|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret de autor - J.K. Rowling Lumea magică a mileniului III |
|
|
Text
postat de
Andrei Petre |
|
|
J. K. Rowling este autoarea cea mai influentă a ultimilor 200 de ani, reușind prin cărțile ei să transforme lumea și să creeze o fantezie de proporții epice care a ajuns în cele din urmă în întreaga lume. Seria, cea mai de succes din istoria literaturii, a reușit să creeze o modă, un stil de viață. Cele peste 400 de milioane de exemplare, traduse în 64 de limbi, au demonstrat încă o dată puterea literaturii scrisă profesionist, puterea unui om care a îndrăznit să viseze. Având astăzi o avere de peste 1 miliard, J.K. Rowling este considerată de revista Forbes una dintre cele mai influente 50 de personalități feminine pe scena mondială. Autoarea britanică a demonstrat lumii întregi că poveștile de succes nu au murit, ci doar așteaptă să fie descoperite.
Epopeea Harry Potter a început în 1997, iar în 10 ani s-a transformat într-o franciză care valorează astăzi 7 miliarde de dolari. Cărțile au fost transformate în filme, iar o lume întreagă a asistat înmărmurită la aventurile vrăjitorului devenit simbol al mileniului III. Ecoul foarte mare și popularitatea de care se bucură seria a adus însă și obiecții. Mulți au acuzat cărțile că încurajează vrăjitoria, promovează în rândul tinerilor valori nesănătoase, sau îi fac pe oameni să spere într-o iluzie ce nu va putea niciodată să existe. În ciuda acestor acuze, isteria Harry Potter a cuprins întreaga lume odată cu lansarea ultimului volum din serie, pe 21 iulie 2007. Atunci toți criticii au fost amuțiți de valul de oameni care a luat cu asalt magazinele pentru a găsi, ceea ce unii acuzatori au numit, o telenovelă proastă!. Până la urmă, așa cum timpul a demonstrat de atâtea ori, oamenilor le plac telenovelele. Și de ce nu, până la urmă acolo este adevărata viață.
Valorificând la maximum societatea modernă, J.K. Rowling reușește să ne ofere povești fascinante, adevărate mituri, scene grandioase pe care ne putem juca în voie. Ne întoarcem la cărțile autoarei britanice din dorința de a afla mai mult, din dorința de a descoperi o lume care se află chiar în noi. Romanele semnate de Rowling îi ajută pe oameni să se descopere, să regăsească copilul din ei. Marile întrebări ale vieții sunt pilonii centrali ai fiecărui volum, pentru că totul se învârte în jurul unor meditații existențiale complexe, care transcend însăși ideea de ființă. Rowling reușește să îmbrace conținutul profund filosofic în imaginea micilor vrăjitori, însă în definitiv, seria Harry Potter a creat și va continua să creeze, generații. Timpul oamenilor non-magici s-a încheiat: Oamenilor non-magici (cunoscuți mai degrabă sub numele de Încuiați) le era deosebit de teamă de magie în perioada medievală, dar de cele mai multe ori nu erau în stare să o recunoască. În rarele ocazii când reușeau să prindă un adevărat vrăjitor sau o vrăjitoare autentică, arderea pe rug nu avea absolut nici un efect. Vrăjitorul sau vrăjitoarea executa o elementară Vrajă de Înghețare a Flăcării și apoi se prefăcea că țipă de durere, bucurându-se între timp de o senzație de furnicături și pișcături blânde. Într-adevăr, lui Wendelin cea Ciudată îi plăcea atât de mult să fie arsă, încât s-a lăsat prinsă de nu mai puțin de patruzeci și șapte de ori, sub diverse deghizări.
(Harry Potter și Prizonierul din Azkaban)
Cititorii vor descoperi în romane numeroase învățături. J. K. Rowling împletește descrierile ample cu dialogul alert, folosind fraze și propoziții scurte, care dinamitează acțiunea și oferă cărții un ritm antrenant. Cititorul întoarce pagină după pagină, încercând să intuiască ce se va întâmpla mai departe. Cărțile au particularitatea că reușesc să te țină aproape indiferent ce s-ar întâmpla, iar Rowling ne face să suferim sau să exultăm pe parcursul a câteva fraze. Romanele conving prin naturalețea stilului și printr-o succesiune halucinantă a întâmplărilor. De la Hogwarts până deasupra Londrei sau în pădurea lui Dean, povestea Harry rămâne o legendă a magiei din noi.
