FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
pe culmile disperarii (2)
de  emil cioran
  EXTAZ

Nu stiu ce sens poate avea īntr-un spirit sceptic, pentru care lumea aceasta este o lume īn care nu se rezolva nimic, prezenta celui mai formidabil extaz, a celui mai revelator si mai bogat, a celui mai complex si mai periculos, extazul radacinilor ultime ale existentei. Nu cīstigi īn acest extaz nici un fel de certitudine explicita sau o cunoastere definita, dar sentimentul unei participari esentiale este atīt de intens, īncīt debordeaza toate limitele si categoriile cunoasterii obisnuite. Este ca si cum īn lumea aceasta de obstacole, de mizerii si de chin, prin care aspectele individuale ale existentei ne apar īn consistenta lor ireductibila, s-ar deschide o poarta īnspre sīmburele interior al existentei, pe care l-am prinde īn cea mai simpla si mai esentiala viziune, īn cea mai splendida īncīntare metafizica. Stratul superficial de existenta si formele individuale par a se topi pentru a favoriza accesul regiunilor celor mai profunde. Si ma īntreb daca adevaratul sentiment metafizic al existentei este posibil fara aceasta eliminare a straturilor superficiale si a formelor individuale. Caci numai printr-o purificare a existentei de elementele ei contingente si īntīmplatoare se poate atinge o zona esentiala. Sentimentul metafizic al existentei este de natura extatica si orice metafizica īsi are radacina īntr-o forma particulara de extaz. Īn mod gresit se admite numai forma extatica religioasa. Exista o multiplicitate de forme care depind de o formatie spirituala specifica sau de o structura temperamentala, si care nu trebuie neaparat sa duca la transcendenta. De ce n-ar exista un extaz al existentei pure, al radacinilor imanente ale existentei? Si nu se realizeaza o astfel de forma extatica īn acea adīncire care destrama valurile superficiale pentru a īnlesni accesul sīmburelui interior al lumii? A ajunge la radacinile acestei lumi, a realiza betia suprema, īncīntarea extatica, experienta originarului si a primordialului este a trai un sentiment metafizic plecat din extazul elementelor esentiale ale firii. Extazul ca exaltare īn imanenta, ca o iluminare īn lumea aceasta, ca viziune a nebuniei acestei lumi - iata un substrat pentru o metafizica, - valabila chiar si pentru ultimele clipe, pentru momentele finale. Caci orice extaz adevarat este periculos. El este asemanator cu ultima faza a initierii din misterele egiptene, cīnd īn locul cunoasterii explicite si definitive se spunea: «Osiris este o divinitate neagra», adica absolutul ramīne īn sine incognoscibil. Nu vad īn extazul radacinilor ultime ale existentei decīt o forma de nebunie, nu de cunoastere. Nu poti avea aceasta traire extatica decīt īn singuratate, cīnd ai senzatia ca planezi peste aceasta lume. Si singuratatea nu este un mediu de nebunie? Si apoi, nu este caracteristic faptul ca acest extaz poate sa apara chiar unui individ sceptic? Nu este revelator pentru nebunia din extaz fenomenul acesta, al prezentei celei mai ciudate certitudini si a celei mai esentiale viziuni īntr-un mediu de īndoiala si disperare?
Decīt - nimeni nu va realiza stari extatice fara experienta prealabila a disperarii, deoarece īntr-una, ca si īn cealalta, se īntīmpla purificari tot atīt de mari dar cu continut diferit.
Radacinile metafizicii sīnt tot atīt de complicate ca si radacinile existentei.

LUMEA ĪN CARE NU SE REZOLVA NIMIC

Mai este ceva pe acest pamīnt care sa nu poata fi pus la īndoiala, īn afara de moarte, singurul lucru sigur īn aceasta lume? A te īndoi de toate si a trai totusi, iata un paradox care nu este unul dintre cele mai tragice, deoarece īndoiala este mult mai putin intensa si īncordata decīt disperarea. Nu este caracteristic faptul ca tipul cel mai frecvent de īndoiala este cel cerebral, unde prin urmare participa omul numai cu o parte din fiinta sa, īn deosebire de participarea totala si organica din disperare? Chiar īn formele organice si serioase ale īndoielii, intensitatea nu este niciodata echivalenta celei din disperare. Un anumit diletantism si un gen particular de superficialitate caracterizeaza scepticismul fata de fenomenul atīt de complex si de ciudat al disperarii. Ma pot īndoi de orice, pot arunca un zīmbet dispretuitor asupra lumii, dar aceasta nu ma īmpiedica sa manīnc, sa dorm linistit sau sa ma casatoresc. Īn disperare, de a carei profunzime nu te poti convinge decīt traind-o, aceste actiuni nu mai sīnt posibile decīt cu efort si suferinte. Nimeni, pe culmile disperarii, nu mai poate si nu mai are dreptul la somn. De aceea, nici un deznadajduit autentic nu poate uita nimic din tragedia lui, pastrīnd īn constiinta actualitatea dureroasa a mizeriei lui subiective pīna dincolo de orice margini. Īndoiala este o neliniste care se refera la probleme si la lucruri, ea rezulta din constiinta irezolvabilitatii tuturor chestiunilor mari. Daca s-ar rezolva marile probleme, scepticul ar reveni la starile normale. Cīta diferenta fata de situatia omului īn disperare, care, daca s-ar rezolva toate problemele, nu ar fi mai putin nelinistit, deoarece nelinistea lui este rasarita din structura existentei lui subiective. Disperarea este starea īn care anxietatea si nelinistea sīnt imanente existentei. Nimeni nu e torturat īn disperare de probleme, ci de convulsiunile si arderile īn propria lui existenta. Ca nu se rezolva nimic īn aceasta lume, este regretabil. N-a existat si nu va exista nimeni care sa se sinucida din acest motiv. Atīt de putin influenteaza nelinistea intelectuala nelinistea totala a fiintei noastre. Din acest motiv, prefer de o mie de ori o existenta dramatica, torturata pentru destinul ei īn lume si chinuita de cele mai consumatoare flacari interioare, decīt un om abstract, framīntat de probleme abstracte care nu angajeaza fondul subiectivitatii noastre. Dispretuiesc īn aceasta gīndire absenta riscului, a nebuniei si a pasiunii. Cīt de fecunda este o gīndire vie, pasionata, īn care lirismul circula ca sīngele īn vine! Este extrem de interesant si de dramatic procesul prin care oameni initial framīntati de probleme pur abstracte si impersonale, obiectivi pīna la uitare de sine, surprinsi de suferinta si boala au fost īn mod fatal adusi sa reflecteze asupra propriei lor subiectivitati si asupra problemelor de traire si experienta. Oamenii obiectivi si activi nu gasesc destule elemente si resurse īn ei pentru a-si considera destinul atīt de interesant īncīt sa-l puna īn problema. Pentru a face din destinul tau o problema subiectiva si universala īn acelasi timp, trebuie sa scobori toate treptele unui iad launtric. Daca n-ai ajuns īnca cenusa, atunci poti face filozofie lirica, adica o filozofie īn care ideea are radacini organice, tot atīt de organice ca si poezia. Atunci realizezi o forma superioara de existenta personala, cīnd lumea aceasta, cu toate problemele ei irezolvabile, nu merita nici macar dispretul. Nu fiindca ai avea o excelenta īn lume sau o valoare deosebita, dar fiindca nu te mai poate interesa nimic īn afara de agonia ta personala.

