|
|
|
|
|
|
|
|
|
EMINESCU însemnări despre deconstrucție și coincidențe |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Cred cu tărie și am spus-o de nenumărate ori, că nimic din ceea ce este impus cu forța nu rezistă.
Aflu că Eminescu a fost scos din programa de bacalaureat. Unii sunt speriați. Alții de-a
dreptul isterizați. Poate să fie cumva primul pas spre interzicerea lui Eminescu. Și să i se ardă cărțile. Abia aștept să citesc Eminescu în ediții samizdat. Abia atunci vom descoperi adevărata eternitate eminesciană. (Unele poeme, deja, sunt în incompatibilitate ideologică în raport cu elitismul ocult al unora dintre mafiile spritualității dâmbovițene.)
Nu dărâmați templele. Scoateți din ele idolii și amintirile și veți cuceri popoarele. Cam așa erau instruiți cândva unii conchistadori ideologici. Cam la fel procedează și demolatorii de serviciu ai valorilor românești. Eroarea acestor marketeri spirituali dâmbovițeni constă în ignorarea tipologiei idolatrice. Ei au, poate, dreptate în cazul pseudoidolilor. Nu și în al idolilor adevărați. Creația eminesciană face parte din segmentul idolatriei spirituale adevărate. Și cu cât vor trudi mai mult la demitizarea lui Eminescu cu atât mai mult aura acestuia va deveni mai puternică, mai luminoasă mai vizibilă.
De la obiectivul asumat al unor eminescofobi declarați deconstrucția cultului personalității poetului și a prejudecăților din imaginarul colectiv, rediscutarea mitului literar, reevaluarea și revitalizarea spiritului critic, precum și o indirectă invitație la relectură și până la denigrarea totală a omului, a poetului, a filosofului, a jurnalistului, a întemeietorul de limbă română, Eminescu, nu este decât un pas. Făcut cu nonșalanță de către unii corifei neoculturnici conjuncturali, umflați cu pompa mediatică și deveniți inchizitori de ocazie ai geniului eminescian și autodeclarați deținători ai monopolului etic și estetic românesc!
Mă frământă, ca probabil pe mulți dintre români, unele coincidențe din nefasta zi de 28 iunie a anului 1883 cunoscută ca ziua în care s-ar fi declanșat nebunia lui Eminescu: Austro-Ungaria rupe relațiile diplomatice cu România, (este adevărat doar pentru 24 de ore) Bismark trimite o telegramă lui Carol I în care amenința România cu războiul, expulzarea lui Emil Galli, directorul ziarului LIndependance Roumaine, expulzarea lui Zamfir C. Arbore, desființarea societății Carpații, devastarea sediilor unor societăți naționale, începerea procesului ardelenilor, programata semnare (care nu a mai avut loc) a tratatului secret de alianță dintre România și Tripla Alianță constituită din Austro-Ungaria, Germania si Italia.
Iată ce nota în jurnalul său Titu Maiorescu în ziua de 23 iunie 1883: Prea cald! Astăzi la 6 1/2 la cinã la mine ministrul american E. Schuyler, Beldimano, Gane, Jacques [Negruzzi] si doamna, al-de Kremnitz, Annette, Eminescu. Rămas cu toții în cea mai plăcuta atmosferã până 11 1/2. (Titu Maiorescu, Însemnări Z). Greu de crezut o cea mai plăcută atmosferă în cazul unor posibile semne de nebunie care, cu cinci zile înainte de ziua fatidică, ar fi trebuit poate să se manifeste și să-l pună în gardă pe Maiorescu. Și, astfel, o altă însemnare și-ar fi găsit locul în jurnalul criticului pentru această zi.
Într-un interesant articol 28 iunie 1883- Eminescu la Capșa- Adevărata cauză a înlăturării lui Eminescu din viața publică , Dan Toma Dulciu afirmă: Rezumând [
] credem că răspunsul logic, care elucidează motivul prezenței lui Eminescu la Capșa este acesta: Eminescu nu a venit întâmplător la CAPȘA, întrucât ziaristul urmărea un scop mult mai înalt: el dorea să se întâlnească cu ministrul american la București, dr. Eugene Schuyler, pe care îl cunoștea personal și cu care se văzuse ultima dată chiar la 23 iunie 1883, în casa lui Maiorescu.
Tot o referință în sensul celor de mai sus găsim și în "Dubla sacrificare a lui Eminescu Theodor Codreanu , Ed. Serafimuș Brasov, 1999, p.125 : Bănuind că nu e în regulă, Eminescu nu s-a dus la Carpații direct. A tras la CAPȘA, unde spera să întâlnească alți confrați cărora să le aducă la cunoștință cele ce făceau în acea zi guvernul și curtea regală.