Personajele sunt construite atent, cu migală. Rowling insistă pe caracteristicile lor psihologice, fără să ofere însă explicații. Cititorul este invitat să le descopere singur. Descoperi mai multe variante, descoperi frământări specifice oamenilor și vrăjitorilor, descoperi că realitatea ține exclusiv de percepție. Folosind un limbaj accesibil, autoarea își îmbracă ideile profunde într-un înveliș atractiv, reușind astfel să ajungă la cititorii săi, să îi convingă că merită să citească mai departe. Romanul evită clișeele negative, concentrându-se asupra frumuseții existențiale și asupra împlinirii prin magie, prin acele simboluri care depășesc orice barieră. Fără ifose, fără gânduri inutile. Trebuie să visăm, să uităm de ființa noastră, să devenim una cu magia. Doar așa vom învăța să ne regăsim și să fim noi înșine. Avem nevoie numai de curaj și de un strop de vrajă.
Prin stilul incisiv al personajelor create, J.K. Rowling scoate în evidență capacitatea incredibilă de a crea un univers nou, plecând de la zero. Acțiunea se derulează repede, însă în același timp se trag concluzii, se scot în evidență greșelile și reușitele. Analiza se face concomitent cu desfășurarea faptică ce urmează a fi analizată, oferind astfel cititorului chei spre înțelegerea fondului ideatic al romanelor. Cărțile încearcă să transmită ceva, să pună probleme și să invite la o meditație asupra situației actuale, însă în același timp pot fi citite ca simple povești de cei care doresc să se bucure de o doză mare de entertainment cultural. În lumea noastră, dacă știm să căutăm, vom descoperi că există o poțiune pentru orice: Poțiunea Umflătoare a lui Harry era mult prea diluată, dar el se gândea la lucruri mai importante în acel moment. Aștepta semnalul Hermionei și abia îl auzea pe Plesneală, care se oprise să-și bată joc de poțiunea lui apoasă. Când Plesneală se îndreptă spre Neville, cu coada ochiului, Harry o văzu pe Hermione făcându-i semn cu capul.
Harry se lăsă încet pe vine, în spatele cazanului său, scoase un artificiu Filibuster, pe care îl luase de la Fred, și îl atinse cu bagheta. Artificiul începu să sfârâie și să scoată scântei. Știind că avea doar două secunde la dispoziție, Harry se ridică, fixă ținta și azvârli artificiul drept în cazanul lui Goyle.
Poțiunea lui Goyle explodă, împroșcând toată clasa. Toți țipau, fiind stropiți cu Poțiune Umflătoare. Draco fu nimerit chiar pe față și nasul începu să i se umfle ca un balon. Goyle bâjbâia, cu mâinile la ochi, care se făcuseră cât niște farfurii. In acest timp, Plesneală încerca să păstreze liniște și să-și dea seama ce se întâmplase. Prin toată nebunia aceea, Harry o văzu pe Hermione strecurându-se pe ușă.
(Harry Potter și Camera Secretelor)
Chiar și pentru un om ce se arată reticent în fața supranaturalului, cărțile autoarei britanice reprezintă o lectură captivantă. Nu ai cum să nu fi capturat de spiritul lor, nu ai cum să rămâi insensibil când vezi cât de simplu sunt create imagini care fascinează oamenii prinși în lupta lor perpetuă. J.K. Rowling ne învață să ne relaxăm, să uităm pentru o clipă de probleme și să ne aruncăm cu capul înainte într-o altă lume. Aici, totul este posibil.
Rowling reprezintă o oază de liniște într-o literatură preocupată mai mult de distincții și de aprecieri decât de calitatea în sine a textului, de ritmul său care trebuie să i se dedice întru totul cititorului. Autoarea engleză scrie pentru cei care trăiesc, iar poveștile ei, țesute într-un univers al magiei și al simbolurilor apropiate de oameni, reușesc să suscite interes și să te facă să crezi, ceea ce este cel mai important. Rowling creează din bucățele mici un mozaic cultural al societății de astăzi, reușind să se debaraseze de prejudecățile tipice Încuiaților, însă păstrând acel rafinament în construcție inaugurat de maeștrii ai magiei ca Dumbledore... Acesta ne învață că o mingiuță poate aduce fericirea celor mulți, însă nu este ușor de prins: Însă Harry o văzu în sfârșit: micuța Hoțoaică Aurie înaripată plutea la câțiva metri deasupra solului în partea de teren a Viperinilor.
Coborî în picaj...
În câteva secunde, Reacredință coborî în goană din văzduh, în stânga lui Harry ― o siluetă verde cu argintiu, neclară, lipită de mătură...
Hoțoaica ocoli unul dintre stâlpii porții la bază și porni către partea opusă a tribunelor; schimbarea ei de direcție îi fu favorabilă lui Reacredință, care era mai aproape; Harry își întoarse Fulgerul; acum el și Reacredință erau umăr la umăr...
