CURBELE REGRESIVE ALE CERERII ȘI OFERTEI

1. PARADOXURI  ALE  CERERII


 


            Legea generală a cererii cunoaște și unele excepții cunoscute sub numele de paradoxuri ale cererii. Pentru aceste cazuri diagrama cererii este în relație pozitivă cu evoluția prețului: se extinde când prețul crește și se contractă când prețul scade.


            O curbă regresivă a cererii este o curbă a cererii care se întoarce și începe să se desfășoare în sens invers. Acest comportament de excepție poate să apară la oricare din cele două capete ale curbei.


1.1. Regresia la capătul de sus al curbei


 


 


 


 


 





P1







P2







0







Q1







Q2







P







Q


 



 


           


 


 


 


 


            La prețul P1, cantitatea cerută este Q1, adică o cantitate foarte mică. La un preț mai mare (P2), în mod normal cererea ar trebui să fie mai mică, dar în cazul anumitor produse este excepțională, ea crescând pe măsură ce prețul acestora se ridică.


 


a)      Paradoxul Veblen.


Acesta surprinde comportamentul atipic al indivizilor și menajelor îmbogățite “peste noapte”, recent pătrunse într-un grup social superior, care practică atitudinea de “snob effect”.


Pentru a-și etala situația materială și statutul social ei cumpără mai ales bunuri ale căror prețuri cresc (sau cresc cel mai rapid) și renunță la achiziționarea și consumul acelor bunuri ale căror prețuri s-au redus, devenind astfel accesibile unui cerc mai larg de cumpărători.    Astfel de bunuri sunt cunoscute sub denumirea de bunuri de paradă și nu sunt cumpărate pentru valoarea lor intrinsecă ci pentru că reflectă o anumită stare.


           


b) Curbele regresive ale cererii pentru anumite bunuri apar și în situația în care există presupuneri că prețurile urmează a se mări.


            Acest lucru este des întâlnit pe piețele importante de mărfuri. Comercianții se tem, chiar dacă mărirea prețurilor este urmată de alte scumpiri, și cumpără orice găsesc, chiar dacă mărfurile respective sunt mai scumpe.


            Un exemplu tipic de astfel de cerere regresivă este febra speculativă de pe piețele de schimburi internaționale, prețurile urcând într-o încercare frenetică de a sugruma cererea, dar aceasta devine din ce în ce mai puternică pe măsură ce prețurile cresc.


           


c) Paradoxul Rugină


Analizând unele comportamente din economiile grav dezechilibrate, care cunosc o inflație foarte puternică și de durată, profesorul Anghel Rugină a remarcat așa-zisele curbe frânate ale cererii (în “Principia Oeconomica”): de la un anumit nivel de creștere a prețurilor, mărirea generalizată a acestora este însoțită de o extindere a cererii ca o măsură parțială de apărare a cumpărătorului față de o creștere și mai substanțială a prețurilor în viitor.


 


1.2. Regresia la capătul de jos al curbei


În cazul special în care efectul de venit este de sens opus efectului de substituire și amploarea sa este predominantă, va apare o porțiune pe curbă în care cantitatea cerută este funcție descrescătoare de preț.


 


 





P1







P2







Q







P







Q1







Q2







   Regresia la capătul de jos al curbei   







0



 


                       


 


 


 


 


 


                       


 


 


De această dată, în ciuda reducerii de preț de la P1 la P2, cantitatea cerută nu crește. Curba se întoarce și se desfășoară în sens invers, indicând o cerere mai redusă în ciuda prețurilor mai mici.


 


a) Paradoxul Giffen apare în cazul unei grupe de bunuri numite bunuri inferioare. Acestea sunt ieftine, inferioare altor bunuri care există. Cel mai bun exemplu este pâinea de secară, care este un substituent ieftin și inferior al pâinii albe din făină de grâu.   


            Dacă o astfel de marfă reprezintă o mare parte din cumpărăturile unui consumator, spre exemplu un țăran sărac, scăderea prețului ei poate să însemne că o cantitate mai mică va fi cumpărată. Ea este acum atât de ieftină încât țăranul de bucură de un venit mai mare în termeni reali, el putând să-și diversifice paleta cumpărăturilor lui, astfel încât va cumpăra și pâine albă, superioară.


            Primul economist care a descris această comportare a fost Robert Giffen care a fost nedumerit de creșterea simultană a cererii și a prețului cartofilor, constatată în timpul foametei care a bântuit Irlanda către mijlocul secolului al XIX-lea ca urmare a unei recolte de grâu foarte proaste.


Explicația este simplă: creșterea prețului cartofilor (bun inferior) îi face pe consumatorii deja sărăciți să devină și mai săraci, ceea ce îi constrânge să cumpere pentru a supraviețui mai mult din singurul bun pe care îl pot cumpăra cu resursele lor puține.


b) Curbele regresive ale cererii pentru anumite bunuri apar și în situația în care există presupuneri că prețurile urmează a se micșora.


            Pe piețele de mărfuri bine organizate și la burse este posibil ca cererea să fie regresivă atunci când prețurile scad, dacă speculanții stau deoparte și așteaptă scăderea în continuare a prețurilor. Atunci când piața se devalorizează, speculanții refuză să cumpere, așteptând de fapt prețuri și mai mici. De aceea, în unele cazuri, în loc să întărească cererea, prețurile mici au efect invers și o slăbesc.


