|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sensibilitate |
|
|
Text
postat de
Sanda Nicucie |
|
|
“Din ce am citit pe pagina principală, până acum, singurul text elitist literar care m-a impresionat este Zăvoiul lui Radu Ştefănescu.”
Ada
De fel sensibile...-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”
pe mine, Mişu-n pădurice. |
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
:))) Suntem de groază, acum.
Numa' dacă pui şi înaintea lui, aş zice...
Şi-aş mai zice să mai dezbatem, din când în când, câte-o chichiţă din asta. Eu, una, am de gând să vă întreb, când mai am câte-un dubiu.
O seară bună să ai!
|
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 21:51:55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mariana, multumesc.
mi-a facut intr-adevar placere.
nu stiu daca trebuie virgula dupa "intr-adevar"... |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 21:31:09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
:))) |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 21:20:19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dixtrat nu e vorba mea.
Am auzit-o pe undeva şi mi-a plăcut.
Cred că la Vasilica: am dedus-o din singularul de "fixi"!! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 21:15:00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O, da, Sanda trebuie să facă cinste! Săndico, unde, când, cum? Vine vacanţa, abia aştept... |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 21:12:09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ne prefacem. Doar vedeţi că şi pe noi ne-a stimulat. :)
Gramatica Academiei, asta nouă, e academică rău. Io, biata de mine, predau la ciclul primar, totuşi...
Radu, cred că cei doi, acolo sus, dacă n-au avut altceva mai bun de făcut, s-au dixtrat (vorba domnului Peia parcă e asta) pe seama noastră. Şi cred că, pe undeva, s-or fi bucurat că mai sunt nebuni, pe lumea asta, pe care-i preocupă limba lor. :)
V-aş cam saluta pe ziua de azi. Mie mi-a făcut plăcere discuţia. Cele bune! |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 21:08:34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n-am dat niciodata crezare zvonului ala cu zacusca. trebuiau sa-i gaseasca ceva, si pentru ca n-au gasit nimic grav, au inventat o porcarie. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 21:06:40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Să mai zică Sanda că nu am făcut-o celebră!
Toată pagina cu comuri, iote, numai ea!
Cre'că ar cam trebui să facă cinste... |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 21:03:55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A comentat Pruteanu chiar locuţiunea aia nesărată, de care eu nu dădui nicări?
Nici prin dicţionarele lu' Peşte?
Ce băiat dăştept?
Dacă a mîncat zacuscă...! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 21:01:35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Da' Gramatica Academiei este de căpătîi?
Sau numai de căptuşeală? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:59:49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
eu am jurat pe moastele lui Pruteanu ca acolo nu se pune virgula. am avut intotdeauna mai multa incredere in Pruteanu. ca veni vorba, ma intreb ce fac ei doi acum, acolo sus. sus o mai fi gramatica? |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:58:12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dacă aţi căpiat, înseamnă că aveţi rezistenţă scăzută la stres!
Pe mine mă stimulează. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:57:36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reproduc explcaţia fantomei grămăticului, că s-ar putea pierde printre comuri:
Uite şi explicaţia lui, pag. 595:
"În asemenea cazuri avem de-a face cu acordul aşa zis prin atracţie. Predicatul este "atras" de substantivul-subiect cel mai apropiat, care îi impune forma de singular, fiindcă el însuşi stă la singular. Dovadă că aceasta este axplicaţia justă avem faptul că, dacă predicatul stă la locul lui obişnuit, adică după subiect (deci mai departe oarecum de primul element al subiectului şi după ce toate elementele acestuia au fost rostite), regula aici în discuţie se aplică: mama şi tat au venit vin de la ţară; vara şi zilele călduroase au trecut etc."
Deci, cum am mai spus şi eu, intuind, şi locul e cel care impune anume reguli de punctuaţie!! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:56:30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domnu Iordan,
Treci la interval!
Ai o carte-n cap de la Mariana! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:54:44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corect e că aţi căpiat şi ne-aţi căpiat. :))) |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 20:54:07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Te-a obligat cineva să tragi fitilul?
Nu.
Dacă te uiţi mai jos, tu ai cam început. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:53:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eu am sugerat într-un exemplu că această carte nu e neapărat o carte de căpătâi.
Dar chiar şi-aşa, acolo poate exista o continuare, aşa cum am exemplificat: munceşte-ntr-una (din fabrici). Aşa credeam, de aceea am întrebat cum se continuă exemplul.
În fine, e clar: facem diferenţa între articol şi adeverb, văzând care pe cine determină.
Subiectul multiplu exprimat prin substantive poate fi înlocuit de unul exprimat printr-un pronume ce le ţine locul: ei au venit.
Poate veni oricine să-mi spună că nu se acordă aşa. Aici chiar că-i dau cu cartea-n cap.
În exemplele cu vara şi zilele şi marea şi apele, pe "şi" îl văd ca Radu, mai degabă cu înţeles de "cu".
Oricum, eu ştiu că subiectul multiplu cere predicat exprimat prin verb la plural. |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 20:51:49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mă rog... şi încă mai ai! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:50:59 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ce meserie nasoală ai avut, frate!
