aprilie 2008
RK aprilie 2008
*
Dan Norea ne face surpriza de a prelua rolul de comentator al etapei. Şi o face cu o probitate şi o competenţă de invidiat. Sper să nu se dezică nici în viitor.
*
Când am văzut rezultatele etapei din aprilie, am rămas surprins. Estimam că voi lua între 5 şi 10 puncte. În niciun caz primul loc, şi încă relativ detaşat. Mai ales în condiţiile în care, în procesul votării, multe din texte mi s-au părut mai bune decât al meu.
Apoi am recitit toate textele. Şi am constatat că, într-adevăr, sunt multe texte valoroase şi greu de departajat, dovadă numărul mare de texte de pe locul III. Le-am votat, mi-au plăcut, dar plăcutul se datora nu numai valorii textelor, ci şi unei impresii de ceva familiar, cunoscut, déjà vu. Nu vreau să fiu greşit înţeles, nu e vorba de plagiat, e vorba de faptul că e din ce în ce mai greu să scrii fără să reiei într-o formă nouă, o idee veche. Cred că toată lumea are din când în când senzaţia descurajantă că totul a fost spus, că e zadarnic să încerci să vii cu ceva nou.
Cum spuneam, la a doua citire am regăsit expresii sau elemente pe care le mai întâlnisem în trecut. E drept că şi tema te cam trage de mână să exploatezi câteva valori estetice tipice.
Cel mai des pot fi întâlnite ryuko combinat cu mushin – efemerul, perisabilitatea, ce sugerează (sau chiar oferă de-a dreptul) o paralelă între păpădie şi om, la fel de vulnerabili în bătaia vântului. Am numărat, vântul (cu variante boare, adiere) apare în peste zece poeme, adică un sfert.
O păpădie
în bătaia vântului…
Viaţa unui om
(Vasile Moldovan)
Puful pãpãdiei
dus de vântul rebel -----
ca viaţa noastrã.
(Adina Enăchescu)
Mai apare mono no aware - patos al lucrurilor, sensibilitate pentru lucrurile din natură şi frumuseţea lor efemeră. Elementul cunoscut, pe care îl întâlnisem şi în alte ocazii este floarea care luminează.
Luminând timid
În umbra cireşului
O păpădie
(Tincuta Horonceanu Bernevic)
Gardul rupt de lemn-
grădina luminată
de-o păpădie
(Henriette Berge)
Ultimul text mai aduce ceva în plus, wabi sabi – tristeţe provocată de declin, de patina timpului. Gardul rupt, ruinele, gunoaiele dintre traverse, toate te conduc în aceeaşi direcţie.
zi răcoroasă –
numai o păpădie
lângă gardul vechi
(Maria Tirenescu)
Pãpãdii înflorite
printre ruine antice
sunetul sapei
(Ana Ruse)
Printre traverse
papadii si gunoaie -
galben...dubios.
(Dumitru Roşu)
Surprinzător, foarte puţine texte speculează contrastul ryuko- fueki, efemer- etern, deşi tema oferă pe tavă unul dintre elemente. Ce poate fi mai efemer decât o păpădie ? În textul de mai jos, elementul contrastant, fueki, este Calea Lactee, des întâlnit la Şerban Codrin. Totuşi, poemul aduce un element original – navetistul.
Câmp cu pãpãdii –
navetistul traversând
Calea Lactee
(Eduard Ţară)
Pomeneam de déjà vu. Senzaţia nu provine numai de la elementele componente, cunoscute anterior, ci şi de la sonoritatea unor haiku-uri celebre. Spuneţi
sunetul sapei
nu vă aminteşte de broasca lui Basho ?
sunetul apei
Unul dintre texte îmi suna fantastic de familiar. Mi-a trebuit o săptămână să-mi amintesc unde întâlnisem ceva asemănător.
câmp de păpădii –
nu aşa sunt oamenii
când vântul bate ?!...
(Dragoş Tsuku)
Citiţi următorul haiku al lui Issa:
Doar atât: încredere. Nu se scutură petalele tocmai aşa?
sau, într-o traducere excelentă a Ninei Samana :
Fără ezitări.
Nu aşa se scutură Toate florile?
Deşi sensul e diferit, nu vi se pare că sonoritatea conferită de interogare dă impresia de asemănare ?
Revin la poemul câştigător.
Câmp cu păpădii –
de-ajuns o adiere
şi ninge în sus
(Dan Norea)
Are karumi, e adevărat – cuvinte simple, naturale. Are putere de sugestie, descriptivă, fotografică. Se întrevede ryuko. Parcă ar fi acolo şi un pic de paradox. Dar nu are profunzime, nu are niciuna din valorile estetice clasice, puternice – opoziţia fueki-ryuko, wabi sabi, mushin, yugen… Nu există nimic sugerat, nimic despre natura interioară, nimic despre suflet sau spirit, totul la faţadă.
Şi atunci prin ce s-a impus ? De ce a ajuns pe locul I ? Părerea mea – prin originalitatea expresiei “ninge în sus”. În ziua de azi atât de rar vezi ceva nou, încât atunci când apare aşa ceva, votezi. E ca la gimnastică sau patinaj artistic – dacă vine cineva cu un element nou, automat ia puncte în plus. În cazul nostru, un pic de inspiraţie şi-un car de noroc.
Corneliu Traian Atanasiu:
Păpădii în aprilie
Păpădia este o floare comună, dar impetuozitatea cu care galbenul ei invadează pajiştile înverzite în aprilie ne tulbură şi ne minunează iar şi iar ca un semn ferm al instalării defintive a primăverii. De fapt însă, pentru cine s-a uitat atent la păpădie, ea nici nu este o floare, ci o inflorescenţă, o grupare de flori mărunte, fiecare avînd cîte o singură petală, numită capitul sau calatidiu. Aspectul, coloritul, aureola modestă de mărunţi zei ai pămîntului, răspîndirea aproape universală, incredibila impresie de desant aerian pe care o creează seminţele-n zbor fac din păpădii un izvor inepuizabil de simboluri pentru cei ce intră în rezonanţă cu taina lor. În mod firesc deci, tema a avut succes şi a inspirat multe poeme de calitate. Să vedem cum a fost ea exploatată în doar două dintre abordări.  Una din abordări a procedat, în buna tradiţie pascaliană a trestiei gînditoare, la punerea în paralel a fragilităţii şi efemerităţii păpădiei cu aceea a vieţii omului. La Vasile Moldovan, aceasta apare sub forma unei comparaţii abia mascate: O păpădie
în bătaia vântului…
Viaţa unui om La Adina Enăchescu sub o formă explicită: Puful pãpãdiei
dus de vântul rebel -----
ca viaţa noastrã. Dragoş Tsuku apelează, în schimb, la o interogaţie retorică: câmp de păpădii –
nu aşa sunt oamenii
când vântul bate ?!... Cel mai reuşit poem în această tentativă este însă, pentru complexitatea sa subtilă, poemul lui Eduard Ţară: Câmp cu pãpãdii –
navetistul traversând
Calea Lactee Câmpul cu păpădii, dublet terestru al Căii Lactee, e traversat zi de zi de bietul navetist în drumurile-i pămîntene. Iar faptul că, în stare de beatitudine primăvăratecă, se simte săltat printre stele, nu-l scuteşte de statutul nedezminţibil de fiinţă călătorind vremelnic, dar zi de zi, între cer şi pămînt, pe una şi aceeaşi Cale a Robilor. Poanta poemului este chiar această ridicare a navetistului, fiinţă umilă, inventată de vicisitudinile ultimei sute de ani, la rang de simbol al destinului uman, acela al peregrinării necontenite între cer şi pămînt, ca un fel de mesager între lucruri şi zei. Într-o a doua abordare, păpădia atrage şi incită şi prin coloritul său viu şi luminos, prin contrastul cu cele din jur. Este o primă treaptă către haiku, aceea de a simţi mai mult pitorescul, partea decorativă a lucrurilor: Verde cu galben,
prin iarbã - pãpãdia.
Albina alege.
(Sorin Zaha) Monica Trif schimbă puţin accentul în decor, în locul albinei căutătoare, păpădia intră în rezonanţă incendiară cu soarele: ce zi senina!
la soare arde coroana
unei papadii Un poem cu mai multă complexitate, acela al Tincuţei Horonceanu Bernevic, se concentrează pe contrastul dintre umbră şi fragila pîlpîire a păpădiei. Umbra cireşului este parcă o aluzie la faptul că floarea sa, care deja s-a scuturat, prezice acelaşi destin efemer sfioasei păpădii. Luminând timid
În umbra cireşului
O păpădie Observînd mai atent şi mai adînc contrastele, Henriette Berge surprinde noutatea însufleţitoare a păpădiei în grădina părăsită: Gardul rupt de lemn-
grădina luminată
de-o păpădie Paragina e parcă desăvîrşită de lumina blîndă, candidă şi împăcată a păpădiei. Ana Ruse schimbă brusc decorativismul plin de contrast dintre ruine şi păpădiile în floare prin spargerea tăcerii contemplative. Sunetul sapei, ambiguu – săpături arheologice sau reluare vechilor preocupări agrare -, derutează meditaţia. Pãpãdii înflorite
printre ruine antice
sunetul sapei În maniera ei, care resimte mereu doar vibraţia aproape imperceptibilă, intimă a banalităţii, Maria Tirenescu ştie să accentueze fără emfază, singurătatea (numai o păpădie), patina (lîngă gardul vechi), atmosfera de retragere aproape ceremonioasă din peisaj (zi răcoroasă, în care parcă n-ai ieşi din casă). Sărbătoarea singurătăţii se consumă în absenţa omului. zi răcoroasă –
numai o păpădie
lângă gardul vechi Şi Radu Patrichi este un maestru al notaţiilor modeste, dar subtile. Fără să precizeze, fără să insiste explicit, poemul atrage atenţia asupra valorii aparte a spontaneităţii celor cîteva păpădii de dincolo de poarta care separă ceea ce e cultivat, migălit, ocrotit de om de ceea ce are puterea de a se produce de la sine. grădină cu flori –
şi-n faţa porţii
câteva păpădii Poemul Liviei Ciupav este şi el unul de autor. Mîna ei se resimte în sobrietatea notaţiei, în emoţia bine strunită. Vibrează doar frîul. Poemul e construit pe un paradox. Minunea păpădiei scăpată de genocid, singura martoră mută a urgiei. Şi totul în mireasma ierbii cosite care poate aduce aminte de un vers extrem de apropiat de simţirea poeziei nipone: „Prin istorie adie doar miros de otavă” (Blaga). Iarbă cosită -
Rămasă netăiată
O păpădie. O notaţie uşor eliptică la Vali Iancu. Lipsa stăpînului (absenţă vremelnică sau definitivă) lasă totul la discreţia păpădiilor – să năpădească desfiinţîndu-l spaţiul uman, să recupereze ceea ce omul, prin prezenţa sa ordonatoare, limitase sau interzisese? Nu ştim, contemplăm doar...
Stapanul absent -
totul ramas in voia...
papadiilor. * Îmi pare rău că nu am adus în discuţie şi alte parcursuri şi alte poeme şi autori. Demersul meu este evident fragmentar şi impresionist, dar oricare dintre voi îşi poate încerca tastatura sau condeiul pentru a spune ce l-a atras mai mult. La final, vreau să-i fac o surpriză cîştigătorului locului întîi. Cu talent de comentator şi deja cu oarecare extensie în memorarea unor poeme de calitate, el a ştiut să repereze tipuri şi structuri repetitive, precum şi clişee ale haiku-ului. Este clar că unul din pericolele care pîndesc acest gen de poem este manierismul, repetarea aceloraşi procedee şi folosirea aceleeaşi recuzite (aparent limitată). Se pare însă că Dan nu a ştiut şi de poemul care a cîştigat locul I în mai 2007, poem semnat doar cu un pseudonim, autorul său avînd doar o prezenţă predestinată de puf de păpădie printre noi: o adiere –
toate păpădiile
se mută în cer
(mărţişor) Poemul său: Câmp cu păpădii –
de-ajuns o adiere
şi ninge în sus surprinde aceeaşi iluzorie şi apoteotică mutare în cer a efemerului. Sau poate, în plan secund, capacitatea mirabilă a creaţiei umane de a se instala în Panteon.
|