CONTRADICTII SI INCONSECVENTE

Grija pentru unitate si sistem n-au avut-o si n-o vor avea nicicīnd acei care scriu īn momente de inspiratie, cīnd gīndul este o expresie organica si personala ce urmeaza fluctuatiile si variatiile dispozitiei nervoase si organice. Unitatea perfecta, preocuparea de sistem si de consecventa indica o viata personala cu putine resurse, schematica si fada īntocmai ca si contradictiile din capriciu sau dintr-un paradox facil. Numai contradictiile mari si periculoase, antinomiile interioare irezolvabile dovedesc o viata spirituala fecunda, deoarece numai īn ele fluxul si abundenta launtrica īsi pot gasi moduri de realizare. Oamenii care au numai cīteva stari sufletesti si care niciodata nu ajung la limita nu se pot contrazice, fiindca putinele tendinte din ei nu se pot determina īn opozitii. Acei care traiesc īnsa cu o exasperanta clocotire ura, disperarea, haosul, neantul sau iubirea, care se consuma īn fiecare stare si mor treptat cu fiecare si īn fiecare, aceia care nu pot respira decīt pe culmi, care sīnt singuri īntotdeauna si mai cu seama atunci cīnd umbla cu altii, cum ar mai putea acestia sa creasca īntr-o evolutie liniara sau sa se cristalizeze īntr-un sistem? Tot ceea ce este forma, sistem, categorie, cadru, plan sau schema, considerate ca aspecte si tendinte de absolutizare, rezulta dintr-un minus de continuturi si productivitate, dintr-o deficienta de energie launtrica, dintr-o sterilitate a vietii spirituale. Marile tensiuni ale acesteia ating haosul si nebunia exaltarii absolute. Nu exista viata spirituala fecunda care nu cunoaste starile haotice si efervescenta din paroxismul starilor maladive, cīnd inspiratia apare ca o conditie esentiala a creatiei si contradictiile ca manifestari ale temperaturii interioare. Cine nu iubeste starile haotice nu e creator, iar cine dispretuieste starile maladive n-are drept sa vorbeasca de spirit. Numai ceea ce rasare din inspiratie are valoare, ceea ce izvoraste din fondul irational al fiintei noastre, din zona intima si centrala a subiectivitatii. Tot ceea ce e produsul exclusiv al muncii, al silintei si al efortului n-are nici o valoare, iar produsele exclusive ale inteligentei sīnt sterile si neinteresante. Ma īncīnta īngrozitor elanul barbar si spontan al inspiratiei, curgerea bogata a starilor sufletesti, sclipirea si palpitatia intima, lirismul esential si paroxismul vietii spirituale, care fac din inspiratie singura realitate valabila īn ordinea conditiilor de creatie.

ASUPRA TRISTETII

Daca melancolia este o stare de reverie, difuza si vaga, ce nu atinge niciodata o adīncime si o concentrare intensa, tristetea, dimpotriva, prezinta o seriozitate īnchisa si o interiorizare dureroasa. Poti fi trist īn orice loc; dar īntr-un plan īnchis, tristetea cīstiga īn intensitate, precum īntr-unul deschis melancolia creste. Caracterul de concentrare al tristetii rezulta din faptul ca ea se naste aproape totdeauna dintr-un motiv determinat, pe cīnd īn melancolie nimeni nu are precizat īn constiinta un determinant exterior. Stiu de ce sīnt trist, dar nu stiu de ce sīnt melancolic. Starile melancolice dureaza mult, fara sa atinga o intensitate particulara. Or, durata lor fiind mare, sterge din constiinta orice motiv initial, prezent īn tristete, care nu dureaza mult, dar atinge o tensiune intima si īnchisa, ce niciodata nu va exploda, ci se va stinge īn propria fiinta. Nici melancolia si nici tristetea nu explodeaza, nu irita pe om pīna acolo īncīt sa zguduie elementele fiintei. Nu este caracteristic ca se vorbeste de un oftat, de un suspin, de tristete, dar niciodata de un strigat de tristete? Ea nu e o stare debordanta, ci una care se stinge si moare. Pentru nota diferentiala a tristetii, este extrem de semnificativa aparitia ei atīt de frecventa dupa marile satisfaceri si īmpliniri vitale. De ce actului sexual īi urmeaza tristetea, de ce dupa o betie formidabila sau dupa un paroxism dionisiac esti trist? De ce marile bucurii aduc tristetea? Fiindca o data cu elanul consumat īn aceste excese mai ramīne numai senzatia ireparabilului si sentimentul parasirii si al pierderii, care ating o intensitate, īn ordinea negativa, dintre cele mai puternice. Esti trist dupa satisfacerile sexuale si dionisiace, deoarece īn loc sa ai sentimentul unui cīstig, īl ai pe acela al unei pierderi. Tristetea apare dupa toate fenomenele prin care viata pierde din ea īnsasi. Intensitatea ei este echivalenta pierderilor. Astfel, fenomenul mortii provoaca cea mai mare tristete. Si nu este revelator pentru diferenta dintre melancolie si tristete faptul ca niciodata o īnmormīntare nu poate fi numita melancolica? Tristetea nu are nici un caracter estetic, caracter ce nu lipseste decīt rar melancoliei. Este interesant de urmarit cum domeniul esteticului se īngusteaza din ce te apropii de experiente si de realitati serioase, care au un caracter de rascruce sau de definitivat. Moartea este negatia totala a esteticului, ca si suferinta sau tristetea. Moartea si frumusetea! Doua notiuni care se resping īn mod absolut. Caci nu cunosc nimic mai scīrbos decīt moartea, nimic mai grav si mai sinistru! Cum au putut fi poeti care sa gaseasca moartea mai frumoasa, aceasta suprema negativitate care nu poate īmbraca nici haina grotescului. Moartea este suprema realitate īn ordinea negativa. Ironia este ca te temi de ea cu atīt mai mult cu cīt o admiri. Si trebuie sa spun ca negativitatea mortii īmi inspira admiratie. Dar este singurul lucru pe care-l pot admira, fara sa-l iubesc. Grandoarea si infinitatea mortii mi se impun. Dar disperarea mea e atīt de mare, īncīt n-am nici speranta mortii. Cum as putea-o deci iubi? Despre moarte nu se poate scrie decīt īn contradictii absolute. Cine va spune ca are o idee precisa despre moarte dovedeste ca nici nu o presimte, desi o poarta īn el. Si fiecare om poarta nu numai viata, dar si moartea sa. Viata nu este decīt o īndelunga agonie.
Tristetea īmi pare a reflecta ceva din aceasta agonie. Si nu sīnt crisparile tristetii reflexe agonice? Orice om cu adevarat trist īn momente de mare intensitate a tristetii pastreaza īn fizionomia lui crispari ce se adīncesc pīna īn esenta fiintei. Aceste crispari, negatii evidente ale frumusetii, dovedesc atīta parasire si singuratate, īncīt te īntrebi daca fizionomia tristetii nu este o forma de obiectivare a mortii īn viata. Profunzimea impresionanta si gravitatea solemna ce se degajeaza din aceasta fizionomie a tristetii rezulta din faptul ca acele riduri se adīncesc atīt de tare, īncīt cresterea lor īn adīncime devine un simbol pentru tulburarea si infinita noastra drama launtrica. Fata omului īn tristete dovedeste atīta interioritate, īncīt exteriorul face direct accesibil interiorul. (Fenomene care se petrec si īn marile bucurii.) Tristetea face misterul accesibil. Dar misterul tristetii este atīt de inepuizabil si de bogat, īncīt tristetea nu īnceteaza niciodata de a fi enigmatica. Daca exista o scara a misterelor, atunci tristetea intra īn categoria misterelor infinite, care nu īnceteaza niciodata de a se arata, fiindca sīnt inepuizabile. Si orice mister adevarat este inepuizabil.
Este o constatare pe care, spre regretul meu, o verific īn fiecare clipa: nu pot fi fericiti decīt oamenii care nu gīndesc nimic, adica aceia care gīndesc numai cīt trebuie vietii. Caci a gīndi numai cīt trebuie vietii nu īnseamna a gīndi. Adevarata gīndire seamana unui demon care tulbura sursele vietii, sau unei maladii ce afecteaza radacinile acestei vieti. A gīndi īn fiecare clipa si a-ti pune probleme capitale la tot pasul, a avea permanent īn constiinta īndoiala asupra propriului tau destin, a simti oboseala de a trai, a fi obosit de gīnduri si de existenta ta pīna dincolo de orice rezistenta, a lasa o dīra de sīnge si de fum dupa tine, ca simboluri ale dramei si ale mortii fiintei tale, īnseamna a fi nefericit īn asa masura, īncīt ti-e scīrba de tot fenomenul acesta al gīndirii si te īntrebi daca reflexivitatea nu e o pacoste pe capul omului. Multe sīnt de regretat īn lumea īn care n-ar trebui sa regret nimic. Si ma īntreb: merita lumea aceasta regretul meu?