Intuitiv, mi se pare neverosimil episodul declanșării nebuniei lui Eminescu în ziua de 28 iunie 1883 prin invocarea intenției de a-l împușca pe rege, episod povestit cum am zice astăzi pe surse Însă acest episod a putut constitui un bun pretext pentru înlăturarea din viața publică a unei coloane vertebrale de spiritualitate românească care s-a dovedit a fi Eminescu. Și, odată ajuns pe mâna psihiatrilor, să poată fi subtil, discret și, aparent legal, anihilat. În articolul menționat, Dan Toma Dulciu conchide: Susținem că Eminescu a fost prezent la CAPȘA, dar nu dintr-un exces de Iresponsabilitate, ci animat de o adâncă Luciditate, în încercarea de a contacta un diplomat străin, pe marginea unui act politic (atentatul guvernului și al casei regale la libertatea presei n.n.) important cu urmări considerate de Eminescu extrem de grave.
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Și totuși subiectul era adevărul despre moartea lui Eminescu. Civilă, începând cu 28 iunie 1883 și biologică din 15 iunie 1889.
Oare încercarea provocării unei a "n"-a morți "Eminescu este cadavrul nostru din debara, de care trebuie sa ne debarasam daca vrem sa intram in Uniunea Europeana cum sustinea H. R. Patapievici, presedintele Institutului Cultural Roman ar trebui tratată cu modele de interes interjudețean?
|
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2008-12-28 13:10:41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Latunski,
Cred că ai reușit să mă exploatezi în orb sau corb (na că nici nu mai știu cum se zice; mi-oi fi pierdut sistemul de referință?) Troienii știu de ce. Că nici acum nu și-au revenit de la drăgălășenia ceea neconspiraționistă. Vezi tu cum este istoria? Unii ar da un regat pentru un cal iar alții îl primesc degeaba!!!
Așa este. În lumea noastră perfectă, onestă și minunată totul e transparent la vedre și pe față. Nu sunt trădări, nu sunt conspirații nu sunt servicii secrete. Pompieri sunt că mai există incendii. Da restul?
Logica gradelor ne spune că oricâte neconspirații (ca în cazul de interes trijudețean la care faci trimitere) am vedea nu avem dreptul să spunem că totul este neconspirație. Dar o singură conspirație dacă vedem putem spune liniștiți că nu totul este neconspirație. bis: Troienii știu de ce.
Da ce ai zice dacă am pune de o neconspirație a clonelor?
La mulți ani ție și neprețuitei Nina Lapșenninikova.
|
|
|
|
Postat
de catre
Emanuel Cristescu la data de
2008-12-28 13:04:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domnule profesor Corbu, pardon, doamnă Elena,
Malaparte e aici la Kolîma dar se crede Bonaparte; iar Volkov trăiește în Cuba. A evadat nemernicul și acum se bălăcește în piscine și bea cocteiluri. În schimb extratereștrii sînt printre noi. Văzui eu "La limita imposibilului".
Dar, să vă povestesc o întîmplare reală. Anul ce a trecut- cam prin august- a murit un poet cunoscut în tot județul. Acum, la un an și unupedoi, zvonul că ar fi fost ucis de autoritățile locale, deja circulă prin trei județe. Pot jura pe Biblie, pe Coran și pe manualul de Rezistență a Materialelor că a murit de prea multe lichide cu grade incluse.
Latunski, travestit în pielea lui reală.
|
|
|
|
Postat
de catre
latunski criticul la data de
2008-12-28 12:30:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Latunski,
"Lumea e plină de teorii ale și de teoreticieni ai conspirațiilor mondiale, locale și personale." și de concrete conspirații mondiale, locale și personale. (1989 Nicaragua România, Serbia, Irak, "nu ne vindem țara" pentru ca apoi să o devalizeze. Au prin Siberia ceea să nu fi ajuns Malaparte, Volkov și alții?
|
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2008-12-27 17:52:54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liviu,
poziția ta este corectă. Și textul meu, printre altele,reprezintă un protest, o stare de rvoltă privind situația de fapt. Însă Eminescu este atât de mare și atât de înrădăcinat în conștiința românilor încât încercările de a-l scoate din literatură nasc astfel de reacții ca a ta ca a mea și nu numai. Și astfel, din această tentativă, Eminescu rămâne și va ieși triumfător. De altfel au mai încercat și alții cu alți autori chiar în vremuri în care comunicarea nu beneficia de acestă minune comunicațională care este internetul. Îți amintești Blaga, Arghezi! Au reușit?
Eu pledez pentru reacții profunde, inteligente și mai puțin pe forță. Demantelarea cu mult calm și cu argumente a tuturor imputațiilor care i se aduc este, cred eu, o soluție dezirabilă. Și apoi să ne amintim: "ce e val ca valul trece" A spus-o chiar el. Premonitoriu. În fața valului de detractori ai viitorimii. |
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2008-12-27 17:47:51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Insist să nu cădem în extreme.