 


            2. EFECTUL  DE  SUBSTITUȚIE  ȘI  EFECTUL  DE  VENIT


            În general, cererea pentru un anumit bun este o funcție descrescătoare de preț, toate celelalte condiții rămân neschimbate. În realitate însă, variația prețului unui bun X nu lasă toate celelalte condiții neschimbate. Rezultatul variației prețului bunului X poate fi descompus în două efecte:


A. Efectul de substituție (numit și efect de preț) măsoară variația din cererea pentru un bun provocată de schimbarea prețului său relativ, în condițiile menținerii constante a venitului real, adică a nivelului de utilitate oferit de noile combinații de bunuri.


            Efectul acesta va fi mereu negativ, deoarece variația prețului relativ al unui bun în raport cu alte bunuri substituibile va antrena întotdeauna o variație în sens invers a consumului său. Astfel, o creștere a prețului unui bun X în raport cu prețul unui bun Y va incita întotdeauna pe consumatorul rațional să diminueze consumul lui X, pentru a-l substitui cu Y, care, deși nu și-a modificat prețul propriu, a devenit mai ieftin ca urmare a scumpirii lui X. Invers, o reducere a lui Px va antrena substituirea bunului Y de către bunul X. Pentru a construi o curbă a cererii determinată strict de efectul de preț, care se numește curbă de cerere compensată, trebuie să se elimine variațiile de consum determinate de modificarea puterii de cumpărare sau a venitului real, deci efectul venit.


            Curba cererii compensate exprimă relația de dependență între prețul unui bun și cantitatea cerută din el, în condițiile menținerii constante a prețurilor celorlalte bunuri și a utilității sau a venitului real.


            B. Efectul de venit măsoară variația cererii pentru un anumit bun, provocată de modificarea venitului real sau utilității, ca urmare a variației prețului unui bun, în condițiile menținerii neschimbate a prețurilor celorlalte bunuri și a venitului nominal.


            De această dată se menține neschimbat venitul nominal. Când bunul X se ieftinește, adică Px se diminuează, puterea de cumpărare sau “venitul real” al individului crește. Cu acest venit nominal, consumatorul va putea mări cantitatea cumpărată din bunul X, nu prin substituirea lui Y (când și-ar fi menținut neschimbat nivelul utilității, rămânând pe aceeași curbă de indiferență), ci pentru că, bunul X devenind mai ieftin, cu același venit nominal poate cumpăra mai multe unități din acest bun. Astfel individul își mărește nivelul satisfacției obținute cu același venit nominal, deplasându-se pe o curbă de indiferență situată la dreapta, mai ridicată.


Invers, dacă Px se majorează, cu același venit nominal, individul își va putea procura o cantitate mai mică din bunul X, adică puterea de cumpărare sau venitul său real se diminuează, determinând plasarea consumatorului pe o curbă de indiferență situată mai la stânga, cu un nivel de utilitate mai scăzut.


 


            3. PARADOXURI  ALE  OFERTEI


            În anumite cazuri se poate observa o curbă a ofertei “anormal㔠(oferta fiind funcție descrescătoare de preț) sau “cotit㔠(oferta fiind mai întâi funcție descrescătoare și apoi crescătoare de preț).








Q







P







0







0







P







Q

 


 


 


 


 


 


 



 


            Curba ofertei: a) “anormală”;               b) “cotită”.      


a) Acest paradox poate să apară pe piața muncii, atunci când salariile plătite sunt foarte mari, deoarece lucrătorii pot să câștige suficient pentru întreținerea familiilor lor în perioade de lucru mai scurte. Ca rezultat crește fenomenul absentării, în special dacă munca este grea și neplăcută.


            În Marea Britanie absentarea în minele de cărbune devenise o problemă serioasă cu câțiva ani în urmă, când salariile ridicate ale minerilor le-au permis să-și mărească perioada de odihnă fără ca acest lucru să le reducă standardul de viață.


            Pe măsură ce venitul crește, utilitatea marginală a venitului scade, iar utilitatea marginală a odihnei crește, în special acolo unde munca este periculoasă și neplăcută.








P1







P2







Q1







Q2







0







P







Q

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



 


           


b) Paradoxul King exprimă comportamentul atipic al producătorilor agricoli, mici și mijlocii, care apelează pe scară largă la credite pentru organizarea și susținerea producției agricole.


Atipicitatea constă în aceea că, dacă prețul produselor agricole scade, oferta se extinde pentru că doar astfel producătorii debitori pot să-și procure mijloacele bănești necesare pentru achitarea creditelor scadente.


           


c) În lucrarea “Principia Oeconomica”, profesorul Anghel Rugină relevă un alt paradox al ofertei care se manifestă în economiile caracterizate prin grave dezechilibre și în care hiperinflația este o realitate de durată.


De la un anumit nivel de creștere a prețurilor majorarea în continuare a acestora este însoțită pe termen scurt de contracția cantității oferite pentru că întreprinzătorii așteaptă condiții și mai favorabile (prețuri și mai mari), recurgând la stocarea unei părți din producție.


 


BIBLIOGRAFIE:


1.      Anghel Rugină: „Principia Oeconomica”.


2.      Sterian Dumitrescu, Ana Bal: „Economie mondială”.


3.      internet


 

 
Popescu Alina



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****