Nu degeaba... |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:50:40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cum o fi corect:
"De cînd bezmeticesc prin grămătici, m-am căpiat"!
sau
"De cînd bezmeticesc prin grămătici, i-am căpiat"! |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:50:22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uite şi explicaţia lui, pag. 595:
"În asemenea cazuri avem de-a face cu acordul aşa zis prin atracţie. Predicatul este "atras" de substantivul-subiect cel mai apropiat, care îi impune forma de singular, fiindcă el însuşi stă la singular. Dovadă că aceasta este axplicaţia justă avem faptul că, dacă predicatul stă la locul lui obişnuit, adică după subiect (deci mai departe oarecum de primul element al subiectului şi după ce toate elementele acestuia au fost rostite), regula aici în discuţie se aplică: mama şi tat au venit vin de la ţară; vara şi zilele călduroase au trecut etc."
Deci, cum am mai spus şi eu, intuind, şi locul e cel care impune anume reguli de punctuaţie!! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:48:39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
am mai gasit una: "puneţi ordonanţa"
sau o fi pluralul majestatii? |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:44:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Păi eu zic să-l deshumăm pe domnu' şi să-l întrebăm de ce.
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:41:37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de ce nu "parintii mei au venit de la tara".
in "A trecut vara şi zilele ei călduroase", acel "si" e mai mult "cu". exemplul nu e edificator. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:40:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No, no!
Reproduc întocmai de la pag. 314:
"Cînd locuţiunea adverbială formată cu prepoziţia /într(u)/ urmează după un cuvînt care se termină în vocală, prepoziţia poate pierde şi vocala iniţială /î/: Munceşte-ntr-una." |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:39:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mai zice domnu Iorgu că:
"A trecut vara şi zilele ei călduroase".
"I se supune marea şi toate apele"
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:32:47 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eu muncesc întruna. Aici înseamnă mereu, tot timpul. Se scrie cum am scris.
Dar pot avea şi:
Muncesc într-una dintre fabricile de tricotaje.
Şi e corect şi aici.
Acolo cum era exemplul? |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 20:32:29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
He, he! domnu Iorgu cică nu! Că e o excepţie şi că se foloseşte verbul la I-a singular!!
Varianta mea: Au venit, mama şi tata, de la ţară.
Virgulele avînd rol de a sugera multiplul. Şi a semnaliza că subiectul multiplu nu prea e la locul lui.
Nu ar fi mai corect? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:30:31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Desigur, regula cu într-una şi întruna aşa trebuie să fie. Da chestia aia cu "muncesc într-una" - şi justificată, încă! - mi-a cam zdruncinat încrederea în cei care scriu manuale de specialitate. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:27:11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Au venit. E subiect multiplu acolo. |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 20:26:38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Un mic exemplu:
Cum e corect?
"A venit mama şi tata de la ţară" sau "Au venit mama şi tata de la ţară"? (Eu aşa avea o variantă interesantă! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:23:14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Dacă zic:
Suntem natural sensibile… / Suntem de fel sensibile, astfel că ne-au impresionat…"
Aici pe "suntem" trebuia să-l pun în paranteză, ca fiind subînţeles.
Eu nu pun virgulă acolo unde ziceaţi dumneavoastră că trebuie, asta vreau să se înţeleagă.
Pe Ada - Radu, în zăvoi.
Pe mine - Mişu,-n pădurice.
Cu asta sunt de acord. Şi cu virgula de după joi, a lui Radu.
Cu într-una şi întruna, lucrurile stau aşa: când avem prepoziţie plus articol şi stă, deci, lângă un substantiv sau pronume, scriem "într-una" (într-una din zile voi merge acolo; într-una dintre cărţile mele, cea a Ştefaniei Popescu, care nici nu e cea mai bună, am găsit o regulă; am zugrăvit doar într-una din ele, respectiv în camera mică).
Dacă determinaă un verb, e adverb şi se scrie "întruna": vorbeşte întruna; el întruna mănâncă; nu ştiu de ce, pe europeea, unii se ceartă întruna. :) |
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 20:22:48 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Da, e bine că eşti vigilent!
Reflexele, de!
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:21:03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ştergeţi - şterge-ţi |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:18:29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu şi capcanele!
Mai bine ştergeţi armamentul din dotare. Că vine ghinăraru şi te bagă la zdup. Sau puneţi ordonanţa să facă asta, că, vorba aia, nu degeaba ai îmbătrînit în grad! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:15:44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Academia să mă lase-n pace!
Că de cînd m-au luat ăştia mai noi şi mai şmekeri cu "nicio, niciun"... şi nu mai ştiu ce alte bîzdîgănii, mi-am cam luat mîna de pe ea.
A, şi să nu uit: tevatură mare cu substabtivele colective şi acordul dintre subiect şi predicat, atunci cînd subiectul este exprimat prin astfel de substantive. În cele din urmă, ne spune dl. Iordan, fie-i ţărîna!..., că treaba asta e cam cu dus şi-ntors. Că e cam la liberă alegere, uneori, şi că trebe să aşteptăm să vedem încotro evoluează limba şi pe-acolo o tundem şi noi. Da' chestia asta o spune el prin, pardon! '53, cînd se ghida după directivele tovarăşului Stalin!
Oare, între timp, să fi evoluat?