INSATISFACTIA TOTALA

Ce blestem o fi pe capul unora de a nu se simti bine nicaieri? Nici cu soare, nici fara soare, nici cu oameni si nici fara oameni. A nu cunoaste ceea ce īnseamna buna dispozitie, iata un lucru impresionant. Cei mai nefericiti oameni sīnt aceia care n-au dreptul la inconstienta. A avea un grad dezvoltat de constiinta, a fi īn fiecare moment constient, a-ti da seama īn fiecare clipa de situatia ta īn raport cu lumea, a trai īntr-o vesnica īncordare de cunoastere este a fi pierdut pentru viata. Cunoasterea este o plaga pentru viata, iar constiinta o rana deschisa īn sīmburele vietii. Nu este omul un animal abandonat mortii? Si nu este o tragedie īn faptul de a fi om, adica un animal vesnic nesatisfacut, suspendat īntre viata si moarte? Sīnt complet plictisit sau mai bine zis distrus de aceasta calitate de a fi om. Daca as putea, as renunta pe loc, dar ce sa ma fac, animal? Drumul īnapoi nu-l pot parcurge. Si apoi, as risca sa devin un animal care cunoaste istoria filozofiei. A deveni supraom īmi pare o imposibilitate si o prostie, o fantezie ridicola. N-ar exista o solutie aproximativa īntr-un fel de supraconstiinta? Nu s-ar putea vietui dincolo, nu dincoace (īnspre animalitate), de toate formele complexe de constiinta, de nelinisti si chinuri, de tulburarile nervoase si de experientele spirituale, īntr-o sfera de existenta unde accesul vesniciei n-ar mai fi un simplu mit? Personal īmi dau demisia din omenire. Nu mai vreau si nu mai pot sa fiu om. Caci ce as mai putea face īn aceasta calitate? Sa lucrez la un sistem social si politic sau sa nefericesc o fata? Sa mai urmaresc inconsecventele īn sistemele de filozofie sau sa activez pentru realizarea idealului moral sau estetic? Toate acestea īmi par prea putin. Si chiar daca mi-ar parea mult, cum se īntīmpla uneori, nu ma pot totusi atrage. Renunt la omenia mea, chiar daca pe treptele pe care ma voi urca voi fi singur, dar absolut singur. Si apoi nu sīnt atīt de singur īn lumea aceasta, de la care nu mai astept nimic? Dincolo de toate idealurile curente si de formele obisnuite, īntr-o supraconstiinta s-ar mai putea probabil respira. Acolo, o betie a eternitatii ar reduce la nimic toate fleacurile acestei lumi si nici o problema, si nici un chin launtric n-ar mai tulbura extazul unei eternitati īn care fiinta ar fi tot atīt de pura si de imateriala ca nefiinta.

BAIA DE FOC

Exista atītea cai prin care se poate ajunge la senzatia de imaterialitate, īncīt stabilirea unei ierarhii este o īncercare extrem de dificila, daca nu inutila. Caci fiecare realizeaza o astfel de senzatie dupa structura sa temperamentala sau dupa dominarea, īn momentul respectiv, a unor elemente specifice. Cred totusi ca baia de foc pentru ea īnsasi este īncercarea cea mai fecunda pentru a atinge o astfel de senzatie. A simti īn toata fiinta ta o ardere intensa si o caldura totala, a simti cum cresc flacarile īn tine si te cuprind ca īntr-un infern, a fi tu īnsuti un fulger si o scīnteiere, iata ceea ce īnseamna o baie de foc. Ca īn orice baie se realizeaza o purificare, o curatire de elemente care pot anula pīna si existenta. Valurile de caldura si flacarile care se ridica nu ard ele sīmburele existentei, nu consuma din viata, nu reduc elanul la o pura aspiratie, rapindu-i caracterul sau imperialist? A trai o baie de foc, a simti jocul unei calduri interioare, plina de flacari, nu este a atinge o puritate imateriala īn viata, o imaterialitate asemanatoare cu dansul flacarilor? Emanciparea de sub greutate, de sub fortele atractionale, ce se īntīmpla īn aceasta baie de foc, nu fac viata o iluzie sau un vis? Decīt si aceasta e prea putin fata de senzatia finala, care este una dintre cele mai paradoxale si mai ciudate, cīnd din sentimentul acelei irealitati de vis ajungi la sentimentul prefacerii īn cenusa. Nu exista baie interioara de foc al carei rezultat final sa nu fie īnvolburarea stranie din sentimentul acestei prefaceri īn cenusa, cīnd īntr-adevar poti vorbi de imaterialitate. Atunci cīnd flacarile launtrice au ars tot din tine, cīnd nu mai ramīne nimic din existenta ta individuala, cīnd numai cenusa a mai ramas, ce senzatie de viata mai poti avea? Am o voluptate nebuna si de o infinita ironie cīnd ma gīndesc ca cineva ar sufla cenusa mea īn cele patru colturi ale lumii, ca vīntul ar īmprastia-o cu o iuteala frenetica, risipindu-ma īn spatiu ca pe o eterna mustrare pentru aceasta lume.

