|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comunicare prezentată la Sesiunea solemnă a Academiei Române dedicată comemorării lui Mihai Eminescu |
|
|
Text
postat de
Mihail Buricea |
|
|
> Comunicare prezentată la Sesiunea solemnă a Academiei Române dedicată
>> comemorării lui Mihai Eminescu
>>
>> 125 de ani după Mihai Eminescu"
>> -16 iunie 2014-
>>
>>
>> Mihai Eminescu, aidoma oricărui om de pe lumea aceasta, a
>> trăit într-o perioadă de timp determinată și a exprimat, în general,
>> ideile epocii sale. Unele dintre aceste idei au valoare perenă, trec peste
>> locuri, oameni și ani, iar altele sunt strict ancorate în prezentul
>> trăit de marele creator. Nu există scriitor, artist sau chiar om de ș
>> tiință care să fi exprimat numai adevăruri, numai sentințe, numai
>> afirmații general valabile și acceptate. Oamenii de geniu însă – între
>> care se plasează fără nicio îndoială și Eminescu – au privilegiul de a
>> fi lăsat opere durabile, așezate sub semnul eternității, modele de
>> receptat și de neimitat, surprinzătoare, unice. Elogiatorii lui
>> Eminescu au fost și sunt foarte numeroși, iar elogiile au îmbrăcat
>> de-a lungul timpului forme variate, de la analize detaliate, realiste și
>> pertinente până la discursuri ditirambice si encomiastice și la formule
>> sacrosancte, exprimate într-un limbaj de lemn, în
>> expresii stereotipe, lipsite de conținut. Același lucru se poate
>> spune și despre detractori, unii existenți încă din timpul vieții
>> poetului, oameni de diferite calibre, de la Alexandru Macedonski până
>> la Anghel Demetriescu și Alexandru Grama, de la Lucian Boia până la
>> Horia Roman Patapievici. Eminescu a fost ponegrit, la modul josnic adesea,
>> deopotrivă de critici și de adulatori, voit sau întâmplător, atunci
>> când aceștia au vorbit și vorbesc despre opera sa fără a o cunoaște,
>> fără a-i pătrunde sensurile, fără a avea habar despre modul cum se face
>> analiza unei creații și, mai ales, fără a plasa viața și opera lui
>> Eminescu în contextul timpului și spațiului. De exemplu, a vorbi
>> despre Eminescu numai în contextul gustului estetic și al exigențelor
>> criticii și teoriei literare de la începutul secolului al XXI-lea
>> este ca și cum l-ai judeca pe Arhimede după grila cunoscătorilor de IT,
>> după modele cibernetice sau după
>> teoria expansiunii universului! În acest sens, revenim asupra
>> judecăților relativ recente, legate de naționalism, xenofobie, rasism și
>> antisemitism, puse în raport cu gândirea eminesciană, cu poezia sa și,mai
>> ales, cu publicistica sa. Naționalismul a fost definit în secolul al
>> XX-lea drept o ideologie care susține o națiune prin câteva elemente de
>> identificare comună valabile pentru un grup de oameni. Ulterior, spre
>> vremurile noastre, termenul a dobândit contații negative. Xenofobia a
>> însemnat inițial frica față străini și de necunoscut și, abia din
>> secolul al XX-lea, s-a definit prioritar ca ură față de străini, față
>> de popoare și națiuni străine. Rasismul este considerat de unii o
>> formă a xenofobiei, când de fapt acesta înseamnă cu totul altceva:
>> convingerea că oamenii sunt inegali în funcție de etnia căreia îi aparțin
>> și de culoarea pielii. Și rasismul a fost teoretizat cu-adevărat tot în
>> secolul trecut. Antisemitismul este o atitudine ostilă față de evrei ca
>> atare, numai pentru faptul că sunt evrei. Noțiunea (Antisemitismus) a
>> apărut abia în 1879, fiind folosită de jurnalistul german Wilhelm Marr
>> (1819-1904) într-o broșură propagandistică îndreptată contra evreilor.
>> Dacă preluăm conținutul acestor noțiuni, așa cum este el definit științific
>> în secolul al XX-lea și îl aplicăm operei eminesciene, găsim destule
>> mărturii în favoarea prezenței unor idei naționaliste, xenofobe, rasiste
>> și antisemite în anumite texte scrise de marele creator romantic aflat
>> în atenție. Din păcate, cadrul și timpul nu-mi permit acum să trec în
>> revistă toate aceste exemple și nici nu pare să fie necesar. Vom
>> exemplifica numai cu poezia „Doina” (1883), luată adesea drept reper pentru
>> ilustrarea xenofobiei lui Eminescu. „Exegeții” grăbiți pornesc, de
>> regulă, de la versurile „Cine-au îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar inima
>> cânii” și decretează gravitatea acestei afirmații, scoase din context,
>> pentru psihologia poporului român. Dacă cel care exprimă esența spiritului
>> românesc este xenofob, atunci și poporul român trebuie sa fie așa!
>> Dar, istorici fiind, nu putem să nu ne referim la contextul general al
>> poeziei și al epocii în care aceasta a fost scrisă. Oare Eminescu îi
>> urăște pe toți străinii, fără excepție și îi preamărește pe toți
>> românii, în chip nediferențiat? Cei dintâi
>> „străini” invocați de Mihai Eminescu sunt rușii: „Din Hotin și pân’
>> la mare/ Vin muscalii de-a
>> călare,/ De la mare la Hotin/ Mereu calea ne-o ațin”. Următorii
>> „străini” sunt nenumiți, dar sunt aceia situați „Din Boian la Vatra
>> Dornii”, adică în Bucovina. Nu este greu de ghicit că poetul se referea
>> la austrieci (nemți) și la cei colonizați de aceștia printre românii
>> din Țara de Sus. Alți străini sunt cei aflați „Din Sătmar pân’ în
>> Săcele”, adică din colțul nord-vestic în cel sud-estic al
>> Transilvaniei. Aici este vorba desigur despre stăpânii unguri și, poate,
>> și de populațiile așezate și colonizate printre români în regiune
>> (secuii, sașii, șvabii etc.). „De la Turnu-n Dorohoi/ Curg dușmanii în
>> puhoi” sunt versuri următoare cu o conotație geografică și par să se
>> refere la România întreagă, visată de generația noastră romantică, dar
>> inexistentă încă la 1883, fiindcă diagonala respectivă pornește din
>> sud-vest și ajunge în nord-est, trecând peste Transilvania. Alte referiri
>> geografice nu mai există în această poezie, cu excepția numelui
>> Moldovei, invocat simbolic, alături de numele celui mai important
>> principe român din Evul Mediu, Ștefan cel Mare, nume de domn și nume de
>> țară românească, menite, împreună – în viziunea poetului – să
>> reconstituie unitatea națională. Ca urmare, trebuie să observăm că
>> Eminescu îi urăște, în primul rând pe „străinii” care ocupaseră partea
>> de răsărit a Țării Moldovei la 1812, apoi pe „străinii” care ocupaseră,
>> în 1775, Bucovina, vatra Țării Moldovei, locul de unde pornise țara,
>> unde erau situate vechile capitale Baia, Siret și Suceava și unde se
>> aflau gropnițele domnești cele mai slăvite și, în primul rând, Putna
>> lui Ștefan cel Mare; în fine, scriitorul îi „urăște” și pe acei străini
>> care, de multe secole, ocupaseră vechea Dacie Superioară, unde fuseseră
>> așezate capitala lui Decebal și apoi a împăraților romani, unde se
>> plămădise sinteza românească și unde „ducele Gelou, un anumit român”, domnise
>> pe la anul 900 peste români și slavi. În fine, Eminescu îi numește „dușmani”
>> și pe „străinii” de la sud și est de Carpați, de la intrarea Dunării în
>> țară și până pe Valea Prutului. Firește, ca să înțelegem toate
>> aceste „uri”, trebuie să vedem cum era țara noastră atunci, ce
>> teritorii cuprindea ea. Prin anii ʼ80 ai secolului al XIX-lea, România
>> avea cam 137 000 de km pătrați și cuprindea Oltenia, Muntenia, Moldova
>> dintre Munții Carpați și Prut (dar numai de la sud de Suceava începând)
>> și Dobrogea (părțile centrale și de nord ale acestei provincii). Basarabia
>> era, din 1812, ocupată de „muscali”, Bucovina se afla, din 1775, sub
>> stăpânire austriacă (din 1867 austro-ungară), iar Transilvania,
>> Banatul, Crișana și Maramureșul fuseseră cucerite încă din secolele
>> XI-XIII de către Regatul Ungariei (fiind, din 1688 sub autoritatea Vienei,
>> iar din 1867 sub regim austro-ungar). Aceste din urmă provincii aveau
>> să se unească cu Regatul României abia la 1918-1920, când țara avea să
>> aibă aproape 300 000 de km pătrați. Dar nici Regatul României nu era,
>> pe la 1880, o realitate puternică și sigură. Independența țării fusese
>> proclamată abia în 1877 și cucerită cu arma, pe câmpiile Bulgariei, în războiul
>> din 1877-1878. Marile puteri se codiseră mult să recunoască această
>> independență, impunând țării fel de fel de condiții, unele nedrepte. Cu
>> alte cuvinte, dependența de Imperiul Otoman era încă o amintire vie, ca
>> și prezența turcilor la nord de Dunăre, ca putere suzerană, căreia i
>> se plătea tribut. Vii erau și protestele Greciei, din clipa în care
>> statul român autonom, sub Cuza, decretase secularizarea averilor
>> mănăstirești. Vie era și existența raialelor de la Turnu, Giurgiu și
>> Brăila, reunite cu Țara Românească abia în 1829, locuri cosmopolite,
>> formate din importante grupuri alogene, adăpostite unele de urgia
>> otomană și libere să-și pregătească în România mișcarea de emancipare
>> națională. România de la 1880 era firavă și nesigură nu numai în ochii
>> lui Eminescu, ci ai contemporanilor în general. De vină pentru toate
>> acestea erau, natural, „străinii”, dar nu oricare și nu toți, ci numai
>> otomanii (care supuseseră Moldova și Țara Românească și le sleiseră de
>> sevă), rușii (care răpiseră Basarabia), austriecii („nemții”, ocupanții
>> Bucovinei), ungurii (stăpânii Transilvaniei) etc. Și nici ei în
>> totalitatea lor! Eminescu nu acuză nicăieri popoarele ca fiind demne de
>> ură, ci doar pe conducătorii hrăpăreți, care luaseră ceea ce era al
>> românului. Este semnificativ în acest sens numele de „muscali” sau
>> „moscali”, adică moscoviți, dat ocupanților Basarabiei. Termenul
>> peiorativ era cel de „muscali”, fiindcă la Moscova se aflaseră prin
>> tradiție țarul, conducerea, factorii de decizie (noua capitală, orașul
>> lui Petru I, nu intrase în conștiința publică), adică aceia care
>> trimiseseră armate ca să frângă Țara Moldovei (de fapt, intenția era ca
>> s-o ocupe toată!).
>> Astfel, Eminescu îi evoca în „Doina” pe „străinii” care au trebuit
>> să părăsească țările românești ocupate și să se retragă în 1918,
>> făcând loc României. Evocând, la 1883, o țară românească situată „de la
>> Nistru pân’ la Tisa”, Eminescu era un vizionar realist și nu utopic,
>> fiindcă România anului 1918 urma să se întindă exact de la Nistru și
>> până la Tisa! Viața avea să dovedească, după aproape o jumătate de
>> secol, că „străinii” condamnați și criticați de Eminescu fuseseră
>> condamnați și de istorie, de lume, de societate. La 1918, se împlinea
>> de fapt ceea ce prevăzuse Eminescu, iar salvarea fusese tocmai
>> Moldova, care conservase, în clipele cele mai grele (1916-1918),
>> nucleul de stat românesc. Se știe că Eminescu a exprimat idealurile
>> generației sale, sintetizate în curentul romantic. Să vedem ce idei au
>> exprimat alți poeți (autori) romantici din regiune. Taras Șevcenko –
>> poetul național ucrainean – scria, pe la 1838, în poemul „Kateryna”:
>> „Nu vă iubiți cu muscali,/ Fete sprâncenate,/ Că muscalu-i străin vouă/
>> Joc de voi își bate!”. Alexandr Sergheevici Pușkin, exilat în Basarabia,
>> dar beneficiar al unui regim de bejenie princiar, scria cu dispreț, pe
>> la 1821, că moldovenii erau „țigani nomazi” și că Basarabia era sfântă
>> numai pentru că era aureolată de „slava rusească”. Tot el, poetul, se
>> vedea pe sine între moldovencele cochete ca un zeu printre imbecile,
>> iar printre moldovenii triști ca un leu între maimuțe sau ca un armăsar
>> arab într-o turmă smerită de măgari. La aceste jignitoare gânduri (exprimate
>> poetic) față de români, Vasile Alecsandri, le-a alăturat pe ale sale,
>> la fel de tăioase (tot în formă poetică). Petőfi Sándor – poetul
>> simbol pentru spiritualitatea maghiară – scria într-o poezie de slavă
>> închinată lui Lehel (conducător ungur legendar, pomenit în raidurile de
>> jaf împotriva Vestului, spânzurat le Regensburg în 955): „Neamțule […],
>> trăsnetul să nu te omoare,/ Maghiarului să-i încredințeze această
>> treabă”. În poezia „Poporul maghiar”, publicată în iunie 1848, același
>> poet declară că doar maghiarul trebuie să fie stăpân în țară (adică în
>> Ungaria Sfintei Coroane, compusă și din Croația, Slovacia,
>> Transilvania, Voivodina etc., adică și din croați, slovaci, români,
>> sârbi, germani, ruteni etc.), zice că zilele „neamțului”, comparat cu
lipitoarea
>> setoasă de sânge, sunt numărate, ca și ale altor popoare: „Oare să
>> poruncească în țară neamțul, slovacul?/ Aici, unde atâția maghiari și-au
>> dat sufletul?/ Sângele maghiar a cucerit cu glorie această glie/ Și
>> milenii la rând au apărat-o maghiarii./ Doar maghiarul are aici
>> drepturi de stăpân,/ Iar cel ce vrea să ni se urce în cap,/ Capul lui
>> va simți pașii noștri,/ Și-i vom împlânta pintenii în adâncul
>> inimii…”. În poezia „Viață sau moarte”, din același an, poetul național
>> îi amenință pe „croați, germani, sârbi și români” cu sabia care „sclipe
>> ște în mâna maghiarului”, îi face pe aceștia „corbi scârboși”, cu
>> „inimi blestemate”, „hoardă” din care ungurii aveau să scurgă „ultimul strop
>> de sânge” sau „cloacă de păduchi”, menită a fi devorată, firește, tot de
>> vajnicii unguri. În altă poezie, numită „În ziua de Anul Nou” (este
>> vorba despre 1 ianuarie 1849), Petőfi îi numește pe străini și mai
>> ales pe germani „hoardă de tâlhari”, „câini sângeroși”, dintre care nu
>> avea să rămână în viață decât unul singur, doar ca să spună tremurând „Vai
>> de cel ce nu-l cinstește pe maghiar!”; invocarea finală a diavolului
>> din această poezie ajunge să fie apocaliptică: „Acum Dumnezeu nu ne ajunge,
>> căci el nu este destul de aspru; ție mă rog, iadule, în dimineața de
>> Anul Nou: sădește în inimile noastre întreaga ta mânie, să nu cunoaștem
>> îndurare până mai mișcă vreunul dintre nemernicii ăștia pe acest
>> pământ”. De altfel, ideea că maghiarul trebuie să fie „fără îndurare”
>> față de popoarele conlocuitoare (și față de străini în general) a traversat
>> deceniile și chiar secolele, devenind un laitmotiv al conștiinței
>> publice elitare ungare, până la
>> finele primei jumătăți a secolului al XX-lea. Mai toți contemporanii
>> creatori de valori intelectuale ai lui Petőfi gândeau și exprimau acelea
>> și idei. Széchenyi István (1791-1860), scriitor și om politic, unul
>> dintre cei mai importanți reformiști maghiari (a dat numele și
>> Bibliotecii Naționale din Budapesta), spunea (la 5 octombrie
>> 1844) în dieta țării de la
>> Bratislava: „Urăsc din străfundurile sufletului meu orice evoluție
>> care nu este maghiară”. Spre deosebire de „străinii” veștejiți de
>> Eminescu – minorități dominante asupra majorității supuse – cei urâți
>> de Petőfi, în ciuda blestemelor sale, au ajuns până la urmă (în
>> general), prin voința popoarelor și recunoașterea marilor puteri,
>> stăpâni acolo unde, prin forță, dominase Coroana Sfântului Ștefan. Cu
>> alte cuvinte, „ura” lui Petőfi nu a fost validată de istorie, Ungaria
>> revenind la frontierele sale etnice. Nici „urile” lui Șevcenko și Pușkin
>> nu au avut, în linii mari, o soartă mai bună. Eminescu însuși nu s-a
>> impus în conștiința publică prin combaterea „străinilor”, dar mulți
>> dintre „străinii” hrăpăreți evocați de el s-au dovedit, într-adevăr,
>> demni de condamnat, din
>> perspectiva nevoii făuririi statului național român, așa cum a fost
>> el recunoscut de istorie.
>> Altminteri, în focul argumentației poetice și, mai ales, publicistice
>> și în același spirit romantic, și Eminescu pus accente grave pe numele
>> unor contemporani de altă etnie și credință. Cu toate acestea, eu nu
>> știu să existe în peisajul public din Ucraina, Rusia și Ungaria vreo
>> critică serioasă la adresa acestor titani ai romantismului, care – așa
>> cum era firesc, moral și drept atunci – îi proslăveau pe ucraineni, pe
>> ruși și, respectiv, pe unguri, în detrimentul străinilor, dăruiți cu
>> epitete teribile și sortiți pieirii. Nu am auzit niciodată ca vreun
>> analist politic sau eseist să fi spus sau scris că Ungaria nu va putea
>> intra în NATO sau în Europa cu un simbol național ca Petőfi Sándor,
denigratorul
>> de popoare străine. Pe când în România ni se atrăgea atenția în chip
>> foarte serios, încă din anii ’90 ai secolului trecut, de către
>> intelectuali subțiri
>> – ajunși apoi, unii dintre ei, înalți demnitari de stat – că Eminescu
>> este complet revolut, învechit, desuet, că era bun de pus între
>> paranteze (în „debara”) și că, în niciun caz, România nu putea visa la
>> NATO și la UE pe buze cu „autohtonistul”, „antioccidentalul” și
>> „xenofobul” Eminescu! Iar ideea că Eminescu nu mai este citit este
>> falsă și menită să distragă atenția de la chestiuni culturale reale. Câ
>> ți englezi mai citesc azi integral piesele sau chiar sonetele lui
>> Shakespeare, câți spanioli pot citi și comenta de la cap la coadă „Don
>> Quijote”, câți tineri
>> unguri mai știu poeziile lui Petőfi? Și, totuși, manualele îi
>> cuprind, îi comentează, iar oamenii –
>> chiar și cei simpli – se mândresc în continuare cu ei. Ei continuă să
>> fie – în universalismul lor – și simboluri ale spiritualității naționale
>> engleze, spaniole sau ungare. Nu au fost decretați ca atare de
>> parlamente, nici de academii și nici măcar de confrații lor, ci au intrat
>> în chip firesc în conștiința publică, dincolo de voința cuiva. La fel
>> este – de ce ar fi la noi altfel? – și cu minescu! El a fost omul vremii
>> sale, cu mărimile și cu micimile sale, cu ideile general valabile și cu
>> lamentabile, pentru noi, obsesii locale și trecătoare. Poetul și
>> publicistul a scris uneori cu asprime despre anumiți străini, i-a veștejit
>> cu epitete grele, pentru venalitate, politicianism, rapacitate, dar,
>> câteodată, și numai pentru „vina” de a fi fost străini. Ca și alți
>> contemporani din elita intelectuală, Eminescu voia să-i vadă pe români
>> stăpâni, în fine, în România și să vadă România întreagă, condusă și organizată
>> de români. Mai toate sunt de înțeles, după atâtea secole de supunere și
>> umilință, venite din partea unor vecini lacomi. Cum și de ce să-i cerem
>> lui Eminescu să fi fost vizionar, când Pușkin, Șevcenko sau Petőfi nu
>> au fost? Cum putea Eminescu să prevadă, de exemplu, Holocaustul, să știe
>> că va urma, după Al Doilea Război Mondial, Declarația universală a
>> drepturilor omului (adoptată de ONU) sau să știe că, mai recent, UE
>> avea să reglementeze chestiunea minorităților? Este ca și cum l-am
>> condamna pe Isac Newton că nu a știut teoria relativității! Oare nu
>> ar fi mai corect să-l restituim pe Eminescu timpului său, ca să vedem
>> mai bine cât a fost el de atemporal? Știți bine domniile voastre că
>> nici vremii sale nu s-a potrivit prea bine și că s-ar fi vrut contemporan
>> cu Alexandru cel Bun, trăitor în „umbra sfântă” a Basarabilor și Mușatinilor”,
>> așa cum îi stă bine oricărui romantic, glorificator al Evului Mediu. Eminescu
>> a iubit sincer poporul și țara aceasta, cărora le-a închinat pagini
>> nemuritoare, dar nu a urât cu-adevărat popoare și nu a ridicat arma
>> contra străinilor. A urât și veștejit – uneori cu vorbe grele –
>> oameni, dar cine nu face asta, într-o formă sau alta? În schimb, câtă
>> lumină a revărsat asupra omenirii! Vă îndemn să vrem să vedem această
>> lumină, în centrul căreia stătea poporul său și România. A scris, cu patimă,
>> la 17 ani și a publicat în „Familia” (în 1867), poezia „Ce-ți doresc eu
>> ție, dulce Românie”, pe când România abia exista, cuprinzând cu puțin
>> peste o treime din România împlinită la 1918. Dar încă de atunci, el
>> vedea aievea România întreagă, exact în sensul în care Kogălniceanu numea
>> patrie toată acea întindere de pământ pe care se vorbea românește.
>> Citam altădată o scrisoare a poetului către Iosif Vulcan, în care
>> Oradea este plasată, cu decenii înainte de Unire, în România. Cu alte
>> cuvinte, Eminescu a fost și un patriot vizionar, cum erau toți marii
>> oameni atunci! Critica lui Eminescu este firească și aceasta poate
>> fi făcută și se face din varii unghiuri, de la erori de prozodie până
>> la cronologii șchioape și de la narațiuni filosofice greoaie până la
>> decizii de viață discutabile. Dar critica nu are nimic a face cu
>> denigrarea și cu demolarea poetului. Azi, la 125 de ani de la moartea
>> poetului, nu putem decât să constatăm cât de intensă continuă să-i fie
>> nemurirea, cât de vie rămâne „tăria parfumurilor sale” și câtă
>> dreptate avusese Călinescu când l-a numit pe „băietul” care cutreiera
>> demult pădurile eternității „cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va
>> ivi vreodată, poate, pământul românesc”. Eminescu, dincolo de ura
>> exprimată contra inamicilor țării sale, a construit România în și prin
>> poezie, iar această construcție s-a dovedit la fel de reală ca Țara
>> înhotarele sale din 1918. Eminescu este demiurgul sufletului și
>> trupului nostru național, iar prin aceasta el ne-a proiectat în
>> universalitate, în rând cu popoarele lumii. * Acad.Ioan-Aurel Pop*
>>
>> |
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23946 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|