Limba, zic! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:12:19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
corrrect. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:07:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dar daca scrii:
"Radu a instalat 5 capcane pentru mistreti si eu am picat într-una din ele", e corect. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:06:51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"astfel, spre pildă"(!!!)
De cînd bezmeticesc prin grămătici, m-am căpiat! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:06:43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
academia a decis ca adverbul se scrie legat |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:05:01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iote aici, o altă chestie care m-a pus pe jar: Iorgu Iordan şi cu Dicţionarul limbii române, 'ce că "întruna" e adverb şi se scrie aşa, legat.
Dar doamna Ştefania Popescu, cică nu!
Că se scrie "într-una", dînd explicaţia cum că provine din prepoziţia "întru", sudată cu numeralul "una" şi, gata! - avem ditamai locuţiunea adv. "într-una", care poate fi folosită astfel, spre pildă: "muncesc într-una".
Eu cu cine să votez?
Aş zice că sunt nuanţe clare de departajare morfologică între "într-una" şi "întruna".
Voi ce ziceţi? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 20:03:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Ce înseamnă la voi: Radu în Zăvoi şi, respectiv, Mişu-n pădurice?"
(Ioan Peia)
nu cred ca Sanda iti va raspunde la o intrebare atat de intima.
|
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 20:00:03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
" intr-o joi ei ne-au fermecat, " (Radu Stefănescu)
Singura raţiune care ar cere virgula după "joi" ar fi aceea că drăgălaşul complement de timp nu stă lîngă verbul pe care-l determină, ci taman înaintea subiectului, adicătele fiindu el cam sucit, de felul său, (sîc) trebuie amendat cu o virgulăn cap! Şi chiar dacă nu există o astfel de regulă, o inventăm noi! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 19:54:54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poate ai dreptate, Mariana!
Dar nu pentru că acolo ar încăpea două virgule şi dincolo nu. Chestia cu virgulele este doar o consecinţă a regulii gramaticale, şi nu invers. Că şi la mine încap două virgule, cum am mai spus, dar una este dispărută-n spaţiu, odată cu lipsa verbului copulativ
Apoi, de ce ar fi "în mod natural, sensibile" explicaţie, şi "natural, sensibile!", nu!?
Aşa, că ni se pare nouă?
Dar poate că numele predicativ este "de fel sensibile", iar nu doar "sensibile"?, în felul ăsta acordul făcîndu-se direct cu verbul copulativ? Dar poate că "de fel, sensibile" este tot o explicaţie din aia pentru care se pun două virgule. Ce? E ecuaţie algebrică, să ştii fix ce şi cum? Eu vreau regula clară, certă, indubitabilă. Ori aceasta e cam bîjbîită.
Dar puteţi să-mi spuneţi de ce ultimele două versuri nu le scrieţi aşa!
Anume:
Pe Ada - Radu, în zăvoi.
Pe mine - Mişu,-n pădurice!
Ce înseamnă la voi: Radu în Zăvoi şi, respectiv, Mişu-n pădurice?
PS: Să fie "de fel", morfologic vorbind ..."prepoziţie cu substantiv"!?! Voi ce ziceţi? Eu mă abţin!... |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 19:46:22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De fel sensibile,-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”.
Pe mine, Mişu-n pădurice. |
|
|
|
Postat
de catre
I BG la data de
2010-06-05 15:44:59 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ca sa inteleg ceva mai bine fenomenul, am rescris primele 2 versuri:
deoarece suntem de felul nostru sensibile, intr-o joi ei ne-au fermecat, nu am ce zice.
deocamdata mi se pare ca ar mai trebui pusa o virgula dupa "joi", si scoase punctele de suspensie de dupa "sensibile"...
si mai e ceva: dezmint categoric insinuarea cum ca eu as fi fost vreodata cu Ada in zavoi.
|
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 15:19:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sunt de părere că veniţi cu ipoteza aceasta nouă nu pentru că sunteţi sigur pe ea, ci ca să justificaţi folosirea acelei virgule, domnule Peia.
Eu văd lucrurile aşa:
Suntem, de felul nostru, sensibile.
adică
Suntem, în mod natural, sensibile. / Suntem, natural, sensibile.
Aici se justifică folosirea virgulelor, căci intercalăm o explicaţie între verbul copulativ şi numele predicativ.
Dacă zic:
Suntem natural sensibile… / Suntem de fel sensibile, astfel că ne-au impresionat…
virgula nu se mai justifică, pentru că între verb şi numele predicativ nu putem avea o singură virgulă. E ca în cazul virgulei dintre subiect şi predicat.
Vi se pare că e altceva decât complement de mod, dacă are funcţie sintactică?
|
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 13:33:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
la prima vedere pare a fi complement si-l determina pe "suntem sensibile". dar ma mai gandesc. nu sunt sigur. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 11:34:05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Am o ipoteză nouă, în legătură cu situaţiunea de mai sus.
Am spus că argumentaţia mea, întemeiată pe regula : "Cînd între numele predicativ şi verbul copulativ se intercalează unele ADVERBE sau LOCUŢIUNI ADVERBIALE fără funcţie sintactică în propoziţia respectivă (...), aceste adverbe se pun între virgule sau între două linii de pauză (-...-).", - argumentaţia mea pică.
De ce?
Pentru că "de fel" are, totuşi, funcţie sintactică.
Deci, care ar fi aceea? Cu argument. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 11:22:41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aci cam aşa e, Liviule.
Am constat şi eu, cu spaimă, că, după 30 de ani de cînd nu am mai pus mîna pe gramatică, şchioapăt bine la capitolul teorie. Reluînd-o, am rămas uimit de situaţiile - destule! - în care o dau din colţ în colţ!
Bine, acum trebuie să privim şi prin prisma faptului că e vorba de chichiţe, de interpretări, de dubii legitime, - căci am văzut şi la domnii preofesionişir astfel de ezitări. Înlocuite, desigur, cu ipoteze.
Important e să nu faci greşeli elementare. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 11:18:17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
În fine, mă recunosc învins!
Fără analiză, intuiţia îţi poate juca feste.
Ioan Peia
Ioane, ştii ce e ciudat? Faptul că eu scriu intuitiv. Dacă aş sta sa analizez, aş constata că, faţă de voi, cunoştinţele mele de teorie în ale gramaticii au fost mult subţiate de timp. Nu aş putea, cu alte cuvinte, să teoretizez şi să explic dupa norme. Aşa că las intuiţia să zburde. E adevarat că, uneori, ea o dă în bară :))
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu S. Bordas la data de
2010-06-05 11:07:05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
da sefu'. intre timp sa facem si vreo 50 de flotari? |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 11:04:26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pînă mă întorc, răspundeţi la provocarea mea. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 10:48:37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L-am interpretat corect, citatul ăla.
Ba am şi făcut aplicaţiunea.
Ceea ce, văd, nu prea faceţi voi, ci doar poetizaţi. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 10:48:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N-am înţeles!
Crezi, cumva, că scrii cine ştie ce profundităţi şi eu a trebui să le pigulesc cu osîrdie, ca să mă umplu de înţelepciune?
Citesc cît eşti coerent.
În rest, coş!
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 10:46:35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pai mestere Ioane, daca-l adaugi pe "de fel" in lista aia cam in acelasi mod in care ma adaugi pe mine in lista securistilor, (si maine-poimaine in lista violatorilor de babe, cine mai stie), eu ce sa fac?
la fel de arbitrar, iti raspund ca nu-mi place cum suna virgula acolo.
vino cu un docoment.
auzi, dar tu chiar citesti ce scriu eu? ca am serioase dubii...
|
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 10:15:56 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bineînţeles că nu cred că din neştiinţă, altfel nu scriam "ştiu sigur că veţi vedea că trebuia să mai adăugaţi o virgulă". :)
Citatului nu-i reproşez nimic. Felului în care îl intrepretaţi îi reproşez. Am crezut că e evidentă, din exemple, obiecţia pe care o aveam. N-o să lungesc discuţia. N-am scris niciodată aşa ca în exemplele notate cu 2. Şi nici nu voi scrie. :)
|
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 10:15:14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"De fel, sensibile" se scrie fara virgula. de ce? ca asa suna bine / in urechile mele fine." (marele grămătic, GRadu Ste. Fănescu)
Păi dacă-mi vii cu astfel de argumente, neicusorule, atunci toată tevatura eset complet inutilă.
Uite, ai fi putut veni cu următorul contra/argument: că "de fel" are, totuşi, funcţie sintactică. Şi atunci demonstraţia mea cade. Da, dar aici lucrurile se complică. Ia să vedem ce funcţie sintactică are, aici, "de fel"?
Îşi dă cineva cu părerea? că poate eu greşesc iarăşi...
Mariana, poate, că Răducu prinde fîţe! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 10:08:36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O scalzi, Răducle, la pescuit fiind.
Mariana,
Nu am înţeles obiecţia ta de început, în afara faptului că, într-adevăr, la final am uitat virgula aia...!
Sper că nu crezi că din neştiinţă!
Spui tu că trebuie să am DOUĂ virgule.
Păi da, care-i problema?
Sunt două virgule, dar una este invizibilă, pentru că propoziţia e incompletă.
Iar citatul e din cartea cu pricina.
Ai să-i reproşezi ceva? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 10:01:12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„ACESTE ADVERBE SE PUN ÎNTRE VIRGULE.”
Asta înseamnă că trebuie să ai DOUĂ virgule. Doar astfel poţi pune ceva ÎNTRE ele.
Dacă aduc câteva exemple, domnule Peia, puteţi relua argumentaţia, spre a mă convinge că şi variantele notate cu 2 sunt corecte? Că, drept să vă spun, mie nu mi se par…
Dar vin cu ele aici, ca să se observe diferenţa, să se vadă că una e când punem ÎNTRE virgule adverbele sau locuţiunile, iar alta e când… rămânem într-o virgulă, ca să zic aşa:
1. Eu sunt, de loc, arădeancă. / Eu sunt, la origini, arădeancă.
2. De loc, arădeancă, am copilărit acolo, apoi am plecat la Petroşani. / La origini, arădeancă, am copilărit acolo, apoi am plecat la Petroşani.
sau:
1. Fiind, în principiu, obiectivă, notez corect lucrările elevilor. / Fiind, de regulă, obiectivă, notez corect lucrările elevilor.
2. În principiu, obiectivă, notez corect lucrările elevilor. / De regulă, obiectivă, notez corect lucrările elevilor.
Am observat că aţi scris: “Să adaugi sub varianta Răducu, varianta mea.”
Ştiu sigur că, la o reluare a acelui comentariu, veţi vedea că trebuia să mai adăugaţi o virgulă după “adaugi”, fiindcă între verb şi complementul direct pot sta două virgule, atunci când între cele două avem, ca aici, încă un complement intercalat, dar nu poate sta una singură.
Aşadar:
“Să adaugi, sub varianta Răducu, varianta mea.”
Vedeţi, virgulele ne mai joacă feste.
Cumpăniţi asupra exemplelor şi, dacă-mi răspundeţi, faceţi-o fără încrâncenare, vă rog.
|
|
|
|
Postat
de catre
Mariana Ghicioi la data de
2010-06-05 09:29:26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jupane Ion Neculce,
in letopisetu' ala din 71 scrie: unele adverbe.
si matale, cu mare bucurie, l-ai subliniat pe "adverbe".
eu as zice ca trebuia s-o faci cu "unele".
pentru ca ai dat exemple corecte, nimic de zis, dar daca schimbi adverbul, e jale mare:
"La început apa a fost, mult, mai limpede."
"Cărţile sunt - foarte - noi."
"De fel, sensibile" se scrie fara virgula. de ce? ca asa suna bine / in urechile mele fine.
ai decis cu mare intelepciune, citez: şi, adaug eu: "de fel" (cand ziceai asta, nu se pravaleau muntii?)
uite, eu n-am chef sa-l adaug...
mai sapa :)
P.S. sunt la pescuit, dar intru pe net cu telefonul, daca gasesti docomentul, da-mi de stire! |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-05 05:12:54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drept urmare, dragă Sanda, cică ar fi bine să adaugi sub varianta Răducu, varianta mea - cea corectă! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 00:47:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ca dovadă că intuiţia întrece cu mult ştiinţa, iar talentul - elocinţa! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 00:45:55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
err:
"Şi, cu voia dv., domnu' Răducu:" |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 00:44:11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De ce Sanda te aşteptai la reacţia mea?
Sunt reacţionar?
Uite, în calitate de "reacţionar", rescriu epigrama ta, corect:
"De fel, sensibile,-ntr-o joi
Ne-au fermecat, nu am ce zice...
Pe Ada - Radu, în “Zăvoi”
Pe mine - Mişu,-n pădurice." |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 00:11:01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stimate domn Răducu,
M-ai făcut să pierd două zile, ca să-ţi demonstrez ceea ce intuiam că e corect, dar uitasem argumentaţia teoretică. Acum am găsit-o!
E simplă, ca lumina zilei:
Sursă: "Gramatica practică a Limbii române cu o culegere de exerciţii" - Ştefania Popescu - Ed. didactică şi pedagogică - Bucureşti 1971. (Nu ştiu dacă s-a reeditat).
Reproduc extrasul din pag. 394, referitor la punctuaţia numelui predicativ:
1. Numele predicativ aşezat lîngă verbul copulativ nu se desparte niciodată prin virgulă de verbul copulativ, deoarece amîndouă cuvintele formează o singură parte de propoziţie: "Copacii sunt înalţi".
2. Cînd între numele predicativ şi verbul copulativ se intercalează unele ADVERBE sau LOCUŢIUNI ADVERBIALE fără funcţie sintactică în propoziţia respectivă - desigur, fireşte, bineînţeles, aşadar, în concluzie, în realitate etc. (şi, adaug eu: "de fel") - aceste adverbe se pun între virgule sau între două linii de pauză (-...-).
Virgulele sau liniile de pauză au rolul de a separa sau închide ca între paranteze cuvintele fără legătură sintactică în propoziţia în care se află:
"La început apa a fost, fireşte, mai limpede."
"Cărţile sunt - bineînţeles - noi."
Şi cu voia dv., domnu' Rducu:
"Noi suntem, de fel, sensibile"
Sau, cum e scris la Sanda:
"De fel, sensibile,-ntr-o joi"
Mai ai ceva de comentat, grămăticule?
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-05 00:09:02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jorz,
De felul meu ma plictisesc repede. Cred sincer ca mama m-a nascut plictisita.
Cum, pe la comentariul 20 si ceva se vorbea tot despre virgulita, am schimbat.
Mizam pe reactia domnului Peia. M-am inselat. Ai aparut tu!
in rest,
mi-esti drag.
Sa ne citim sanatosi!
|
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-04 22:35:57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ioane, ceasloave n-am gasit prin casa, dar mi se pare limpede ca:
in expresia "de fel sensibile"
"de fel" = o locutiune adverbiala cu sensul de "natural", compusa dintr-o prepozitie si un substantiv (spre deosebire de "defel" = deloc), locutiune care determina (ca orice adverb) un verb, un adjectiv sau un alt adverb
in cazul de fata locutiunea adverbiala "de fel" determina adjectivul regent "sensibile", astfel:
- in ce mod sensibile? - de fel (adica din nascare, in mod primar, originar, natural, esential, profund), etc.
dar intre adjectiv si adverb nu se pune virgula! (ca sa te convingi, iata alte exemple similare: total confuz, aproape curat, odinioara verde, putin fraier, in veci naiv, deloc sensibil), etc
sau se pune in cazul in care vrei sa ma enervezi pe mine cu orice pret, dar asta e alt subiect
|
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 17:23:23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jorz, a-ti pretinde scuze pentru ca (nu demult) m-ai injurat de mama, este, fara indoiala, un gest deplasat. In schimb, ma gandeam sa-ti cer scuze pentru ca m-am lasat ispitit cateva clipe de utopia ca te mai afli inca in posesia unui dram de bun-simt. Ma ierti, prietene?
in ceea ce priveste intrebarea "Unde-ai mai văzut cratimă după punctele de suspensie", eu zic ca ar fi mai bine sa intrebi autorul. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 14:57:31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ştefănescu, până la amplele şi documentatele explicaţii şi studii de caz cu care urmează să mă contrazici, nu consideri că ar fi momentul pentru nişte scuze? Aşa, pentru rigoare...
Catrenul Sandei Nicucie, conjuctural, nu merită atât efort. Virgula, da. Nu-mi face plăcere să mă angrenez în astfel de discuţii, din lipsă de timp şi, mai ales, chef.
Ioan J
P.S. Unde-ai mai văzut cratimă după punctele de suspensie?
|
|
|
|
Postat
de catre
Ioan Jorz la data de
2010-06-04 14:30:44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dar uneori, citind - si crucindu-ma, ma intreb cu care parte a simtitoarei sale anatomii gandeste bardul. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 13:38:02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Am inceput sa obosesc. Intoarce-te la textul Sandei si mai citeste. Si la urma urmei, ce conteaza? Cu sau fara virgula aia, tot un drac. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 13:03:14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Păi e acelaşi lucru, nenică?
Una e să spui: "Noi suntem sensibile", potrivit modelului tău, şi alta e să spui: "Noi suntem, de fel, sensibile"!
Nu simţi şi tu diferenţa, anume că acolo e o abatere de la fluenţa limbii? Normal ar fi fost exprimat aşa: "Noi suntem sensibile de fel(ul nostru)" care, da, aci se scrie fără virgulă, pentru că e în logica exprimării.
Eu cred că putem lua în discuţie regula juxtapunerii, anume: dacă atributul care determină substantivul stă lîngă el şi după el, cum cere o firească percepţie a imbii, atunci nu e nevoie de virgulă.
Dar dacă apare în altă poziţie şi înaintea lui, atunci, bunul-simţ gramatical îţi cere să consemnezi acest lucru printr-un semn. Acesta poate fi, de regulă, virgula. Dar nu numai.
Şi nu mai bate cîmpii cu orgolii şi fiţe cu momiţe, că nu mă impresionezi. Pînă acum ai grăpat cîmpiile speculaţiei, nu ai dus nici un argument concret.
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-04 12:47:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cand spui "eu sunt foarte orgolios" pui virgula intre "foarte" si "orgolios"? Nu pui. E acelasi lucru. E simplu. Acum scriu de pe mobil, dar promit sa te conving diseara, cu citate din ceaslov. Atunci sper sa fii defel ciufut, ci deschis, cum esti de fel... |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 12:00:50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Că, după tine, înţeleg că următoare propoziţie se scrie aşa:
"// Noi suntem de fel sensibile. //
Dacă susţii asta, pls, fă-mi analiza aia morfo-sintactică. Dar ştii cum? Ca la şcoală! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-04 11:30:46 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ăsta-i argument, Radu mamii!!!
Păi dacă o ei filozoficeşte, de ce ai avea tu mai multă dreptate? Ete na!
Fă o analiză morfo-sintactică, după toate regulile, şi atunci convinge-mă.
Căci eu, deşi am admis o explicaţie, cît de cît argumentată, în favoarea opiniei tale, am totuşi îndoieli. Şi puţin mă interesează aici să am dreptate. Mă roade faptul că nu reuşesc să mă conving că asta-i rezolvarea.
Aşa că nu mai afişa atîta suficienţă băţoasă şi vino cu demonstraţia în clar. Nu cu "gugumănii constipate"(termen care îţi aparţine), aşa cum mă cadorisişi tu pe mine.
Şi nu te mai oftica.
Cheamă-ţi ordonanţa să scoată baioneta-i virilă!
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-04 11:28:33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oameni buni, "defel sensibile" e o sintagma sudata. A rupe aceasta sintagma cu o virgula e un fapt extrem de deranjant, e aproape o infractiune. Unde pui ca "defel" inseamna "deloc", iar "de fel" cu totul altceva... ca veni vorba :) |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 09:53:25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jorz, nu puteai sa spui o prostie mai mare. felicitari.
nu-mi raspunde acum, ca plec din birou
reciteste atent ce ai scris, si mai gandeste-te. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-04 09:01:31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ion Peia, ca de obicei, are dreptate. Se pune virgulă după „sensibile”. Din punct de vedere sintactic, propoziţia se prezintă cam aşa:
De fel(ul nostru – atribut pronominal, subînţeles) (suntem – predicat, subînţeles), sensibile...
Prin urmare: lipsind atât predicatul, cât şi atributul pronominal, este necesară (imperativă) folosirea virgulei!
Se pun două puncte în construcţiile în care verbul nu este exprimat. În asemenea situaţii se folosesc mai frecvent virgula sau linia de pauză.
Cu amiciţie,
Ioan J
|
|
|
|
Postat
de catre
Ioan Jorz la data de
2010-06-04 08:31:34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ciudat e că nu am găsit nicăieri, nici un fel de analiză cu această locuţiune adverbială: "de fel".
Nici în dicţionar nu e pomenit, măcar aşa, ca parte de vorbire.
Şi, totuşi, eu încă am dubii asupra analizei făcute.
Căci am în minte următoarea variantă posibilă:
// Noi suntem, de fel, pofticioase. //
Eu aş scrie ca mai sus, deşi acordul (şi el cam greu decelabil, căci e nu sunt sigur că se face cu verbul sau cu pronumele) - mă obligă să nu pun virgulă.
Pe cînd:
// Noi nu suntem defel pofticioase. //
Aci este, clar, complement de mod şi nu se pune virgulă.
Mai trebuie, totuşi, analizată varianta asupra căreia am concedat că ar fi corectă.
În fine!
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-04 01:05:23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"De felul nostru suntem fiinţe sensibile şi, într-o joi, ne-au fermecat, nu am ce zice." (Liviu Bordaş)
Da.
Desfăşurată, fraza, aşa e corectă!
Chiar dacă ar fi avut valoare de conjuncţie adversativă, zic specialiştii, nu se pune virgulă. Deşi eu nu sunt de acord cu asta. Una e să conjuncţionezi, caz în care nu se cere virgulă, şi alta e să ai două propoziţii adverse. Logic, adversitatea ar trebui despărţită printr-un fel de baricadă. Apoi, varianta în care ar fi putut să discutăm de conjuncţie adversativă era în cazul în care adverbul cu valoare de atribut, "de fel", era scris: "defel", cu valoare de complement de mod.
În fine, mă recunosc învins!
Fără analiză, intuiţia îţi poate juca feste.
"De fel" este, aici, atribut, pentru că determină un înlocuitor al substantivului, care este pronumele posesiv "nostru"(care nu apare clar în epigrama Sandei, dar e deductibil). Şi cum atributul nu se departe prin virgulă de partea de vorbire pe care o determină, nici aici nu se pune virgulă.
Voi fi mai atent pe viitor şi voi miza mai puţin pe intuiţie. Deşi, deseori, calc în mod premeditat unele reguli clar stabilite, pentru că am învăţat de la un super/specialist în materie de ştiinţa gramaticii, că formulele cele mai certe pot avea, deseori, abateri de la regulă. Şi mi-a făcut nişte demonstarţii de m-a ameţit!
Am să caut mîine cartea, care nu e aici, cu mine, şi am să vă dau nişte exemple tari!
Oricum, nu cred că aseară am greşit cu povestea celor două virgule. |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 23:50:56 |
|
|
|
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
|
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ah, viata-i dura, nu alegi!
din Zagreb zici? (credeam din munte)
cum sa-ti explic sa ma-ntelegi?
vom pune sigur...puncte, puncte. |
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 23:04:57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M-am lamurit cu-acest aspect
ce reusi sa ma-ntristeze.
Iti datoram mai mult respect
de preferai si...paranteze.
venit-am tocmai din Zagreb.
(speram iubirea să conteze).
ce să-nţeleg acum? te-ntreb:
o punem între paranteze? |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 22:29:15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de-odata-l mai prind pe Misu
ca face ce nu se zice
sa sti ca Genu cu shishu
ti-l scoate din padurice.
Postat de catre Dumitru Cioaca
Si eu am sa raspund: ce daca
va lua toporu ori securea!
la cat fortos e Misu Cioaca-
va defrisa intai padurea.
|
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 21:53:16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
''prefer un semn de exclamare...''
Postat de catre Radu Stefanescu
M-am lamurit cu-acest aspect
ce reusi sa ma-ntristeze.
Iti datoram mai mult respect
de preferai si...paranteze. |
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 21:43:36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gelos foc
De fel sensibile...-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”
pe mine, Mişu-n pădurice.
(Sanda Nicucie)
de-odata-l mai prind pe Misu
ca face ce nu se zice
sa sti ca Genu cu shishu
ti-l scoate din padurice. |
|
|
|
Postat
de catre
Dumitru Cioaca la data de
2010-06-03 21:27:10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ioane, chiar nu mai stiu unde am ramas. obosisem rau, m-am culcat... |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 19:57:46 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ortografia poetei:
o virgulita-n plus nu strica,
de-i pusa cu indemanare.
dar daca stramba e si mica,
prefer un semn de exclamare... |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 19:55:03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Că am să mor la noapte-i clar!
-dar nu de bătraneti, nevoi
şi nici ca Mişu în mărar-
De grija virgulei de joi.
|
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 19:14:00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O să pierd oleacă de timp, şi o să-ţi ofer demonstraţia autorizată, dacă ţii morţiş.