DEZINTEGRAREA DIN VIATA

Nu toti oamenii au pierdut naivitatea; de aceea, nu toti oamenii sīnt nefericiti. Aceia care au trait si traiesc asimilati, naivi, īn existenta, nu din prostie sau imbecilitate - caci naivitatea exclude astfel de deficiente, ea fiind o stare mult mai pura -, ci dintr-o iubire instinctiva si organica pentru un farmec natural al lumii, pe care naivitatea īl descopera īntotdeauna, aceia ating o armonie si realizeaza o integrare īn viata, care merita a fi invidiata sau cel putin apreciata de cei care ratacesc pe culmile disperarii. Dezintegrarea din viata corespunde unei pierderi totale a naivitatii, acest dar īncīntator pe care ni l-a distrus cunoasterea, dusmana declarata a vietii. Vietuirea cosmica, bucuria pentru existenta si pitorescul aspectelor individuale, īncīntarea pentru farmecul spontan al firii, trairea inconstienta a contradictiilor anulīndu-le implicit caracterul tragic, sīnt expresii ale naivitatii, teren fecund pentru iubire si entuziasm. A nu ti se proiecta dureros īn constiinta contradictiile este a atinge bucuria virginala a naivitatii, este a fi incapabil de tragedie si de constiinta mortii, care presupun o complexitate din cele mai deconcertante si o dezagregare paradoxala. Naivitatea este opaca pentru tragic, dar e deschisa pentru iubire, caci omul naiv, nefiind consumat de propriile sale contradictii interioare, are destule rezerve pentru a se darui. Pentru acela care a realizat dezintegrarea din viata, tragicul cīstiga o intensitate extrem de dureroasa, deoarece contradictiile nu se petrec numai īn el īnsusi, ci si īntre lume si el. Nu exista decīt doua atitudini fundamentale: cea naiva si cea eroica. Restul se īncadreaza īn nuantele dintre ele. Ca sa nu mori de imbecilitate, n-are sens sa alegi decīt īntre aceste doua. Si cum naivitatea, pentru omul care a ajuns īn fata acestei alternative, este un bun pierdut, pe care este problematic daca-l mai poti recīstiga, mai ramīne doar eroismul. Atitudinea eroica este privilegiul si blestemul celor dezintegrati din viata, a celor suspendati si incapabili de orice satisfactie sau fericire. A fi erou - īn sensul cel mai universal al acestui cuvīnt - este a dori un triumf absolut. Dar acest triumf nu poate fi obtinut decīt prin moarte. Orice eroism īnseamna o transcendere a vietii, care implica īn mod fatal un salt īn neant. Si orice eroism este un eroism al neantului, chiar daca īn constiinta eroului nu intra acest element, chiar daca el nu-si da seama ca avīntul lui pleaca dintr-o viata care si-a pierdut resorturile normale. Tot ceea ce nu izvoraste din naivitate si nu duce la naivitate apartine neantului. Exista vreo atractie pentru neant īn om? Desigur ca ea este mult prea misterioasa pentru ca sa o putem sesiza. Dar din moment ce eu parasesc seductiile vietii naive sau sīnt silit sa le parasesc, pentru a ma arunca īn lume fara nici un sens - caci eroismul meu este grotesc, n-are nici viziunea triumfului -, trebuie sa existe aceasta atractie misterioasa.

DESPRE REALITAEA CORPULUI

Nu voi īntelege niciodata cum au putut exista atītia oameni care sa declare corpul o iluzie, precum nu voi īntelege niciodata cum a putut fi conceput spiritul īn afara de drama vietii, īn afara de contradictiile si deficientele acesteia. Se vede ca acei oameni n-au avut constiinta carnii, a nervilor si a fiecarui organ īn parte. Dar nu voi īntelege niciodata cum de n-au avut-o, desi banuiesc īn aceasta inconstienta organica o conditie esentiala a fericirii. Cei care nu s-au desprins din irationalitatea vietii, care sīnt īncadrati īn ritmul ei organic, anterior aparitiei constiintei, nu ating niciodata starea īn care realitatea ta corporala īti este īn fiecare moment prezenta īn constiinta. Caci aceasta prezenta īn constiinta a realitatii corporale indica o boala esentiala a vietii. Si nu este o boala īn a-ti da seama īncontinuu de nervii tai, de picioare, de stomac, de inima etc., īn a ajunge la constiinta fiecarei parti din tine? Nu indica acest proces o dezintegrare a acestor parti din functiile lor firesti? Realitatea corpului este una dintre cele mai groaznice realitati. As vrea sa vad ce ar mai īnsemna spiritul fara framīntarile carnii, sau constiinta fara o mare sensibilitate nervoasa. Cum au putut concepe oamenii viata fara corp, cum au putut ei concepe o existenta autonoma si originara a spiritului? Aceasta n-au putut-o face decīt aceia care n-au spirit, oamenii sanatosi si inconstienti. Caci spiritul este fructul unei maladii a vietii, precum omul nu este decīt un animal īmbolnavit. Existenta spiritului este o anomalie īn viata. Am renuntat la atītea, de ce n-as renunta si la spirit? Dar nu este oare renuntarea o boala a spiritului, īnainte de a fi una a vietii?

NU STIU

Nu stiu ce e bine si ce e rau; ce e permis si ce nu e permis; nu pot condamna si nu pot lauda. Nu este nici un criteriu valabil īn aceasta lume si nici un principiu consistent. Ma mira faptul ca unii se mai preocupa de teoria cunoasterii. Daca as fi sincer, ar trebui sa marturisesc ca putin īmi pasa de relativitatea cunoasterii noastre, caci lumea aceasta nu merita s-o cunosti. Am adesea senzatia unei cunoasteri integrale care epuizeaza īntreg continutul lumii, pentru ca alta data sa nu pricep nimic din tot ce se īnvīrte īn jurul meu. Simt un gust amar īn mine, o amaraciune draceasca, bestiala, cīnd īnsasi problema mortii īmi pare fada. Pentru īntīia oara īmi dau seama cīt de greu de definit este aceasta amaraciune. Poate si din motivul ca umblu dupa motive de ordin teoretic, atunci cīnd ea izvoraste dintr-o regiune eminamente preteoretica.
Īn acest moment, nu cred īn absolut nimic si n-am nici o speranta. Īmi par lipsite de sens toate expresiile si realitatile care dau farmec vietii. Nu am nici sentimentul trecutului, nici al viitorului, iar prezentul īmi pare o otrava. Nu stiu daca sīnt disperat, caci lipsa oricarei sperante poate sa fie si altceva decīt disperare. Nu m-ar putea supara nici un fel de calificativ, deoarece nu mai am nimic de pierdut. Cum am pierdut totul! Si cīnd ma gīndesc ca acum se deschid flori si cīnta paseri! Cīt de departe sīnt toate!

