|
|
|
|
|
|
|
|
|
Text, fragment, fractură textuală sau postmodernism aplicat |
|
|
Text
postat de
Elena Stefan |
|
|
Text, fragment, fractură textuală sau postmodernism aplicat*
Generos procedeul intertextualizării interpersonaje peste timpi și spații. Generos spun dar, din păcate, în opinia mea, valorizat doar parțial. Pentru că, după primul tablou, story-ul s-a linearizat. Și a devenit oarecum manierist-predictibil. Ori acest tip de text se pretează perfect la nonlinearitate textuală și la fragmentarism. Fragmentarism care ar trebui și marcat textual prin spații care să separe fragmentele. Dar cel mai important ar fi ca fragmentele să reprezinte salturi multiplanice cu o anumită autonomie textuală. Care să facă trimiteri la secvențe disparate. Având propria semnificanță.
De exemplu "text...Povestea de aici, însă, va avea un final fericit. Și asta deoarece, pe timpul în care Poetul Pârâcios era bulversat de iritarea Osamalei, veni deodată că
Spațiu
Uitasem să evidențiez un lucru mic, mic, dar foarte important: deasupra bărbieriei se afla o stație de benzină căreia-i mergeau treburile frumos. ...text"
Prin urmare, structural vorbind, recomand relectura textului și separarea fragmentelor care pot fi de sine stătătoare. Mai mult recomand intercalarea între fragmente a unor altor "story-uri" fie, ca reflecții pe o altă temă ale personajelor, fie, ca aduceri aminte ori fragmente fracturate, prilejuite de un cuvânt, o frază, un obiect, un amânunt, o întâmplare care să fie punctul generator al respectivului fragment. Se poate merge pe planri paralele care pot evolua din fragment în fragment, sărind peste anumite fragmente care fac parte dintr-un alt story.
De exemplu, să presupunem că structural, textul ar avea 4 story-uri marcate S1 - S4.
O posibilă structură fragmentaristă ar putea fi: S11-S21-S31-S41-S22-S42-S12-S22 etc. Succesiunea secvențială a fragmentelor trebuie să fie aleatorie. Eventual să dea senzația de "text" în "text". Conceptul "text" putând fi de natura "proză", "vers", "teatru", "amintire", "fragment de jurnal", "documente de orice fel" etc. Într-un fel de experimentalism europeic al fragmentarismului postmodern aș sugera, chiar, intercalarea de elemente sau structuri multimedia. O reclamă, un videoclip, etc. Acest tip de structură textuală se apropie, poate, mult mai mult de existență ca esență a discontinuum-ului decât de livrescul tip de continuitate al autorilor moderni. Ca procedeu tehnic fractalismul ar putea oferi puncte generative pentru dezvoltări și evoluții textuale.
Un alt aspect ține de personaje. Ei bine, când în text sunt introduse personaje celebre, cu o operă în spate, cu o mare notorietate este recomandabil ca, în text, în fragmente, să existe și "markerii specifici" acelui personaj. Fie și fugitiv, fie și aluziv. Dar care să permită recognoscibilitatea personajului. Atunci când se fac o serie de considerații care vizează aprecieri ori puncte de vedere de orice natură, care nu țin ori nu au legătură cu markerii cultural-filosofici ai personajului celebru, este recomandabil să se introducă în text personaje fictive noi.
Cândva, evolua în acest spațiu, un autor care introdusese în multe din textele sale, conceptul de "lavra bleu". Care i-a permis o serie de "dezvoltări exponențiale" ale textului în care markerii specifici personajelor europeice sunt ușor identificabili.
Desigur considerațiile de mai sus țin mai mult de o direcție programatică decât de o analiză critică aplicată textului. Dar, mutatis mutandis, aceste aprecieri pot fi utile și autorului textului în măsura în care se hotărăște să mai lucreze asupra lui.
Și o ultimă observație, de data aceasta cu referire expresă la text. Titlul "Povestea fără sfârșit (ultimul tablou)" pare ușor inadecvat. O soluție ar fi un "final perpetuu" Că doar povestea este fără sfârșit și un "ultim tablou" ar trebui să nu fie previzibil.
*Povestea fără sfârșit (ultimul tablou) Text postat de Toma Gheorghita http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=50121 |
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n-am înțeles mare lucru din analiza de mai sus... fractalism, postmodernism, markeri (săracul gheorghiță îl însemnați ca pe un cal breaz sau țap ispășitor:)) dar probabil că aveți dreptate, iar faptul că analizați poliloghia aceea e de bine, nu? avem termeni de comparație! |
|
|
|
Postat
de catre
Daniel Petrescu la data de
2016-10-27 17:42:59 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23945 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|