesc! Orice învățătură trebuie primită, oricum, nu respinsă. Să mă mișc, așadar, printre învățăminte:
,,Cred că ar trebui să respecți câteva principii ale poeziei, pe care ți le scriu aici, eu însămi învătzându-le de la o distinsă Doamnă Poetă, foarte în vârstă.
Eu știam că poeziile au reguli nu principii. Dar, parcă, învățăturile nu-s prea puține? Primite de la Doamna Poetă?
,,Ea îmi spunea că poezia trebuie să exprime numai esentza și că toate cuvintele ,,balast trebuie eliminate.
Foarte adevărat! Dar, asta se învață la ,,Teoria literaturii ori la vreun curs de prozodie, dacă nu mă-nșel.
,,la acest principiu(?), eu mai adaug: metaforele sunt numai sugestii, ele nu trebuie explicate.
Subscriu. Adevărat este! Când în loc de a spune: ,,a venit primăvara, spunem: ,,Veniți, privighetoarea cântă, și liliacul e-nflorit(Noaptea de mai - Macedonski), e cu totul altceva.
,,Sfatul meu este să reiei această poezie, să tai cuvintele balst (care sunt destul de numeroase) și să încerci să te limitezi la metafore simple și neexplicate.
Îți foarte mulțumesc! Este, cei drept, un sfat de dascăl înțelept. Mai nou, în predarea unei lecții, se folosește, ca metodă didactică modernă, - ,,brainstormingul.
Rogu-te, (nu-mi găsesc cuvinte pe măsură să fiu persuasiv) povățuiește-mă ce să tai, unde, pe unde și care sunt numeroasele cuvinte balast: 1
,2
,3
, 10
,20
..
Aș vrea, ce mult aș vrea să mă crezi și să-mi dai
ce-ți dădea ție Doamna Poetă matusalemică!
,,Uneori o poezie de numai câteva versuri poate exprima mai mult și mai adânc decât una cu multe versuri, dar diluate.
Vezi, și aici ai dreptate! Capodopera lui Ion Barbu ,,Joc secund are două strofe. Capodopera lui Bacovia ,,Plumb are tot două strofe. Doamne, cum nu te pot contrazice cu nimic! Și, pentru toate astea, cum să nu te prețuiesc!
Îți doresc tot binele din lume!
Sărut mâna!
Vasile
|
|
|
|
Postat
de catre
Vasile Popovici la data de
2010-11-10 20:47:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vasile,
Cred ca ar trebui sa respecti cateva principii ale poeziei, pe care ti le scriu aici, eu insami invatzandu-le de la o distinsa Domna Poeta, foarte in varsta.
Ea imi spunea ca poezia trebuie sa exprime numai esentza si ca toate cuvintele "balast" trebuie eliminate.
la acest principiu, eu mai adaug: metaforele sunt numai sugestii, ele nu trebuie explicate.
Sfatul meu este sa reiei aceasta poezie, sa tai cuvintele balst (care sunt destul de numeroase) si sa incerci sa te limitezi la metafore simple si neexplicate.
Uneori o poezie de numai cateva versuri poate exprima mai mult si mai adanc decat una cu multe versuri, dar diluate.
Iti doresc succes.
VP.
|
|
|
|
Postat
de catre
Veronica Pavel la data de
2010-11-10 17:16:14 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23957 |
|
|
Comentarii:
120078 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|