SINGURATATEA INDIVIDUALA SI SINGURATATEA COSMICA

Exista doua feluri de a simti singuratatea: a te simti singur īn lume si a simti singuratatea lumii. Cīnd te simti singur, traiesti o drama pur individuala; sentimentul parasirii este posibil chiar īn cadrul unei splendori naturale. Īn acest caz, intereseaza numai nelinistile subiectivitatii tale. A te simti aruncat si suspendat īn lume, incapabil de a te adapta ei, consumat īn tine īnsuti, distrus de propriile tale deficiente sau exaltari, chinuit de insuficientele tale, indiferent de aspectele exterioare ale lumii, care pot fi stralucitoare sau sumbre, tu ramīnīnd īn aceeasi drama launtrica, iata ce īnseamna singuratate individuala. Sentimentul singuratatii cosmice, desi se petrece tot īntr-un individ, deriva nu atīt din framīntarea lui pur subiectiva cīt din senzatia parasirii acestei lumi, a neantului exterior. Este ca si cum toate splendorile acestei lumi ar disparea deodata pentru ca monotonia esentiala a unui cimitir s-o simbolizeze. Sīnt multi care se simt torturati de viziunea unei lumi parasite, iremediabil abandonate unei singuratati glaciale, pe care n-o ating, macar, nici slabele reflexe ale unei lumini crepusculare. Care sīnt mai nefericiti, acei care simt singuratatea īn ei, sau aceia care o simt īn afara, īn exterior? Imposibil de raspuns. Si apoi, de ce sa ma chinuiasca ierarhia singuratatii? A fi singur, īn orice fel, nu e destul?

Dau īn scris, pentru toata lumea care va veni dupa mine, ca n-am īn ce sa cred pe acest pamīnt si ca unica scapare este uitarea absoluta. As vrea sa uit de tot, sa ma uit complet, sa nu mai stiu nimic de mine si de lumea aceasta. Adevaratele confesiuni nu se pot scrie decīt cu lacrimi. Dar lacrimile mele ar īneca aceasta lume, precum focul meu interior ar incendia-o. N-am nevoie de nici un sprijin, de nici un īndemn si de nici o compatimire, caci desi sīnt cel mai decazut om, ma simt totusi atīt de puternic, atīt de tare si de fioros! Caci sīnt singurul om care traiesc fara speranta. Or, aceasta este culmea eroismului, paroxismul si paradoxul eroismului. Suprema nebunie! Toata pasiunea haotica si dezorientata din mine ar trebui s-o canalizez pentru a uita totul, pentru a nu mai fi nimic, pentru a scapa de spirit si de constiinta. Am si eu o speranta: speranta uitarii absolute. Dar aceasta mai e speranta, nu e ea disperare? Nu-i aceasta speranta negarea tuturor sperantelor viitoare? Vreau sa nu mai stiu nimic, nici macar sa stiu ca nu stiu nimic. De ce atītea probleme, discutii si suparari? De ce atīta constiinta a mortii? Pīna cīnd atīta filozofie si atīta gīndire?

APOCALIPS

Cum as vrea ca, īntr-o zi, toti oamenii cu ocupatii sau cu misiuni, casatoriti sau nu, tineri si batrīni, femei si barbati, seriosi sau superficiali, tristi sau veseli, sa paraseasca locuinta si birourile lor si, renuntīnd la orice fel de datorii si obligatii, sa iasa īn strada si sa nu mai voiasca sa faca nimic. Toata aceasta lume īndobitocita, care munceste fara nici un sens sau se iluzioneaza cu aportul personal la binele umanitatii, care lucreaza pentru generatii viitoare sub impulsul celei mai sinistre amageli, ar trai īn astfel de momente capitale o razbunare pentru toata mediocritatea unei vieti nule si sterile, pentru toata irosirea care n-a avut nimic din excelenta marilor transfigurari. Mi-ar placea acele clipe cīnd nimanui nu i-ar mai trebui amagirea idealului, cīnd orice satisfactie īn datele imediate ale vietii ar fi imposibila si orice resemnare iluzorie si cīnd toate cadrele unei vieti normale ar plesni definitiv. Toti oamenii care sufera īn tacere si care nu īndraznesc sa-si verse amaraciunea nici cel putin īn suspine ar urla atunci īntr-un cor de o sinistra dizarmonie, cu strigate stranii care sa cutremure acest pamīnt. Apele sa curga mai repede si muntii sa se clatine amenintator, arborii sa-si arate radacinile ca o vesnica si hidoasa mustrare, pasarile sa croncane imitīnd corbii, iar animalele sa fuga speriate pīna la epuizare. Toate idealurile sa fie declarate nule; credintele fleacuri; arta o minciuna si filozofia o gluma. Totul sa fie o īnaltare si o prabusire. Bucati de pamīnt sa se avīnte īn aer si apoi sa se risipeasca, duse de vīnt; planetele sa descrie pe fondul cerului arabescuri bizare, linii īntortocheate si grotesti, figuri schimonosite si īngrozitoare. Vīrtejuri de focuri sa creasca īntr-un ritm salbatic si un zgomot barbar sa napadeasca īntreaga lume, pentru a sti pīna si cea mai mica vietate ca sfīrsitul e apropiat. Tot ceea ce e forma sa devina inform si un haos sa īnghita, īntr-un vīrtej universal, tot ceea ce aceasta lume a avut ca structura, consistenta si forma. Sa fie un zbucium nebun, un zgomot colosal, o teroare si o explozie, dupa care sa nu mai ramīna decīt o tacere eterna si o uitare definitiva. Īn aceste clipe finale, oamenii sa traiasca la o asa temperatura, īncīt tot ceea ce umanitatea a simtit pīna acum ca regrete, aspiratii, iubire, deznadejde sau ura sa izbucneasca īn ei īntr-o astfel de explozie, īncīt dupa ea sa nu mai ramīna nimic. Īntr-o astfel de clipa, cīnd toti oamenii si-ar parasi ocupatiile, cīnd nimeni n-ar mai gasi un sens īn mediocritatea datoriei, cīnd existenta ar plesni de contradictiile ei interioare, ce ar mai ramīne īn afara de triumful nimicului si de apoteoza finala a nefiintei?

MONOPOLUL SUFERINTEI

Ma īntreb: pentru ce numai unii sufera? Exista vreo ratiune īn aceasta selectiune, care scoate din rīndul oamenilor normali o categorie de alesi, pentru a-i arunca īn cele mai groaznice torturi? Unele religii sustin ca prin suferinta te īncearca Divinitatea sau ca prin ea ispasesti un rau sau o necredinta. Decīt, aceasta conceptie poate sa fie valabila pentru iluzia omului religios, nu īnsa pentru acela care vede cum suferinta se gaseste la indivizi indiferent de valoare, ba uneori este mai frecventa la cei nevinovati si puri. Nu exista nici o justificare de valoare īn fenomenul suferintei. Nu este posibila absolut nici o fundamentare a suferintei pe o ierarhie de valori. Si apoi, ramīne de vazut daca e posibila o ierarhie a valorilor.
Aspectul cel mai ciudat al celor care sufera este īn credinta absolutei lor suferinte, care īi face sa creada īntr-un fel de monopol al suferintei. Am impresia ca numai eu sufar, ca toata suferinta acestei lumi s-a concentrat īn mine, ca numai eu mai am drept la suferinta, desi īmi dau seama ca exista suferinte si mai groaznice, ca poti sa mori cazīnd bucati de carne din tine, farīmitīndu-te sub propria ta privire, devenind iluzie īn cea mai perfecta constienta. Exista suferinte monstruoase, criminale si inadmisibile. Te īntrebi: cum de se pot īntīmpla si, daca se īntīmpla, cum se mai poate vorbi de finalitate sau de alte povesti? Ma simt atīt de impresionat īn fata suferintei, īncīt īmi pierd aproape tot curajul. Si-l pierd, fiindca nu pricep de ce exista suferinta īn lume. Derivarea ei din bestialitatea, irationalitatea si demonia vietii explica prezenta suferintei īn lume, dar nu gaseste justificarea. Sau este probabil ca suferinta n-are nici o justificare, ca si existenta īn genere. Existenta a trebuit sa fie? Exista vreo ratiune īn faptul de a fi? Sau existenta nu-si are o alta ratiune decīt una imanenta? Existenta exista numai ca existenta? Fiinta este numai fiinta? De ce sa nu admitem un triumf final al nefiintei, de ce sa nu admitem ca existenta merge īnspre neant si fiinta īnspre nefiinta? Nu cumva singura realitate absoluta este nefiinta? Un paradox tot atīt de mare cīt paradoxul acestei lumi.
Desi fenomenul suferintei ma impresioneaza si uneori ma īncīnta, n-as putea totusi scrie o apologie a suferintei, fiindca suferinta durabila - si nu exista suferinta adevarata, decīt cea durabila -, daca purifica īn primele faze, īn ultimele tīmpeste, detracheaza, distruge si anarhizeaza pīna la descompunere. Entuziasmul facil pentru suferinta manifestat īn exclamatii este o caracteristica a estetilor si a diletantilor suferintei, care o asimileaza unui divertisment, neīntelegīnd ce forta teribila de descompunere exista īn suferinta, cīta dezagregare si cīta otrava, dar si cīta fecunditate, pe care o platesti īnsa scump. A avea monopolul suferintei este a vietui suspendat deasupra unei prapastii. Si orice suferinta adevarata este o prapastie.