Elena Stefan
Corect. Dar nici să nu-i lăsăm pe alții să ne smulgă rădăcinile.
Eminescu nu mai e în materia de bac. Mîine n-o să mai fie în materia de an. În schimb, nepoții mei vor învăța să deslușească tainele unui discurs politic ținut în Parlamentul european. După care se vor veseli de Valentine's day, iar de Crăciun vor îngîna Jingle Bells...
Pupăza din tei a fost, oricum, alungată de Woody the Woodpecker. Care Woody nu are nicio vină. E un personaj simpatic. Așa cum și parlamentarii europeni sunt. Iar acțiunile lor, moralizatoare. Atîta doar că rădăcinile noastre sunt în altă parte.
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu S. Bordas la data de
2008-12-27 17:11:13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lumea e plină de teorii ale și de teoreticieni ai conspirațiilor mondiale, locale și personale. Pentru balcanici nu este suficientă opera unui autor, ei se simt obligați să-i scormonească și viața. Nu știu dacă Dante este în vreo programă școlară. Nici nu mă interesează. Nu mă interesează de ce și cum mor poeții, mă interesează ce rămîne după dispariția lor. Și de la Eminescu rămîne geniul, viziunea și previziunea.În definitiv, pot exista și personaje triste cărora să nu le placă Eminescu. E problema lor. |
|
|
|
Postat
de catre
latunski criticul la data de
2008-12-27 14:36:55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fac un apel la măsură. Negarea lui Eminescu este posibil să aibă conotații antiromânești. Însă valoarea lui Eminescu nu credem a consta în "anti". Multe dintre idealurile lui Eminescu și ale celor care luptau pentru unitatea românilor s-au îndeplinit. Trăim într-o Europă unită un fel experiment pentru viitoarea Republică Terra de peste vreo cici sute de ani. Așa cum a rezistat, peste două mii de ani, această insulă de latinitate, poporul român, care l-a dat pe Eminescu, așa va rezista și pe viitor. În principal prin spațiul cultural, prin tradiții, prin valori, etc. Dintre care Eminescu și nu numai se detașează.
Fiecare țară are tradiții culturale și valori specifice. Respectul reciproc se impune. Pacea culturală nu este și nu poate fi compatibilă cu vindicatismul visceral. Nu trebuie deschisă cutia Pandorei. Nu trebuie deschise răni. Culturile europene și culturile lumii ar trebui să aibă cel puțin statutul instrumentelor muzicale în cadrul unei orchestre simfonice. Adică fiecare să aibă un timbru și o personalitate individualizată însă ele trebuie să aibă o "funcționalitate" armonizată, uneori contrapunctică alteori cu solo-uri, ori asocieri instrumentale, cu ansamblul.
Insist să nu cădem în extreme.
Și mai cred că Eminescu este așa de mult intrat în conștiița românilor încât efortul negaționiștilor de a-l scoate din literatură nu face decât să crească interesul pentru Eminescu. Și dacă, pe Dâmbovița, unii interesați iar alții din oportunism ori modă sau nihilism mergând uneori până la prostie îl neagă iată că la Toronto, Chișinău, New York și prin multe alte părți Eminescu devine liant pentru românii de pe acolo care îl omagiază cu religiozitate. |
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2008-12-27 14:24:58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eminescu nu a-nebunit din cauza pretinsei boli venerice, el a fost întoxicat cu plumb de aserviții regimului austro-ungar și de "roșii" camarilei românești...și se continuă astăzi asaltul, Eminescu e în noi, în fiecare, Eugen Barbu spunea că Eminescu a avut calitățioe și defectele poporului român...imediat după revoluție un "critic" pe numele lui Nicolae Manolescu îl eticheta ca xenofob datorită și acelei superbe poezii "Doina"."Nu mor caii când vor câinii" spune un vechi și înțelept proverb, spiritul românesc este zidit de truditori nu de "elitiștii vremelnici"...frumoasă luare de poziție pentru a dilua din duhorile scârbei noastre cea de toate zilele generată de...Sărbători fericite! |
|
|
|
Postat
de catre
Petre Mocanu la data de
2008-12-27 13:38:08 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Unul dintre urmasii celor -infieratti- de Eminescu, Pata-PI-Evici, directorul Institutului Cultural Roman, pus de nu stiu cine, este cel care a inceput campania de denigrare si desfintare a geniului pustiu, devenit simbolul literaturii romane. El este cel care in maculatura sa, Politice, a afirmat ca Eminescu este cadavrul din odaia poporului roman, ca reprezinta o piedica in evolutia culturii noastre...
Iata cine este unul dintre calaii lui Eminescu
Felicitari ptr dizertatie si un vot!
SARBATORI FERICITE SI LA MULTI ANI! |
|
|
|
Postat
de catre
Mihail Buricea la data de
2008-12-27 13:14:34 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23957 |
|
|
Comentarii:
120078 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|