| 
          
           
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | Dinspre Valeriu Barbu (63) «trinitatea minoră a lui adam vasile al doilea
» - piesă într-un act |  |   
            |  | Text 
                postat de  
                Mariana Fulger                 |  |   
            |  | (cu un singur actor desfășurându-se pe scenă, vocile sunt în culise, dansatorii umbre, după pânze înalte)
 
 (vocea masculină)
 vânt lin
 geamăt alb, geamăt chin, nu-i cânt
 nici odă ruptei
 așteptatei păci
 e doar monedă sângelui menit țărânii pierdute
 
 (vocea feminină)
 vin îmblânzitori de focuri, dresori de vene răsucite ca un gât
 spre orizont ambiguu
 țin discursuri metalice subțiri, copacii surzi, în ei cresc vrajbe
 acoperind oglinzi vorbitoare
 tu dormi prunc al cadranului, ești
 nadă pescarilor cerești, nu gândi salvări globale
 oceanu-i plin cu bale și perspective deja arse de inimi de
 matrozi amutinați, de-ncâlcite ape inutile
  burta celor vinovați nu va flămânzi astfel de s-a stârnit pustia, 
tăcere
 
 (v.m.)
 refren smuls ca un par
 nu păcii îi va sta hotar, nici breslelor cerute de evul
 predestinat iertării, nici de-ndoirea sării din ocean cu verbe noi
 
 (v.f.)
 tu dormi prunc al cadranului, crești
 
 (v.m.)
 urmă pornirilor lumești și n-ai
 și n-o să ai
 lirism de dat la schimb pe arme, pe rugi, sau cenușiu habar
 te vor tăia
 căi ostile
 din vena ta își va-mpleti fitile morții mai abitir
 ca unul plin de frică, de foame și
 sictir, tu dormi cuminte
 nu da urechii azi crezare nici de-i sfârșit de lume, nu timpul
 te va prinde-n ținte
 
 (v.f.)
 nu alerga buimac, nu sări, n-ai puț
 și n-ai nici
 lac măcar, în tine se împac doar o secundă vântul bătrân cu
 vântul prunc
 
 (actorul)
 cețurile înalte au înghițit lumina și păsările toate
 ziua s-a golit de sens, preajma-i o gară infinită în care trenuri
 nu ajung, vârfurile moi ale dealurilor stau semne
 acolo își lasă aleanul satele rare
 tulnice, fluiere, glasuri
, toate jilave se aud
 tot cuprinsul e o apă totală, apă albă, lină
 
 (v.m.)
 ca-ntr-un film  de vizionat doar cu acordul părinților sau rudelor
 
 (v.f.)
 grija mă asedia intimal
 siluindu-mă
 
 (a)
 înapoi
 dealurile nu mă mai recunosc, satele
 nu mă primesc, văile, pădurile, cețuri
 plutesc ca o părere
 inacceptabilă
 am murit și n-am murit destul
 
 (moment de liniște)
 
 (v.f.)
 ipostazele fericiri, părând himere la-nceput:
 mirele amar smuls păcii
 plângea răpusa mireasă țărâna
 pentru că ploaia nu mai vine
  ploaia nu a avut niciodată umbră? Știi?
 Amână trecere peste oceanul însetat  nu, nu-i paradox
 nu-i cinică iluzie
 
 (a)
 iluzie
 întoarcere răsturnată a dorului
 hei, femeie, unde-ți sunt eșarfele?
 cine strigă?
 cine aude, cine vrea să mai asude, dealul nesuit suind
 prins
 într-o amară chingă împletită noaptea din rugăciuni și vene arse
 cine oare știe de ce moare moarte vie și trăiește viață moartă
 om
 
 (curge lin un fluierat pe fundal, doină veche)
 
 (v.m.)
 vrei
 să sapi seminței cuib
 vrei să storci din toate seve
 vrei să schimbi scoarțe, ceruri, vrei să se știe că ai vrut
 vrei s-ascunzi că n-ai știut
 cuib ai fost și ai fost sămânță
 sevă ai fost și ai fost și ceruri peste scoarțe care ai fost
 traiectorie cu rost, dărnicia-i siluită,
 
 (v.f.)
 iar
 
 (a)
 nu-i cerută nu-i din ea
 când vânatul își iubește vânătorul, vânătorul dă cu pușca
 orb?
 sau fără vreo durere
 hei, tot ce-atingi ești tu
 transformi materie, undă, har, dulce galben
 dulce amar, tu ești cu sau fără
 bobu acela de muștar, vrei
 vrei și vrerea
 este cale, ne-mpăcată cu tăcerea
 din iubiri mocnind pieziș ținând nemuriri ascunziș
 
 (fluieratul se schimbă-n ceva vesel)
 
 (v.m.)
 prietene stai
 teatru-i absurd nu?
 Da?
 uită totul, hai să schimbăm
 o vorbă
 unde, la ce casă de schimb, la ce curs?
 hai să ne dăm mai bine
 de-a viața
 concretă, să marcăm secunda
 cu cretă, dacă ne vom rătăci în viață
 dacă deasupra țărânii vom mai zăbovi
 
 (apare în centrul scenei actorul gol pușcă, stând cu spatele la public, pășește spre decor și o pânză neagră ține de paravan cât să se îmbrace într-o togă cu brâu auriu, apare în fața scenei cu un felinar aprins în mână și o carte mare)
 
 (a)
 mă simt cu barbă, barbă lungă, sârmoasă
 epiderma-i (
) pielea mea e din ziare vechi îngălbenite, se fărâmă de-mi atingi
 pieptul, brațul, stai
 durerea? E frumoasă doar
 după ce devine amintire
 n-ajungă la voi (gest către public)
 holbați-vă-n tăcere, nu aplaudați, voi sunteți eu
 dar nu atât de liberi
 (în timp ce actorul dansează în spatele paravanului negru de pânză, se montează un zid din cărămizi, ascunde felinarul încât să străbată raze plăpânde, actorul atinge sârma ghimpată și se-nțeapă, cade)
 sânge
 și nu știam că-i roșu astfel
 credeam că-i lucitor, sclipește, licurici nervoși
 o lacrimă uite, cade în țărână
 dacă trec mâine ce va răsări aici?
 
 (v.f.)
 milioane de tone de carne, de oase, cartilagii, sânge
 cunoaște metrul cub de lut și tu ai scăpat un singur strop și-aștepți să nască lumi?
 Știi cum se fabrică un prunc?
 
 (a)
 atâția dintre voi și alții au irosit și irosesc puterea
 să se agațe de acest pământ nemernic, minunat și
 blestemat, flămând
 iată, șase miliarde peste de cururi îndreptate-n jos ori minim două sute grame de fecale
 să nu mai spun câte alte vietăți sau alte secreții
 câte tone, câți litri, câți metri cubi, câta oceanul de merda
 se prelinge pe sub tălpi  cu grijă ocrotite-n teniși?
 Sângele meu e pur, sfințește această țărână, îi dă re
viață
 
 (pe fundal sunet de vânt)
 
 (v.f.)
 eroare, aberație, eroare
 
 (vocea se depărtează, ecouri)
 
 (a)
 de mâine se scumpește pâinea, am auzit în urbe
 sau devin mai ieftini banii?
 La naiba, toate-s triste fețele aici, după-amiaza-n parc
 mă duc în pivniță să
 să plâng? Nu
 mai bine chivernisesc sarea pentru întâmplările majore. (tăcere)
 Pământu-mi pare azi o limbă ca de ceas
 glob alungit se-nvârte-n jurul soarelui, ai putea să-i spui lunar
 indică iată 2009 fără un sfert, mă simt ciudat
 aș vrea să fiu și eu o limbă
 să ling cadranul până-l șterg, până rămâne alb să nu știi câte ceasuri au trecut
 (atinge zidul)
 zidul acesta nu există, cărămizile doar, da, ele sunt, înțelegi?
 Adam întâiul, sărmanul, a dat nume la toate vietățile, bacterii chiar și
 n-a mai rămas nimic de botezat?
 Atunci hai să zburăm în spațiu, nu mai avem nimic de treabă aici
 (cade sub scenă în dreapta, după zid, fluierul cântă ceva cazon)
 
 (v.f.)
 acesta-i momentul pragmatic, verbele așteaptă și
 
 (a)
 câte părți ați trecut ca să ajungeți aici! (gest spre public) eu?
 abia de acum pornesc și n-am libertăți câte praguri știu acestea
 să le dau tălpi? Am numai două și-i scris pe ele nume de nori ostili
 
 (v.m.)
 aseară m-am visat bătrân
 cana îmi tremura spre gură
 și ceața dinaintea ninselor sprâncene
 eram singur, altfel singur
 altfel
 
 (pauză)
 
 (a)
 pragmatism e atunci când verbul ține o finalitate nu promisă
 cât vie
 restu-s nesfârșite începuturi, experimente la care
 cronicarul, îngerul morții, scrie chiar și strâmb
 de pildă acum îmi vine, ah, îmi vine să intru-n lupanare
 sex, sex, sex, sex până la
 apoplexie, ba
 totuși nu eu să fiu acela
 doar să privesc, de s-ar putea din trupuri spre-nafară, să fiu
 vierme?
 
 (v.m.)
 un an s-a sinucis de fericire
 și a renegat apoi în vreme ce sufletu-i se prelingea-n lichide înalte
 credea că-i altfel?
 O, nu-i, e ca și cum ai atins lumina și ai plecat
 rămânând totuși în același punct, punct, punct
 
 (a)
 iată, să faci sex sau să mori
 sunt două chestiuni al naibii de pragmatice
 voi? Tăiați ceapă, udați grădina, reparați electrocasnice
 chiar și când nu sunt stricate
 vă mână acțiune în nervi și fugiți de dragoste
 veniți la teatru
 (pauză)
 grav, pragmatismul e să te scufunzi în poezie, s-o bei
 să o respiri, să te dai cu ea pe la tâmple când e prea tare, ca și cu-n parfum
 să bați covorul zburător pe bara din curtea iubitei
 pierdutei
 
 (v.m.)
 mi-am adus aminte: pierdu
 
 (a)
 acum pierdutei, ah, trupul meu tânăr
 entuziasmul, respiram cu nările amândouă și
 dar acum, acum ce?
 ceea ce pot cu gândul e mult
 mai mult, pot elibera lumi, pot distruge imperii  chiar dacă-s doar
 din trufașe bacterii și
 puroiul strâns nevindecatelor iubiri schilodite încă vii
 (plânge molcom, geme, se târăște lent, lent)
 urăsc pe negri, toți negrii, urrrăăsc
 
 (v.f.)
 ai avut de suferit, sărmane, dar câți ai cunoscut?
 
 (a)
 niciunul
 dar
 
 (v.m.)
 în Olimp am fost recent, de fapt eu l-am zidit cândva
 și nu era picior de negru, doar când se tăia lumina
 
 (a)
 sunteți insuportabili azi, n-aveți clemență pic
 nici nu-mi dați măcar de complezență voie bună
 mă-mbrac să plec la slujbă, profesorul trebuie că-i supărat
 am lucrări ceva întârziate viața aceasta
 pe toți zeii din calcar ce-i țin sus în livadă, mă jur dacă
 nu-s ghiftuit de muncă
 și iar, și iar, iar
 aș vrea să mă fac de azi actor
 las naibii institutul cu lumea lui de ceară
 n-aveți nevoie de un actor? Nu? Nu-i nimic, lăsați, mă mai gândesc
 poate vă vine poftă să vă țină cineva oglinda, iată
 
 (v.m.)
 mă mai gândesc? Dar sunt deja aici și acum
 viitorul
 nu există, nu are conștiință, nu cere
 nimic
 proiecțiile mele acolo da, au nevoi și
 ce nevoi
 bleah
 atât
 
 (v.f.)
 viitorul nu există-n realitate, ceața aceasta are miros de urină și
 de ciment proaspăt
 
 (o funie pentru acrobați coboară din tavan și unul dintre dansatori simulează urcarea, ceilalți patru dansatori acoperiți  pânze vălurind, fețele lor sunt acoperite de o mască fără ochi, fără nas, fără gură, aceștia sunt verbele, intențiile actorului, nesăvârșite, coregrafia-i dans tematic, acțiuni, luminile se alternează semiobscur în culori violet, oranj, verde, uneori blițuri sugerând fulgerele, actorul în tot acest timp ia din grămada de cărămizi câteva bucăți și le înfășoară în sârma ghimpată, distanțele dintre dansatori nu se vor apropia, se vor simula planuri diferite, niveluri.
 Verbele vor mima: săpatul în stâncă, aprinsul lumânărilor, țeserea, amestecarea în cazan, apoi săparea gropii, gonind fluturi, servirea la masă, dezbrăcarea-îmbrăcarea
 actorul împachetează fumul care iese dintr-o cărămidă din zid și-l aruncă peste umăr)
 (decorul întregii scene este un rulou ca o bandă desenată și pe alocuri rame lipite deasupra unor porțiuni anume din desene până ce se poate crea efectul unei săli de expoziție)
 
 (a)
 se va rezidi lumea iată, curg cărămizi
 ca-n ziua cea dintâi
 sau sunt doar omizi din pomul vieții căzând
 bezmetice făpturi
 nu-mi pasă
 mă dau pe valuri de ceață ca la surfing, în timp ce tu
 citești ziarul 
 biata epidermă ce-mi îmbracă oasele păgâne
 
 (v.m.)
 tristețea-i multă azi văd, o irosiți
 ce vă veți face mâine fără ea
 nu știu izvoru-i unde că
 v-aș mâna-ntr-acolo ca pe oi
 mai bine dați-o pe pustii și haideți să mergem toți în vie
 avem acolo poame și avem și teasc
 mustire ca de inimă-ndrăgostită, să vă prindă înserarea așa
 de stați prea mult degeaba veți înțelepți beteag și inutil
 mai îndârjiți în lene și
 mai mari curajului și goi, la muncă deci
 
 (v.f.)
 să-mi rup splendoarea din aura de zeu
 mereu să râdă apoi de mine adjectivele, minciună
 să creadă lumea că-i șarmul atâta lăudat
 mai bine șed aici și fac proiecții despre divină
 firea mea de contemplativ aed
 prea se reped secundele să-mi muște genunchiul
 și a trecut o zi aproape fără să cânt
 
 (a)
 cântare sublimelor dezastre
 înnoirii patimei străine, aduse prin vrăji de dincolo de cețuri
 cântare spaimelor învinse doar de alte spaime
 și de putrezirea lor în amintiri ce dor
 cântare neiubirii care-i cuibărită-n mine de un veac
 ce să mai fac sau să-i mai cer ursitei când
 ca din puț în lac mă aruncă neputinți
 și trag de pieptul meu cu aprigi dinți, pornirile spre fapte
 cum să mai ies din ceața ca un lapte
 rău, apoi să mai și găsesc ca pe-un bănuț pierdut
 voința
 care întreagă am avut, cândva
 demult, hei
, nu plecați
 nu-mi țineți iar morală, sunt gata, vreau să muncesc
 pot chiar și să cânt răstimpul dintre rânduri, butuci, ciorchini
 măcar să scap de ghimpii străini
 ce țin asediul dorințelor arzânde, la vie mergem, mergem, mergem
 
 (v.f.)
 mai taci
 n-am chef și gata, nu mă poți sili, de-ajuns că
 
 (v.m.)
 rămâi, ei bine, stai și fă-mpotrivă, nu-mi cere pofte apoi
 nu-mi cere vin
 nici pâine, nici rachiu, sau mai știu eu ce
, să-ți cumperi de găsești
 deși te știu, vei plânge ca un milog și un prefăcut, un sclifosit și îți voi da
 dar când e vorbă de muncit te dai meditativei stări de înălțare, nu?
 Eu am plecat, n-am să te chem la sărbătoarea rodului, nici la
 
 (v.f.)
 mda
 
 (a)
 ia-o mai lent, îmi cade sandaua, nu vezi că-s mult în urmă?
 Tu poți pentru că ești duh, ești vânt urât de toamnă
 te miști ca printre nori iar butucii viei îți par fluturi
 cărora polenul de pe aripi cu-n suflu îl și scuturi, eu sunt os și carne și dorință
 mă lasă în urmă, bine, du-te
 
 (v.m.)
 înserare minoră, sunet
 în cristal, cristalin curge viața după o zi de chin, strădanie
 culesul s-a sfârșit
 avem de tescuit și un pic de pregătire, culcușul vinului să-l punem
 câtă fericire
!
 
 (a)
 ce-o fi făcând acum
 ea
 sau el
 sau cum crezi c-am izbutit culesul, cu gândul
 i-am scris un imn nou, vrei să m-auzi cântându-l? Nu-i jale
 și nici veselă pornire, e pace
 atât de bine m-am simțit bărbat, bărbat
 că nu văd clipa, abia aștept să-i dovedesc tăria pe care azi
 am câștigat
 dar mi-a-ncolțit o teamă ca o taină grea
 o îndoială gravă și-o sarcină prea mare:
 am contemplat cu grijă preajmă, panoramă
 vie, deal și valea cea umbroasă, am deslușit culori și miros și adieri
 viitorul dincolo de toamnă, nu era
 nicăieri
 de unde vom avea aceeași vie iar?
 Din care crud sau divin habar va naște primăvara
 În care trup nu voi mai fi
 de pot muri în orice clipă, din care aripă vântul suflă peste ierni înghețul
 din care colț îmi știe gustul osului mistrețul alb, iată-l pe deal
 coboară invernal îl vezi?
 Dar unde-i conștiința mea, latura androgină, e multă ceață, e solidă
 Vai, ori morții îi e stăpână via ce-am cules?
 Acum că am cules-o i-a poruncit pieirea, ca drept răsplată?
 
 (se simulează prin dans singurătatea vântului, jalea, disperarea
, decorul devine lent alb până la orbire
 Dansatorii se adună spre baza scenei cu gest iute dar arcuit, se mențin planurile, dincolo de cărămizi apar fumuri colorate. Actorul ia mimă de statuie  lacoon aproximativ! Muzica e stranie, metalică, apoasă, apoi ca de foc de lemne)
 
 (v.m.)
 îți știu toate dedesubturile, slăbiciunile, nu te mai codi spune
 cum te cheamă/ cum te cheamă
 cum/ te/ cheamă
 
 (a)
 adam vasile al 2 lea
 
 (v.m.)
 cum te cheamă/ cum te cheamă
 
 (a)
 o fi ecoul?
 m-am țicnit? Sau vocea asta este înregistrare, 
defectă?
 Adam Vasile Doi, ți-am spus, n-am părinți
 
 (v.m.)
 și ce-i cu asta
 o lume-ntreagă a rămas orfană
 de când un Creator s-a dus, departe, la apus, ne-așteaptă
 la judecată cică dreaptă
 și ce-i dacă te cheamă adam
 eu n-am de unde ști că poate tot așa mă cheamă și pe mine, nu fac caz
 
 (a)
 tu ești?
 mă iartă, nu te-am recunoscut din prima, da
 tu ești și te cheamă ca pe mine
 
 (v.f.)
 aiurea
 
 (v.m.)
 aiurea e deja ceva
 noi mergem dincolo
 
 (v.f.)
 și unde-i dincoloul, câți au ajuns mergând?
 
 (a)
 țicnirea-i cu replică
 precum la un cutremur, vedeți? Ăștia ce se vor mine dublat, triplat
 mă vâră în discuții de
 mai bine tac și-i las poate ar tăcea și ei durându-i botul
 mă duc s-adun niscai stele, pun la borcan că vine iarnă și asta
 nu e totul
 din lună-mi fac mănuși, fular și chiar șosete groase, să fie argintii
 iubitei care nu-i îi fac să fie tichie și așternuturi noi
 în care dacă, oh, dacă ar fi să dormim goi, adică nu, ce să dormim, mai bine
 uite, se lasă soarele pe vine, se ouă? Nu. Își mută duhul spre sud
 în suflet iar îmi plouă și-mi asud palmele și fruntea lipite de acest geam
 vai, și nici lumină destulă
 n-o să am! Heiouoooo! Fiuiuiii!
 Cât de plumboasă noapte se-așterne aici, aprinde naibii felinarul
 am, aha!
 Eu
 
  (va urma) 
 
 |  |   
            |  |  
                
                Parcurge cronologic textele acestui autor
                
                 |  |   
            |  | Text anterior 
								     				
				                Text urmator |  |   
            |  | Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE 
              AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!
 |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | Comentariile 
              userilor |  |  |  |  |  |   
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | pe textul asta, a lui Valeriu, 'm-am pornit' de cateva ori Mariana. abia astazi am reusit sa-l citesc-recitesc in intregime. este extraordinar, si este de apreciat pana dincolo de aprecieri, munca pe care a depus-o aici. asta trebuia sa-i 'spui' de fapt. 
 so,
 
 nu mai revin.
 
 take care,
 
 io.
 g
 
 |  |  |   
            |  | Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 22:21:37 |  |  |   
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | Cam dificil de urmărit, mai ales dacă vrei să-l verifici. Acolo așa a vrut autorul. Și mai are perlițe. Mulțumesc. Seara bună, noaptea odihnitoare. |  |  |   
            |  | Postat 
              de catre  
              Mariana Fulger               la data de  
              2008-10-07 22:06:47 |  |  |   
            |  |  
                Parcurge cronologic comentariile acestui autor
                 |  |  |   
            |  | Text anterior 
								     				
				                Text urmator |  |  |   
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | Mariana, 
 nu ma refeream la cele intre paranteze scrise. in primul comm,(cel ratacit) am 'cules' cateva erate... nu le mai amintesc acum, aduc doar 2 ex.:
 
 '... câta oceanul de merda'
 
 '...șase miliarde peste de cururi îndreptate-n...'
 
 nu mai am dispozitia sa trec peste tot textul... in fine,
 
 gand bun, Mariana
 
 goia
 
 
 
 nu mai am rabdare
 
 |  |  |   
            |  | Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 21:53:51 |  |  |   
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | Mulțumesc, Gina. Indicațiile din paranteze nu respectă mereu ordinea logică. Dacă sunt alte greșeli de text, te rog să-mi spui. Poate-au scăpat. O seară frumoasă tuturor. Sănătate și totul ok. |  |  |   
            |  | Postat 
              de catre  
              Mariana Fulger               la data de  
              2008-10-07 21:37:28 |  |  |   
            |  |  |  |  |  |  |  |  |   
            |  | 
 |  |   
            |  | am muncit la un comm detaliat si am uitat de 'timer'...primul comm, s-a dus pe haul netului. in fine. 
 spuneam, ca lectura acestui text, este 'dificila' - un fel de exercitiu 3D: cuvant, 'scena' si personaje - greu sa le 'cunosti' la prima citire, sa le pastrezi ca un intreg. mi-a placut 'atmosfera' inchipuita de Val, conversatia si poeticul 'pus in gura personajelor', chiar daca un 'negru umor'intervine ca un 'alert puls'... o surpriza sa-l regasesc pe Val preocupat de 'teatru' - ii doresc succes continuarii. in text, exista unele 'typo si dezacorduri'... ma opresc aici,
 
 gand bun voua,
 
 regards,
 
 goia
 
 
 
 |  |  |   
            |  | Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 21:13:07 |  |  |  | 
 
                     
            |  |  |  |   
            |  | Texte: 
              23983 |  |   
            |  | Comentarii: 
              120107 |  |   
            |  | Useri: 
              1426 |  |   
            |  |  |  |  |  |