Cīta lasitate īn conceptia celor care sustin ca sinuciderea este o afirmatie a vietii! Pentru a-si scuza lipsa de īndrazneala, inventeaza diverse motive sau elemente care sa le scuze neputinta. Īn realitate, nu exista vointa sau hotarīre rationala de a te sinucide, ci numai determinante organice, intime, care predestineaza la sinucidere.
Sinucigasii simt o pornire patologica īnspre moarte, pe care, desi īi rezista constient, ei n-o pot totusi suprima. Viata din ei a ajuns la un astfel de dezechilibru, īncīt nici un motiv de ordin rational n-o mai poate consolida. Nu exista sinucideri din hotarīri rationale, rezultate din reflexii asupra inutilitatii lumii sau asupra neantului acestei vieti. Iar cīnd ni se opune cazul acelor īntelepti antici ce se sinucideau īn singuratate, eu voi raspunde ca sinuciderea lor era posibila numai prin faptul ca au lichidat viata din ei, ca au distrus orice pīlpīire de viata, orice bucurie a existentei si orice fel de tentatie. A gīndi mult asupra mortii sau asupra altor probleme periculoase este desigur a da o lovitura mai mult sau mai putin mortala vietii, dar nu este mai putin adevarat ca acea viata, acel corp īn care se framīnta astfel de probleme trebuie sa fi fost anterior afectat pentru a permite astfel de gīnduri. Nimeni nu se sinucide din cauza unor īntīmplari exterioare, ci din cauza dezechilibrului sau interior si organic. Aceleasi conditii exterioare defavorabile pe unii īi lasa indiferenti, pe altii īi afecteaza, pentru ca pe altii sa-i aduca la sinucidere. Pentru a ajunge la ideea obsedanta a sinuciderii trebuie atīta framīntare launtrica, atīt chin si o spargere atīt de puternica a barierelor interioare, īncīt din viata sa nu mai ramīna decīt o ameteala catastrofala, un vīrtej dramatic si o agitatie stranie. Cum o sa fie sinuciderea o afirmatie a vietii? Se spune: te sinucizi, fiindca viata ti-a provocat deceptii. Ca atare ai dorit-o, ai asteptat ceva de la ea, dar ea nu ti-a putut da. Ce dialectica falsa! Ca si cum acel ce se sinucide n-ar fi trait īnainte de a muri, n-ar fi avut ambitii, sperante, dureri sau deznadejdi. Īn sinucidere, faptul important este ca nu mai poti trai, care nu rezulta dintr-un capriciu, ci din cea mai groaznica tragedie interioara. Si a nu mai putea trai este a afirma viata? Orice sinucidere, din moment ce e sinucidere, e impresionanta. Ma mir cum oamenii mai cauta motive si cauze pentru a ierarhiza sinuciderea sau pentru a-i cauta diverse feluri de justificari, cīnd n-o depreciaza. Nu pot concepe o problema mai imbecila decīt aceea care s-ar ocupa cu ierarhia sinuciderilor, care s-ar referi la sinuciderile din cauza īnalta sau la cele din cauza vulgara etc.… Oare faptul de a-ti lua viata nu este el atīt de impresionant īncīt orice cautare de motive pare meschina? Am cel mai mare dispret pentru acei care rīd de sinuciderile din iubire, deoarece acestia nu īnteleg ca o iubire ce nu se poate realiza este pentru cel ce iubeste o anulare a fiintei lui, o pierdere totala de sens, o imposibilitate de fiintare. Cīnd iubesti cu īntreg continutul fiintei tale, cu totalitatea existentei tale subiective, o nesatisfacere a acestei iubiri nu poate aduce decīt prabusirea īntregii tale fiinte. Marile pasiuni, cīnd nu se pot realiza, duc mai repede la moarte decīt marile deficiente. Caci īn marile deficiente te consumi īntr-o agonie treptata, pe cīnd īn marile pasiuni contrariate te stingi ca un fulger. N-am admiratie decīt pentru doua categorii de oameni: pentru acei care pot oricīnd īnnebuni si pentru acei care īn fiecare clipa se pot sinucide. Numai acestia ma impresioneaza, fiindca numai īn ei clocotesc mari pasiuni si se dezvolta mari transfigurari. Acei care traiesc viata pozitiv, cu siguranta fiecarei clipe, īncīntati de trecut, prezent si viitor, n-au decīt stima mea. Singuri aceia care īn fiecare moment iau contact dramatic cu realitatile ultime ma zguduie pīna dincolo de orice rezistenta.
De ce nu ma sinucid? Fiindca mie mi-e scīrba atīt de moarte, cīt si de viata. Sīnt un om care ar trebui aruncat undeva, īntr-un cazan cu flacari. Nu pricep absolut deloc ce-o fi cu mine īn acest univers. Simt īn acest moment o necesitate de a striga, de a scoate un urlet care sa īngrozeasca īntreaga lume, sa faca pe toti sa tremure, sa plesneasca īntr-o nebunie de groaza. Un trasnet teribil īl simt virtual īn mine si ma mir cum nu izbucneste pentru a nimici lumea asta, pe care as īnghiti-o pentru totdeauna īn neantul meu. Ma simt fiinta cea mai teribila care a existat vreodata īn istorie, ma simt o bestie apocaliptica plina de flacari si īntunecimi, de elanuri si de disperari. Sīnt o fiara cu un zīmbet grotesc, ce se aduna īn ea īnsasi pīna la iluzie si se dilata pīna la infinit, ce moare si ce creste īn acelasi timp, īncīntata īntre nimic si tot, exaltata īntre speranta nimicului si disperarea totului, crescuta īn parfumuri si otravuri, arsa de iubire si de ura, nimicita de lumini si de umbre. Simbolul meu este moartea luminii si flacara mortii. Īn mine se stinge tot ceea ce e sclipire, pentru a renaste īn fulger si īn trasnet. Si īntunericul īnsusi nu arde el īn mine?