Pînă una-alta, cum e cu virgula aia de aseară, între subiect şi predicat sau cu dezacordul, că te-ai făcut că plouă? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 18:21:41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanda, e un pic mai bine asa?
tragand un car cu boi (ei doi),
si noi, sensibile - se zice,
ne-au fermecat! pe ea-n "Zavoi",
pe mine, Mişu-n pădurice.
:) |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 17:38:47 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanda, mai bine scriai defel cu sensul deloc și totul se simplifica.
|
|
|
|
Postat
de catre
Luchi Tenenhaus la data de
2010-06-03 17:23:02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bade Ioane, las-o jos ca macane.
presupun ca undeva in forul tau interior stii ca versiunea ta e cusuta rau in fund cu atza alba, dar orgoliul, nu si nu.
stii bine ca "de fel sensibile" e un atribut. SI ATAT. si nu o propozitie eliptica de predicat. si nu gugumania constipata: "De fel: sensibile,-ntr-o joi".
totul se poate scrie NUMAI ASA:
pe noi, de fel sensibile, ne-au fermecat, etc
restul e cotcodaceala. dar daca tii mortis, mai spune.
si sa-ti mai spun o chestie mica, micutza de tot. pune-te cu mine la ce vrei tu, dar nu la gramatica limbii romane. norocul tau e ca nu exista arbitri in zona, iar daca exista nu sunt suficient de nebuni sa se puna cu tine :) |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 17:11:40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
am avut-o pusa, am scos-o, o pun iar, dar mai intai va impusc pe amandoi!
cat despre cearta, nici-o sansa - eu nu stiu sa ma cert. |
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 17:09:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"De felul nostru suntem fiinţe sensibile, şi, într-o joi ne-au fermecat, nu am ce zice."
Da' aşa, Ioane:
"De felul nostru suntem fiinţe sensibile şi, într-o joi, ne-au fermecat, nu am ce zice."
Ce zici?
Şi io zic că nu trebuia nicio virgulă acolo. E doar o părere, să nu dai cu parul.
|
|
|
|
Postat
de catre
Liviu S. Bordas la data de
2010-06-03 17:06:07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dar mă înşel eu, sau şi Sanda a avut virgula pusă?
Păi dacă ai avut-o pusă, Sanda, şi ai renunţat, una-două, la ea, atunci mă cert şi cu tine!
Că se cheamă că nici tu nu ştii sigur!
|
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 17:03:18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Şi cred că mai trebuie o virgulă.
Ghiceşte unde! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 16:54:06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mă rog, era vorba de a I-a plural, dar tot aia e.
Iată:
"De felul nostru suntem fiinţe sensibile, şi, într-o joi ne-au fermecat, nu am ce zice."
Prin contragere, ditamai fraza a ajuns la dimensiunea din vers.
Acuş ţi-e clar? |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 16:52:52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na că am uitat şi eu virgula în lcoul în care "şi" are valoare de conjuncţie adversativă.
Graba, tată!
Presupun că iae nu ai apucat să mă dai în gît!
Deci, corect:
"De felul lor sunt sensibile, şi, într-o joi" |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 16:48:21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Măi Răducule, nu mai fă tu pe marele grămătic, cum făcuşi aseară, că iar ai dat-o-n bară!
Foarte corect era aşa:
"De fel - sensibile,-ntr-o joi"
Sau:
"De fel: sensibile,-ntr-o joi"
Dar nici virgula nu-i o greşeală prea mare.
Acolo TREBUIE, musai, să fie un semn, ceva, căci lipseşte predicatul, Răducule, predicatul, tată, & dacă lipseşte tre să anunţi asta!
Iată cum arată fraza completă:
"De felul lor sunt sensibile şi într-o joi"
Mai pune mîna pe carte, te rog eu, şi nu mai te fă a "n"-a oară de basmu! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 16:45:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Radu,dreptate ai!
cum am avut intotdeauna incredere in virgulitele d-lui Peia,(eu stand tare prost la capitolul asta, recunosc cu mana pe aceleasi moaste) n-am facut altceva decat sa dau copy/paste |
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 16:35:13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanda, sper ca mana ta sa revina cat mai repede la forma care a consacrat-o!
pana atunci, te sfatuiesc sa nu mai inghiti pe nemestecate orice sfat... intre "de fel" si "sensibile" nu se pune virgula. jur pe moastele lui Pruteanu. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 16:18:45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domnule Peia,e mult mai bine
am modificat, multumesc!
Radu,
mi-am cam iesit din mana.
raspunsul mai tarziu, sper. |
|
|
|
Postat
de catre
Sanda Nicucie la data de
2010-06-03 16:11:28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanda,
Aş fi scris primul vers, pentru ritm, aşa:
"De fel, sensibile,-ntr-o joi"
Da, dar Mişu al tău nu scria poezii!
Era, omul, ceva mai prozaic şi mai eficient! |
|
|
|
Postat
de catre
ioan peia la data de
2010-06-03 16:00:06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
da, Mişu-a fost un vrăjitor...
dar tragic e că în budoar,
se pare, sufocat de dor,
muri în crângul de mărar. |
|
|
|
Postat
de catre
Radu Stefanescu la data de
2010-06-03 15:16:20 |
|
|