La câțiva metri de pământ, Harry își desprinse mâna dreaptă de pe mătură, întinzându-se după Hoțoaică... În dreapta sa, întinse brațul și Reacredință, care încerca să ajungă la ea și s-o apuce...
Totul se termină în două secunde efemere și disperate, de respirație tăiată... degetele lui Harry se strânseră în jurul micuței mingi mișcătoare... unghiile lui Reacredință zgâriară deznădăjduite dosul palmei lui Harry... Harry se ridică pe mătură, ținând în mână mingea care se zbătea, iar spectatorii Cercetași strigară la unison...
(Harry Potter și Ordinul Phoenix)
Personajele, oamenii simplii și vrăjitori deopotrivă, există pretudindeni în jurul nostru. Putem fi și am fost chiar noi de atâtea ori în aceste situații, însă ne-am temut să mergem mai departe, ne-am temut să facem ultimul pas, să ne lăsăm purtați de curentul magic. Poate că da, nu știi niciodată unde te va purta acesta, însă zborul în sine este ceva minunat. Iar Rowling reușește foarte bine să surprindă asta, reușește să ne prezinte beatitudinea clipei reiterată într-un halo magic. Lumea autoarei nu este una obișnuită, tipică, ci una nouă, variând de la o situație la alta, reconstituindu-se odată cu fiecare nouă buclă temporală, începând practic de la zero pentru a se diversifica într-o multitudine infinită de nuanțe.
Scrise din perspectiva unui narator omniscient, cărțile sunt pline de simboluri, făcând legături interculturale fie prin intermediul miturilor, fie prin intermediul transpunerilor acestora din urmă în legende sau povești. Fondul principal rămâne însă magia și în principal lumea magică a Hogwarths-ului. Imensul mozaic cultural specific acestei zone este ilustrat de multitudinea de personaje fantastice și numeroasele elemente lingvistice specifice. Dansurile clasice, dialectele magice, momentele de tensiune extremă, toate se regăsesc într-un fel sau altul în această carte a poveștilor din jurul nostru. Rowling folosește asocierile inedite, propozițiile foarte scurte, dialogurile lungi, monologul, descrierile metaforice complexe, toate integrate într-un stil propriu, rafinat, o adevărată frescă a limbajului, care definește și acest volum dedicat puterii incredibile a cuvintelor. Iar mai presus de toate, rămâne naturalețea, care astăzi în orice domeniu este cea mai importantă: Unchiul Vernon îl aștepta dincolo de barieră. Doamna Weasley era aproape de el. Îl îmbrățișă pe Harry foarte strâns când îl văzu și îi șopti la ureche:
- Cred că Dumbledore te lasă să stai la noi până la sfârșitul verii. Mai vorbim, Harry.
- Pa, Harry, zise Ron, bătându-l pe umăr.
- Pa, Harry! strigă și Hermione și făcu ce nu mai făcuse niciodată: îl sărută pe obraz.
- Harry... mersi, murmură George, în timp ce Fred îl aproba, făcând semne entuziaste cu capul.
Harry le făcu semn cu ochiul, se întoarse la Unchiul Vernon și îl urmă încet, ieșind din gară. Nu avea nici un sens să-și facă griji de pe acum, își spuse el, când se urcă pe bancheta din spate a mașinii Unchiului Vernon.
După cum spusese Hagrid, ce va fi, va fi... Și avea să vadă ce era de făcut la momentul potrivit... (Harry Potter și Potirul de Foc)
J.K. Rowling creează un univers magic, un univers plin de creaturi fantastice și plin de pildele acestora, care pot fi aplicate în numeroase situații în viața reală. Cartea poate fi citită de copii, care găsesc o istorie fantastică, o incursiune printr-o lume a poveștilor atât de dragă lor, însă și de cititori maturi, care se pot delecta cu simbolistica rafinată ascunsă în spatele numeroaselor scene aparent superficiale. Meditații asupra dreptului la liberă exprimare, asupra conflictului dintre o lume capitalistă, nouă, lipsită de prejudecăți și o lume încă închistată în tradiție, asupra conflictelor interumane inerente oricărei societăți... Rowling proiectează în lumea sa magică multe teme centrale ale filosofiei sale existențiale, teme prezente în discuțiile fiecăruia dintre noi, teme care dor și ard astăzi. Cărțile surprind și impresionează prin perspectiva degajată, fiind avantajate de simplitatea limbajului și de numeroasele momente în care ritmul acțiunii este pur și simplu halucinant.
Intruziunea supranaturalului în viața personajelor are loc firesc. Cititorul nici nu realizează cum este urcat într-un carusel amețitor care îl va purta pe cele mai întortocheate drumuri ale rațiunii, pe parcursul a peste 2500 de pagini de proză mirobolantă. Fenomenele sunt acceptate firesc, ele se scurg într-o banalitate a paranormalului care te bucură și îți amintește de copilărie. Încercând să te închipui în locul personajelor, înțelegi că astfel de fenomene se pot întâmpla oricând, începi să înțelegi că niciodată nu poți să fii sigur că legile acestei realități își vor păstra caracterul lor imuabil.
Niciodată în cărțile lui J. K. Rowling nu apare o revoltă în fața acestor fenomene, care sunt acceptate ca atare. Este firesc să existe întunericul, este firesc să te întâlnești cu vrăjitori, este firesc să alergi noaptea fugind din ghearele unui copac ucigaș, este firesc ca un om să aibă două capete, la fel cum șopârlele care te împietresc cu privirea lor nu mai sunt de mult o noutate... Totul este firesc în cărțile lui Rowling, care reușește să îmbine planurile reale și fantastice într-un meleu amețitor care ajunge într-un sfârșit să îi insufle cititorului o stare plăcută de amețeală, îmboldindu-l să se lase în voia lecturii, să cuprindă percepția din ținutul magic întocmai cum a intenționat autoarea să o zugrăvească. Acesta este marele talent al scriitoarei, care transformă fiecare lectură într-o călătorie fantastică din care cititorul pleacă cu o nouă percepție asupra lumii, care până la urmă poate fi privită ca o mașină zburătoare, fără ca cineva să se supere, pentru că asta nu contează realmente pentru nimeni. Crimele au loc în fiecare zi și totuși nimeni nu știe de ce:
- Acel Sirius Black este cumva... Cel-Ce-Nu-Trebuie-Numit?
- Black? Black? zise Fudge derutat, învârtindu-și repede melonul. Vă referiți la Sirius Black? Pe barba lui Merlin, nici gând. Black a murit. S-a dovedit că... ne-am înșelat în privința lui. De fapt era nevinovat. Și nici nu era în cârdășie cu Cel-Ce-Nu-Trebuie-Numit. Dar toate dovezile îl incriminau, adăugă Fudge pe un ton defensiv, învârtindu-și melonul și mai repede. Am avut peste cincizeci de martori oculari, mă rog, cum vă spuneam, a murit. Ca să fiu mai precis, a fost ucis. în Ministerul Magiei. O să se efectueze și o anchetă, cât de curând...
Spre marea lui mirare, primul ministru simți în momentul acela un impuls de compasiune față de Fudge. Cu toate acestea, mila păli imediat, fiind înlocuită de un val de îngâmfare la gândul că, deși nu excela în domeniul aparițiilor subite în șemineuri, în timpul mandatului său nu avusese loc nici o crimă în interiorul vreunui minister din guvernul condus de el... cel puțin până în atunci... (Harry Potter și Prințul Semipur)
J. K. Rowling, probabil cea mai apreciată scriitoare contemporană, ne arată că poveștile au încă putere, pot să ne marcheze viața. Descoperim personalități puternice, descoperim cuvinte de înțelepciune, descoperim viața trăită la maximum. Volumele ne vorbesc despre magie cu pasiunea magicianului și despre puterea visului cu expresiile unui copil care știe că aceasta este singura lui evadare. Poate că este bine pentru ca cititorii acestei serii să învețe din pildele lui Harry și să înțeleagă că violența nu este niciodată soluția. Altfel, s-ar putea să înțelegem prea târziu că peretele prin care trebuia să trecem pentru a fi fericiți s-a hotărât de mult să ne respingă...
Bibliografie
J. K. Rowling
Harry Potter and the Philosophers Stone (Harry Potter și Piatra Filozofală) 1997
Harry Potter and the Chamber of Secrets (Harry Potter și Camera Secretelor) 1998
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Harry Potter și Prizonierul din Azkaban) 1999
Harry Potter and the Goblet of Fire (Harry Potter și Potirul de Foc) 2000
Fantastic Beasts and where to find them 2001 supplement Harry Potter series
Quidditch Through the Ages supplement Harry Potter series
Harry Potter and the Order of Phoenix (Harry Potter și Ordinul Phoenix) 2003
Harry Potter and the Half-Blood Prince (Harry Potter și Prințul Semipur) 2005
The Tales of Beedle the Bard Never published
Harry Potter and the Deathly Hallows (Harry Potter și Talismanele Morții) 2007
|
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator |
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cu siguranta cinematografia a fost o 'catapulta' cu rost si in favoarea autoarei... ceea ce nu pune la indoiala talentul (autoarei!)... o scriere buna 'la locul si timpul potrivit'!
regards,
goia
|
|
|
|
Postat
de catre
nula nada la data de
2008-05-18 00:01:53 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23946 |
|
|
Comentarii:
120070 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|