LIRISMUL ABSOLUT

As vrea sa izbucnesc īntr-o explozie radicala cu tot ce am īn mine, cu toata energia si cu toate continuturile, sa curg, sa ma descompun si, īntr-o expresie nemijlocita, distrugerea mea sa fie opera mea, creatia, inspiratia mea. Sa ma realizez īn distrugere, sa cresc īn cea mai nebuna avīntare pīna dincolo de margini, si moartea mea sa fie triumful meu. As vrea sa ma topesc īn lume si lumea īn mine, sa nastem īn nebunia noastra un vis apocaliptic, straniu ca toate viziunile de sfīrsit si magnific asemenea marilor crepuscule. Din tesatura visului nostru sa creasca splendori enigmatice si umbre cuceritoare, forme ciudate si adīncimi halucinante. Un joc de lumina si de īntuneric sa īmbrace sfīrsitul īntr-un decor fantastic si o transfigurare cosmica sa ridice totul pīna dincolo de orice rezistenta, cīnd avīntul duce la nimic, iar formele plesnesc īntr-o exaltare de agonie si īncīntare. Un foc total sa īnghita lumea aceasta, si flacarile lui, mai insinuante decīt zīmbetul de femeie si mai imateriale decīt melancolia, sa provoace voluptati crepusculare, complicate ca moartea si fascinante ca neantul īn clipele de tristete. Sīnt necesare trairi nebune pentru ca lirismul sa atinga ultima lui expresie, pentru ca īncordarile lui sa treaca marginile subiectivismului normal. Lirismul absolut este lirismul clipelor din urma. Caci īn lirismul absolut expresia se confunda cu realitatea, expresia e totul, este fiinta īntr-o anumita ipostaza. Ea īnceteaza a mai fi o obiectivare partiala, minora si nerevelatoare, devenind parte din tine. Aici nu mai are importanta numai sensibilitatea sau inteligenta, ci īntreaga fiinta, īntreg corpul, īntreaga viata din tine, cu ritmul si pulsatiile ei. Lirismul total, lirismul absolut este īnsusi destinul adus la gradul de autocunoastere absoluta. Niciodata acest lirism nu va lua forma īn expresii detasate, ci fiecare expresie este bucata din tine. Din acest motiv, el nu este prezent decīt īn momente capitale, cīnd starile pe care le exprima se consuma deodata cu expresia. Sentimentul agoniei, fenomenul complex al muririi, cīnd se manifesta se si consuma. Este o suprapunere īntre act si realitate; caci actul nu mai este o manifestare a realitatii, ci realitatea īnsasi. Lirismul absolut - pornirea totala de a te obiectiva - este dincolo de poezie, sentimentalism etc.… El este mai aproape de un fel de metafizica a destinului, caci īn el o actualitate totala a vietii si continutul cel mai adīnc al fiintei se manifesta pentru a se rezolva īntr-un fel sau altul. De regula, lirismul absolut rezolva totul īn sensul mortii. Caci tot ceea ce este capital e īn legatura cu moartea.

Simt ca ar trebui sa se deschida sub mine un gol mare si īntunecos, care sa ma īnghita pentru totdeauna īntr-o noapte de veci. Si ma mir cum de acest proces se-ntīmpla numai īn simtire, si nu si īn realitate. Nimic nu mi-ar parea īn aceste momente mai natural decīt sa ma scufund īnspre adīncimi de īntuneric, unde nimic din claritatea fada a acestei lumi n-ar mai avea nici o urma de reflex. Nu vreau sa caut o explicatie organica a acestei porniri din mine īnspre īntuneric, fiindca nu pot gasi una pentru betia de lumina. Dar ma gīndesc totusi cu nedumerire ce sens poate sa aiba aceasta alternanta dintre o experienta a luminii si o experienta a īntunericului. Īntreaga conceptie a polaritatii īmi pare insuficienta, caci īn īnclinarea spre regiunile noptii exista o neliniste mult mai profunda, care nu poate rasari dintr-o schema a firii, dintr-o geometrie a existentei. Sentimentul ca esti īnghitit īn noapte, īntr-o noapte care se deschide sub tine, nu este posibil decīt atunci cīnd simti ceva greu pe creier si īn toata fiinta, ca presiunea pe īntreg organismul a unei imensitati de noapte. Cum o sa ma īnghita, pe veci, noaptea fara de margini a acestei lumi!

Senzatia confuziei absolute! Adica a nu putea face nici o distinctie, nici o diferentiere si nici o īncadrare, a nu putea lamuri nimic, a nu īntelege si a nu aprecia nimic. Senzatia acestei confuzii absolute face din orice filozof un poet, dar nu toti filozofii o pot atinge si o pot trai cu o intensitate durabila. Caci daca ar atinge-o, n-ar mai putea filozofa abstract si rigid. Este plin de dramatism procesul acesta prin care un filozof devine poet. - Din lumea definitiva a formelor si a problemelor abstracte, care īntr-un vīrtej al simtirii, īn confuzia tuturor elementelor sufletesti, se īmpletesc īn alcatuiri ciudate si haotice. Cum sa mai poti face filozofie abstracta, cīnd īn tine se desfasoara o drama complicata, īn care se īntīlnesc presentimentul erotic cu o neliniste metafizica chinuitoare, frica de moarte cu aspiratiile spre naivitate, renuntarea totala cu un eroism paradoxal, disperarea cu orgoliul, presentimentul nebuniei cu dorinta de anonimat, strigatul cu tacerea, elanul cu nimicul? Si toate acestea se petrec īn acelasi timp, simultan. Toate tendintele acestea cresc īn cel mai mare clocot posibil, īn cea mai mare nebunie interioara, īntr-o confuzie absoluta. Cum sa mai faci atunci filozofie sistematica si īn ce fel sa mai poti fi capabil de o arhitectonica bine definita? Sīnt oameni care au īnceput cu lumea formelor si sfīrsesc īn confuzia absoluta. De aceea, ei nu mai pot filozofa decīt poetic. Dar īn confuzia absoluta, nu mai importa nimic īn afara de chinurile si voluptatile nebuniei.

ESENTA GRATIEI

Sīnt multe cai prin care se poate realiza o detasare de pamīnt, o avīntare si o īnaltare deasupra unei mentineri oarbe īn viata. Exista īnsa numai gratia, a carei detasare de pamīnt nu īnseamna o rupere a contactului cu fortele irationale ale vietii, ci un salt inutil, un avīnt dezinteresat īn care farmecul naiv si ritmul irational al vietii īsi pastreaza toata prospetimea. Orice gratie este un avīnt, o bucurie a īnaltarii.
Miscarile gratioase, cu ondulatiile lor, dau impresia de planare deasupra lumii, de zbor usor si imaterial. Spontaneitatea lor are ceva din usurinta unei bateri din aripi, din naturaletea unui zīmbet si din puritatea unui vis de primavara. Nu si-a gasit gratia īn dans forma cea mai vie de realizare? Īn sentimentul gratios al vietii, aceasta este simtita ca o tensiune imateriala, ca un flux pur de vitalitate, ce nu depaseste niciodata armonia imanenta oricarui ritm gratios. Este un fel de vis al vietii īn orice gratie, un joc dezinteresat, o expansiune care-si gaseste limita īn ea īnsasi, nu īn afara. De aceea, gratia da iluzia placuta a libertatii, a abandonarii spontane si directe, a unui vis pur, crescut sub raze de soare. Disperarea prezinta un paroxism al individuatiei, o interiorizare dureroasa si singulara pe culmi, o izolare a omului īn lume. Toate starile rezultate dintr-o rupere a contactului normal cu lumea si care te duc īnspre culmile singuratatii individuale intensifica fenomenul individuatiei, determina pīna la paroxism individualizarea omului īn lume. Gratia omului nu duce la paroxismul individuatiei, ci la un sentiment armonic de īmplinire naiva, īn care fiinta niciodata nu ajunge la un sentiment al singuratatii si al izolarii. Si formal gratia refuza singuratatea, caci miscarile de ondulatie prin care se obiectiveaza exprima o receptivitate pentru viata, un elan deschis si primitor pentru seductiile si pitorescul existentei. Gratia reprezinta o stare de iluzie īn care viata īsi neaga si īsi transcende antinomiile si dialectica ei demonica, īn care contradictiile, ireparabilul, fatalitatea si iremediabilul dispar temporar, īntr-un fel de vietuire sublimata. Exista multa sublimare īn gratie, multa puritate aeriana, care īnsa niciodata nu poate atinge marile purificari de pe culmi, unde se realizeaza sublimul. Experientele zilnice si formele comune de traire nu duc niciodata viata pīna acolo unde ea ar cunoaste nebunia absoluta a tensiunii paroxistice sau a vīrtejului interior, precum nu realizeaza nici o emancipare de sub greutate, o trecere vremelnica peste forta gravitationala, care uneori poate fi un simbol al mortii. Gratia este o emancipare de sub greutate, o emancipare de sub presiunea atractiilor subterane, o evadare din ghearele bestiale ale pornirilor demonice din viata, ale tendintelor ei negative. Transcenderea negativitatii este o nota esentiala a sentimentului gratios al vietii. Nu este de mirare pentru ce, īntr-un astfel de sentiment, viata apare mai luminoasa, mai īnvaluita īn raze si īn sclipiri. Caci, depasind negativitatea si demonicul pe calea unei armonii de forme si a unei usurinte pline de ondulatii, atinge o stare de armonie placuta mai repede decīt pe caile complicate ale credintei, unde armonia rezulta dupa contradictii si framīntari complexe. Ce diversa e lumea cīnd te gīndesti ca alaturi de gratie poate sa existe o teama continua, care tortureaza pe unii oameni pīna la epuizare. Cine n-a īncercat teama de tot, frica de lume, anxietatea universala, nelinistea absoluta, chinul oricarui moment de vietuire, acela nu va īntelege niciodata ce īnseamna zbaterea materiala, nebunia carnii si nebunia mortii. Cine are sentimentul gratios al vietii nu poate realiza si nu poate īntelege acest chin al supremei nelinisti, care nu poate aparea decīt īntr-un teren maladiv. Tot ceea ce e profund īn lumea aceasta nu poate rasari decīt din boala. Ceea ce nu rasare din boala n-are decīt o valoare estetica, formala. A fi bolnav īnseamna a trai, vrīnd-nevrīnd, pe culmi. Dar culmile nu indica neaparat īnaltimi, ci si prapastii, adīncimi. A trai īn culmile disperarii este a atinge cele mai groaznice abisuri. Nu exista decīt culmi abisale, deoarece de pe adevaratele culmi te poti prabusi oricīnd. Si numai īn asemenea prabusiri atingi culmile. Gratia reprezinta o stare de multumire si uneori chiar de fericire. Nici abisuri si nici suferinte mari. De ce sīnt femeile mai fericite decīt barbatii? Din cauza ca la ele gratia si naivitatea sīnt incomparabil mai frecvente decīt la barbati. Desigur, nici ele nu sīnt scutite de boli si de insatisfactii; dar aici vorbim de sentimentul care predomina. Gratia naiva a femeilor le transpune īntr-o stare de echilibru superficial, care niciodata nu poate duce la tragedii consumatoare sau la īncordari periculoase. Femeia nu risca nimic pe planul spiritual, fiindca la ea dualismul dintre spirit si viata are o intensitate antinomica mult mai redusa decīt la barbati. Sentimentul gratios al existentei nu duce la revelatii metafizice, la viziunea realitatilor esentiale, la perspectiva ultimelor clipe, care te fac ca īn fiecare moment al vietii sa traiesti ca si cum n-ai mai trai. Femeile sīnt niste nulitati simpatice. Cu cīt te gīndesti mai mult la ele, cu atīt le īntelegi mai putin. Este un proces analog cu acela care te reduce la tacere din ce gīndesti mai mult asupra esentei ultime a lumii. Dar, pe cīnd aici ramīi īnmarmurit īn fata unui infinit indescifrabil, īn cazul femeii nulitatea īti pare mister, cīnd ea nu este īn fond decīt nulitate. Pe līnga satisfacerea necesitatilor sexuale, singurul sens īn lume al femeii īmi pare a fi acela de a da prilej barbatului sa scape temporar de presiunea chinuitoare a spiritului. Caci femeia poate fi o salvare vremelnica pentru acei care traiesc pe culmi, deoarece, fiind extrem de putin dezintegrata din viata, contactul cu ea īnseamna o īntoarcere spre voluptatile naive si inconstiente ale vietii, īnspre imaterialitatea usoara a gratiei, care, daca n-a salvat lumea, le-a salvat pe femei.

Cum sa mai ai idealuri cīnd exista pe acest pamīnt orbi, surzi sau nebuni? Cum sa ma bucur de lumina pe care altul n-o mai poate vedea sau de sunetul pe care nu-l poate auzi? Ma simt responsabil de īntunericul tuturora si ma cred un hot al luminii. Oare n-am furat noi toti lumina celor care nu vad sau sunetul celor care n-aud? Nu e responsabila luciditatea noastra de īntunecimea nebunilor? Nu stiu de ce, dar cīnd ma gīndesc la asemenea lucruri īmi pierd curajul si vointa; īmi pare inutila gīndirea si nula orice compatimire. Caci nu ma simt atīt de normal si de mediocru pentru a putea compatimi pe cineva. Trebuie sa fii un om care traieste īn afara de orice risc pentru a putea compatimi pe altul. Orice compatimire este un semn de superficialitate. Caci ori plesnesti īn fata nenorocirilor iremediabile, īn fata destinelor frīnte, ori amutesti pentru totdeauna. Mila si consolarea sīnt nu numai ineficace, dar sīnt si insulte. Si apoi, cum sa compatimesti pe altul cīnd tu īnsuti suferi infinit? Compatimirea este un sentiment care nu angajeaza. De aceea īl gasim la atītia! Īn lumea aceasta īnca n-a murit nimeni de suferinta altuia. Iar acela care a zis ca moare pentru noi n-a murit, ci a fost omorīt.
Text postat de nicolae tudor
Date despre autor
Data nasterii:
Locul nasterii:
 
             
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23972
Comentarii: 120095
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE