|
|
|
|
|
|
|
|
|
... |
|
|
Text
postat de
Adina Ungur |
|
|
Unul dintre proiectele CASEI EUROPEI din Cluj-Napoca pentru anul 2005 se numeĂ‚Âşte „Starea naĂÂľiunii: Cluj-Bruxelles” Ă‚Âşi are la bazĂÂŁ un concurs de eseuri pe tema „Clujul European”, care, iatĂÂŁ Ă‚Âşi-a desemnat acum Ă‚Âşi cĂ¢ÂºtigĂÂŁtorii.
CondiĂÂľiile de participare au fost ca eseurile sĂÂŁ fie expediate pĂ¢nĂÂŁ la data de 15 februarie, sĂÂŁ respecte tematica „CLUJUL EUROPEAN” Ă‚Âşi sĂÂŁ nu depĂÂŁĂ‚ÂşeascĂÂŁ 2 pagini.
Au existat 22 de participanĂÂľi, iar lucrĂÂŁrile au fost jurizate de 20 de membri Ă‚Âşi personalitĂÂŁĂÂľi din Bruxelles, BucureĂ‚Âşti Ă‚Âşi Cluj-Napoca. (v. date suplimentare Ă®n „Comunicatul de presĂ£â€, pus la dispoziĂÂľia publicului cititor Ă®n site-ul Casei Europei www.casaeuropei.com.)
Proiectul "Starea Natiunii: Cluj-Bruxelles” continuĂÂŁ si se va incheia cu un raport final asupra starii de fapt a Clujului si a legaturilor sale cu Bruxelles-ul, ce va fi prezentat intr-o conferinta la Cluj-Napoca in 3 iunie, 2005.
Partenerii proiectului:
Institutiile locale : Consiliul Local Cluj-Napoca, Consiliul Judetean Cluj, Prefectura Cluj, Primaria Municipiului Cluj-Napoca;
Academic : Universitatea „Babes-Bolyai”, Universitatea Tehnica, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara;
Industria locala : Camera de Comert si Industrie;
Filialele locale ale partidelor politice parlamentare: PSD, PD, PNL, PUR, UDMR si PRM;
Presa locala: Adevarul de Cluj, SzabadsĂ¡g, TVR Cluj, Radio Cluj;
Sectorul neguvernamental.
Comitetul de organizare
1. Dan Luca – Presedinte
2. Mihaela Lutas
3. Oana Mailatescu
4. Calin Haiduc
5. Diana Filip
6. Laura Butnariu – Secretar General
Alte proiecte Ă‚Âşi date despre Casa Europei, Cluj-Napoca puteti gĂÂŁsi vizitĂ¢nd site-ul:
http://www.dlinternational.be/homepage.html
____________________________________________________
Iata "Comunicatul de presa".
CJ CASA EUROPEI ♦ MAISON DE L’EUROPE ♦ HOUSE OF EUROPE
CLUJ-NAPOCA ♦ ROMANIA
COMUNICAT DE PRESĂĆ’
Cluj–Napoca ºi Bruxelles,
21 martie 2005
„Pentru Comunitatea EuropeanĂÂŁ, Clujul va fi un produs”
Concursul de eseuri intitulat „Clujul european” Ă‚Âşi-a desemnat cĂ¢ÂºtigĂÂŁtorii. Timp de o lunĂÂŁ, Ă®ntre 15 ianuarie Ă‚Âşi 15 februarie 2005, cei interesaĂÂľi Ă‚Âşi-au putut exprima ideile cu privire la creĂ‚Âşterea vizibilitĂÂŁĂÂľii Clujului pe plan european. „Eseurile primite reprezintĂÂŁ pilonul principal al proiectului Starea naĂÂľiunii: Cluj-Bruxelles; reprezintĂÂŁ vocea societĂÂŁĂÂľii civile pe care dorim sĂÂŁ o ascultĂÂŁm Ă®n permanenĂÂľĂÂŁ. IntenĂÂľionĂÂŁm sĂÂŁ includem Ă®n raportul final pe care Ă®l vom prezenta Ă®n luna iunie 2005, ideile cetĂÂŁĂÂľenilor Clujui”, a declarat Dan Luca, preĂ‚Âşedintele „Casei Europei” Cluj-Napoca.
Concursul de eseuri s-a bucurat de un real succes, primindu-se un numĂÂŁr de 22 de eseuri. Juriul care a desemnat cĂ¢ÂºtigĂÂŁtorii a fost format din:
- personalitĂÂŁĂÂľi din Bruxelles,
- personalitati din Bucureºti ºi Cluj;
- personalitati de la Parlamentul European,
- Comitetul Regiunilor,
- Misiunea RomĂ¢niei pe lĂ¢ngĂÂŁ UE (Bruxelles),
- Ministerul Afacerilor Externe,
- Ministerul EducaĂÂľiei Ă‚Âşi CercetĂÂŁrii,
- Consiliul Local Cluj-Napoca,
- Consiliul JudeĂÂľean Cluj,
- PrimĂÂŁria Municipiului Cluj-Napoca,
- sectorul de afaceri,
- mediul academic, non-guvernamental Ă‚Âşi mass-media.
CĂ¢ÂºtigĂÂŁtorii concursului sunt:
locul I – George CĂ¢rstocea, 17 ani, elev al liceului „Gheorghe Ă‚ÂŞincai” Cluj-Napoca;
locul II – Adina Ungur, 31 ani, artist-pĂÂŁpuĂ‚Âşar, studentĂÂŁ la Facultatea de Litere a UniversitĂÂŁĂÂľii „BabeĂ‚Âş-Bolyai” Cluj-Napoca, redactor la Revista „Atheneum” a ComunitĂÂŁĂÂľii RomĂ¢ne din Canada
locul III – Emil Pop, 51 de ani, referent la Oficiul de Proiecte Universitare al UniversitĂÂŁĂÂľii „BabeĂ‚Âş-Bolyai” Cluj-Napoca.
„Pentru Comunitatea EuropeanĂÂŁ, Clujul va fi un produs Ă‚Âşi, sperĂÂŁm, aceasta Ă®l va culege fericitĂÂŁ de pe raft, Ă®i va zĂ¢mbi frumos Ă‚Âşi Ă®l va alege Ă®naintea Sofiei, VarĂ‚Âşoviei sau chiar IaĂ‚Âşiului. Nu doar din cauza valorii superioare, ci Ă‚Âşi pentru cĂÂŁ a avut Ă®n spate o strategie publicitarĂÂŁ de nivel superior”, menĂÂľiona Ă®n eseul sĂÂŁu George CĂ¢rstocea, cĂ¢ÂºtigĂÂŁtorul concursului.
Cele 3 eseuri cĂ¢ÂºtigĂÂŁtoare se pot vizualiza la pagina proiectului:
Proiect 2005: „Starea NaĂÂľiunii: Cluj – Bruxelles”
Bruxelles
Dan LUCA
Preºedinte
Tel: + 32 2 226 5818
Email: info@casaeuropei.com Cluj-Napoca
Laura Butnariu
Secretar General
Tel: 0745-025416
Email: proiect@casaeuropei.com
Sponsorii „Casei Europei”:
ATComputers, Qual Design Ă‚Âşi Hotel BestWestern Topaz
Prezentarea completĂÂŁ a activitĂÂŁĂÂľilor „Casa Europei” Cluj-Napoca la:
www.casaeuropei.com
NotĂÂŁ pentru ziariĂ‚Âşti:
Casa Europei la Cluj-Napoca
Casa Europei Cluj-Napoca este o asociaĂÂľie non-profit, apoliticĂÂŁ, independentĂÂŁ financiar Ă‚Âşi fĂÂŁrĂÂŁ caracter religios, care a luat fiinĂÂľĂÂŁ Ă®n 5 septembrie 1996. Fondatorul asociaĂÂľiei este Dan Luca, iar Avizul de FuncĂÂľionare a fost acordat de cĂÂŁtre Ministerul Afacerilor Externe al RomĂ¢niei, Ă®n 2 octombrie 1996 (A05/315). RecunoaĂ‚Âşterea juridicĂÂŁ a fost fĂÂŁcutĂÂŁ prin sentinĂÂľa civilĂÂŁ a CurĂÂľii de JustiĂÂľie Cluj Ă®n 21 octombrie 1996 (nr. 1821), iar Codul de Ă®nregistrare fiscalĂÂŁ este 8938991, acordat Ă®n 14 noiembrie 1996. Principalul obiectiv al organizaĂÂľiei este realizarea unei legĂÂŁturi reale Ă®ntre comunitatea localĂÂŁ clujeanĂÂŁ Ă‚Âşi Uniunea EuropeanĂÂŁ. Implicarea activĂÂŁ a cetĂÂŁĂÂľenilor Ă®n problemele legate de integrarea RomĂ¢niei Ă®n Uniunea EuropeanĂÂŁ necesitĂÂŁ crearea structurii adecvate care sĂÂŁ permitĂÂŁ realizarea acestui obiectiv.
Printre cele mai recente proiecte ale „Casei Europei” Cluj-Napoca amintim:
| Proiect 2003 «Impactul extinderii UE asupra Clujului»|
| Proiect primavara 2004 «Guvernarea Clujului Ă®ntr-o Europa extinsa» |
| Proiect toamna 2004 «Parlamentarul european al Clujului» |
_____________________________________________________
Cu permisiunea dumneavoastrĂÂŁ, voi posta acum eseul cĂ¢ÂºtigĂÂŁtor al premiului II.
PRIVIT DINSPRE MINE, INIMA ARDEALULUI SAU ORAĂ‚ÂŞUL MEU: CLUJ-NAPOCA
(Cu note explicative, importante, la lecturĂÂŁ.)
Nu putem vorbi despre un oraĂ‚Âş Ă®n afara locuitorilor sĂÂŁi, aĂ‚Âşa cum nici locuitorii nu se pot defini ca fiind, dincolo de spaĂÂľiul urbei, ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ oraĂ‚Âşul Ă®n sine. DeĂ‚Âşi, Ă®l vor putea purta dupĂÂŁ ei, pretutindeni. Sufletul unui oraĂ‚Âş sunt oamenii lui, toatĂÂŁ fiinĂÂľa ce Ă®l locuieĂ‚Âşte, noi, cetĂÂŁĂÂľenii, aĂ‚Âşa cum suntem aĂ‚Âşa cum trĂÂŁim Ă‚Âşi respirĂÂŁm aerul urbei noastre. Trupul unui oraĂ‚Âş sunt clĂÂŁdirile, dealurile Ă‚Âşi vĂÂŁile, monumentele, strĂÂŁzile sau rĂ¢urile care-l strĂÂŁbat dintr-un capĂÂŁt Ă®n altul Ă‚Âşi cam tot ce se ridicĂÂŁ dinspre pĂÂŁmĂ¢nt pĂ¢nĂÂŁ cĂÂŁtre sus. Spiritul oraĂ‚Âşului va fi amintit Ă®n numele strĂÂŁzilor, Ă®n chipurile statuilor, Ă®n denumirile instituĂÂľiilor, stocat Ă®n rafturi, prin biblioteci- pentru cĂÂŁ spiritul oraĂ‚Âşului cuprinde spiritul oamenilor sĂÂŁi sau ceea ce rĂÂŁmĂ¢ne Ă®nscris Ă®n istoria Ă‚ÂştiinĂÂľei Ă‚Âşi tehnicii, Ă®n istoria culturii, a artei, a literaturii, a filosofiei sau Ă®n istoria tuturor oamenilor care au avut ceva de spus Ă‚Âşi de lĂÂŁsat Ă®n urma lor. (1)
Locuiesc de cĂ¢nd mĂÂŁ Ă‚Âştiu, Ă®n centrul oraĂ‚Âşului Cluj-Napoca, Ă®ntr-un bloc construit de bunicul meu, plasat cu faĂÂľa spre PiaĂÂľa „Lucian Blaga” Ă‚Âşi o curte proptitĂÂŁ de zidul medieval, cu un arbore imens - tĂÂŁiat acum - dar care mi-a vegheat Ă®ntreaga copilĂÂŁrie. DacĂÂŁ ar fi sĂÂŁ ne luĂÂŁm dupĂÂŁ documentele Ă‚Âşi gravurile rĂÂŁmase din secolele trecute, spaĂÂľiul acesta Ă®n care mi-am crescut fiinĂÂľa ar fi exact Ă®n zona din exteriorul laturei vestice a vechiului Claudiopolis sau Klausemburg, Ă®nconjurat Ă‚Âşi bine delimitat de acest zid medieval, ale cĂÂŁrui urme, au rĂÂŁmas drept mĂÂŁrturie a existenĂÂľei sale - ca oraĂ‚Âş - pentru Clujul de azi. Ă‚ÂŞi cu speranĂÂľĂÂŁ, pentru cel al posteritĂÂŁĂÂľii noastre. DacĂÂŁ vom merge pe urma zidurilor, ne vom roti Ă®n jurul „mijlocului” Centrului de azi al oraĂ‚Âşului.(2) ĂĹ˝nsĂÂŁ, puĂÂľini dintre turiĂ‚Âşti sau chiar dintre locuitorii urbei cunosc istoria oraĂ‚Âşului nostru sau Ă®nsemnĂÂŁtatea Ă‚Âşi rolul porĂÂľiunilor de zid, rĂÂŁmase ca vestigii, Ă®n zona centralĂÂŁ Ă‚Âşi nu numai – la fel cum sunt puĂÂľini cei care mai cunosc cĂ¢te ceva despre ceea ce frapeazĂÂŁ - ca imagine, concretĂÂŁ, palpabilĂÂŁ a oraĂ‚Âşului Cluj – Ă‚Âşi anume fortificaĂÂľiile3 sau monumentele medievale.(*) Aceste urme vechi ale curentelor sau ale perioadelor din trecut au rĂÂŁmas Ă®n timp, ca garanĂÂľie a existenĂÂľei vechii CetĂÂŁĂÂľi a Clujului.

A pĂÂŁstra, a restaura Ă‚Âşi a nu distruge aceste monumente importante, Ă®nseamnĂÂŁ a ne respecta istoria Ă‚Âşi cultura, dar mai ales, Ă®nseamnĂÂŁ a ne respecta valorile naĂÂľionale. Conservarea arhitecturalĂÂŁ a istoriei oraĂ‚Âşului, cu precĂÂŁdere zonele Ă®n care existĂÂŁ aceste urme vechi, ar Ă®nsemna, dupĂÂŁ cum afirmam, a ne asuma identitatea noastrĂÂŁ ca istorie Ă‚Âşi culturĂÂŁ strĂÂŁveche.(4) Acest lucru e unul din cele mai importante pe care le putem face pentru imaginea Clujului, fiindcĂÂŁ cĂÂŁ nu putem exista ca oraĂ‚Âş spiritual, dacĂÂŁ nu ne vom respecta Ă®nsemnele culturale, istoria Ă‚Âşi tradiĂÂľia.(5)
Cine va vorbi despre Cluj-Napoca, va spune mai Ă®ntĂ¢i cĂÂŁ este un oraĂ‚Âş cultural sau cĂÂŁ ar fi capitala spiritualĂÂŁ a Ardealului. Nu se vor Ă®nĂ‚Âşela vorbind astfel, pentru cĂÂŁ de-a lungul anilor, oraĂ‚Âşul nu Ă‚Âşi-a dezminĂÂľit faima, Ă®n ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ culturĂÂŁ, Ă‚ÂştiinĂÂľĂÂŁ, artĂÂŁ, tehnicĂÂŁ, medicinĂÂŁ, industrie, etc. (6)
ĂĹ˝n ceea ce priveĂ‚Âşte imaginea oraĂ‚Âşului nostru, nu vom putea lĂÂŁsa o impresie mai bunĂÂŁ despre ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ Cluj-Napoca, decĂ¢t trĂÂŁind la standarde de confort Ă‚Âşi civilizare cĂ¢t mai Ă®nalte. Cu alte cuvinte, va trebui mai Ă®ntĂ¢i sĂÂŁ ne oferim nouĂÂŁ un confort cĂ¢t mai sporit cu putinĂÂľĂÂŁ, sĂÂŁ ne respectĂÂŁm suficient de mult Ă‚Âşi sĂÂŁ ne cultivĂÂŁm - pe lĂ¢ngĂÂŁ celelalte Ă®nsuĂ‚Âşiri - Ă‚Âşi un bun simĂÂľ civic,(7) Ă‚Âşi Ă®n acest fel, civilizaĂÂľia va lĂÂŁsa o bunĂÂŁ impresie celor veniĂÂľi sĂÂŁ poposeascĂÂŁ pentru mai mult sau mai puĂÂľin timp, la poalele Feleacului. Orice oraĂ‚Âş, dar mai ales Clujul, fiind un centru universitar cu deschideri vestice, se adapteazĂÂŁ repede la ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ - cele mai elementare norme Ă‚Âşi standarde europene, de simĂÂľ civic,(8) pentru cĂÂŁ nu numai locuitorii oraĂ‚Âşului au nevoie de asemenea condiĂÂľii, ci Ă‚Âşi vizitatorii sĂÂŁi.(9)
ĂĹ˝n secolul vitezei, recuperarea timpului Ă‚Âşi informaĂÂľia au un rol primordial Ă®n viaĂÂľa noastrĂÂŁ. Ele pot fi Ă®mbinate cu folos printr-o mai bunĂÂŁ informare a pitetonilor. Spre exemplu, la ora actualĂÂŁ putem remarca panourile cu informaĂÂľii despre locaĂÂľiile importante ale oraĂ‚Âşului, cartiere, magazine sau hoteluri mari. La fel Ă‚Âşi apariĂÂľia panourilor electronice cu afiĂ‚Âşajul orei Ă‚Âşi a gradelor Celsius(10) pare a fi o eficientĂÂŁ inovaĂÂľie, precum Ă‚Âşi semnalele sonore pentru nevĂÂŁzĂÂŁtori sau cronometrul de la semafoare. Necesitatea afiĂ‚ÂşĂÂŁrii mai multor hĂÂŁrĂÂľi ale Clujului, Ă®mi pare un lucru extrem de important, mai ales pentru cĂÂŁ multe dintre strĂÂŁzi Ă‚Âşi-au schimbat denumirea,(11) de aceea ar putea fi plasate hĂÂŁrĂÂľi orientative, Ă®n garĂÂŁ, autogarĂÂŁ, aeroport, staĂÂľii de transport, etc. Dincolo de municipiu, existĂÂŁ localitĂÂŁĂÂľi de judeĂÂľ, renumite ca fiind staĂÂľiuni balneare, spre exemplu bĂÂŁile cu iod de la Cojocna sau Ocna de Sare din Turda, cu posibilitatea tratamentului de astm cu aerosol sau localitĂÂŁĂÂľile unde se poate practica skiul, ori, unde se poate ieĂ‚Âşi la iarbĂÂŁ verde - iar oraĂ‚Âşul nostru ar trebui sĂÂŁ ofere informaĂÂľii Ă®n acest sens. La fel de indicatĂÂŁ Ă®n turism este Ă‚Âşi informarea publicĂÂŁ – cu preĂÂľurile Ă‚Âşi calitatea hotelurilor, obiectivele turistice Ă‚Âşi de divertisment. AtracĂÂľiile reprezentĂ¢nd monumentele, muzeele, instituĂÂľiile de culturĂÂŁ, parcurile, ar trebui promovate, de asemenea.
Pentru cĂÂŁ vorbim despre un centru universitar, mulĂÂľi dintre cei care se stabilesc aici sunt studenĂÂľi din alte locaĂÂľii, din alte ĂÂľĂÂŁri, chiar, care vin pentru prima datĂÂŁ Ă®n Cluj-Napoca, de aceea, Ă®ntocmirea unor hĂÂŁrĂÂľi cu UniversitĂÂŁĂÂľile Clujului, a FacultĂÂŁĂÂľilor cu Decanatele lor, a complexelor studenĂÂľeĂ‚Âşti, eventual a edificiilor culturale, ar fi exrem de utilĂÂŁ studenĂÂľilor, care sĂÂŁ poatĂÂŁ intra Ă®n posesia lor de la intrarea Ă®n oraĂ‚Âş: garĂÂŁ, autogarĂÂŁ, aeroport, staĂÂľii de transport, chioĂ‚Âşcuri Ă‚Âşi facultĂÂŁĂÂľi. De altfel, informaĂÂľii despre oraĂ‚Âşul nostru vom gĂÂŁsi, Ă®n mod detaliat Ă®n cĂ¢teva cĂÂŁrĂÂľi de tip „album”, cu fotografii, cu date exacte, deosebit de utile, Ă®nsĂÂŁ aproape inaccesibile la preĂÂľ. (12)
StrĂÂŁzile oraĂ‚Âşului nostru poartĂÂŁ Ă®nsemne istorice, stiinĂÂľifice Ă‚Âşi culturale, prin numele unor personalitĂÂŁĂÂľi. Aceste strĂÂŁzi ori monumente sau instituĂÂľii, clĂÂŁdiri, localuri care poartĂÂŁ nume importante ar trebui sĂÂŁ aibĂÂŁ ca Ă®nsemn cĂ¢te o tĂÂŁbliĂÂľĂÂŁ cu un mic resumĂ© -conĂÂľinĂ¢nd istoricul activitĂÂŁĂÂľii personalitĂÂŁĂÂľii istorice, pentru a face cunoscutĂÂŁ mĂÂŁcar Ă®ntr-o micĂÂŁ mĂÂŁsurĂÂŁ datele despre ceea ce a Ă®nsemnat valoarea acestor oameni(13) sau istoricul Ă®nfiinĂÂľĂÂŁrii respectivelor instituĂÂľii.
Un alt aspect important ca imagine ar fi deschiderea spre dialog Ă‚Âşi amabilitatea angajaĂÂľilor din administraĂÂľia publicĂÂŁ, dar Ă‚Âşi a comercianĂÂľilor sau ai angajaĂÂľilor din diferitele instituĂÂľii publice. DacĂÂŁ la nivel cultural Ă‚Âşi Ă‚ÂştiinĂÂľific Clujul este un oraĂ‚Âş bine reprezentat, mediatizarea sa la nivel de presĂÂŁ are Ă®ncĂÂŁ mici ezitĂÂŁri, ca expresie publicĂÂŁ. (14)
ExistĂÂŁ Ă‚Âşi o imagine mai puĂÂľin plĂÂŁcutĂÂŁ a oraĂ‚Âşului cum ar fi cerĂ‚Âşetorii, benzile de tineri infractori Ă‚Âşi ocupanĂÂľii prin efracĂÂľiune a imobilelor din centru, aceia care distrug Ă®ntocmai ca termitele, absolut tot ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ o casĂÂŁ.(15) ĂĹ˝nsĂÂŁ, Ă®ntocmai cum colĂÂľurile unei case ne vor spune cĂ¢te ceva despre „pedanteria” – Ă®n sens propriu – a gazdei, tot aĂ‚Âşa, privind strĂÂŁzile unui oraĂ‚Âş prin colĂÂľuri, pe lĂ¢ngĂÂŁ porĂÂľi sau carosabil, vom descoperi cĂÂŁ existĂÂŁ mici urme ale neglijenĂÂľei pietonilor, dar care, de-a lungul anilor au rĂÂŁmas totuĂ‚Âşi, mici – ceea ce este un semn al civilizaĂÂľiei oraĂ‚Âşului. (16) Ă‚ÂŞi pentru cĂÂŁ fiecare om cu cel mai elementar bun simĂÂľ Ă®Âºi pĂÂŁstreazĂÂŁ curatĂÂŁ locuinĂÂľa, prelungirea casei fiecĂÂŁrui clujean ar putea fi oraĂ‚Âşul Ă®nsuĂ‚Âşi. ĂĹ˝n acest sens, poate cĂÂŁ din loc Ă®n loc sau Ă®n anumite puncte strategice, o simplĂÂŁ inscripĂÂľie ar putea trezi Ă®n conĂ‚ÂştiinĂÂľa locuitorilor - nu neapĂÂŁrat din teama de primi amenzi sau pentru cĂÂŁ „nu se face” acest lucru - pur Ă‚Âşi simplu schimbĂ¢ndu-Ă‚Âşi felul de a privi comunitatea sau schimbĂ¢ndu-Ă‚Âşi mentalitatea civicĂÂŁ Ă‚Âşi cultivĂ¢ndu-Ă‚Âşi dorinĂÂľa de a pĂÂŁstra curat, oraĂ‚Âşul: OraĂ‚Âşule, tu eĂ‚Âşti casa mea, te vreau la fel de curat ca pe propriu-mi interior!

Ceea ce Ă®ncĂÂŁ nu aratĂÂŁ aĂ‚Âşa cum ar trebui sĂÂŁ arate este RĂ¢ul SomeĂ‚Âş, Canalul Morii, pĂ¢rĂ¢ul NadĂÂŁĂ‚Âş, cu albiile murdare Ă‚Âşi pe aloruri, pline de Ă‚Âşobolani, cu urme Ă‚Âşi resturi aruncate pur Ă‚Âşi simplu Ă®n valurile tulburi. RĂ¢ul SomeĂ‚Âş ar trebui sĂÂŁpat, curĂÂŁĂÂľat Ă‚Âşi respectat de cĂÂŁtre locuitorii oraĂ‚Âşului. Ă‚ÂŞi aici, aĂ‚Âş pune cĂ¢te o inscripĂÂľie. Ar putea fi o priveliĂ‚Âşte minunatĂÂŁ, cu terase amenajate pe maluri, cu o curgere linĂÂŁ, care sĂÂŁ ne aminteascĂÂŁ de frumoasele rĂ¢uri europene, chiar dacĂÂŁ Ă®n unele zone, SomeĂ‚Âşul nu este foarte adĂ¢nc.
Un alt aspect ar fi ca vara sĂÂŁ nu „moarĂ£â€ de tot din punct de vedere al activitĂÂŁĂÂľilor culturale. Un alt aspect, nu tocmai plĂÂŁcut, ar fi corupĂÂľia, Ă®n primul rĂ¢nd a medicilor, care probabil s-a format prin „Ă®nvĂÂŁĂÂľare” Ă‚Âşi poate cĂÂŁ prin campanii „anti-Ă‚ÂşpagĂ£â€, oamenii bolnavi ar putea sĂÂŁ-i dezveĂÂľe, tot atĂ¢t de simplu, de la aceste obiceiuri costisitoare Ă‚Âşi umilitoare.
Ceea ce face cunoscut Clujul, Ă®n afarĂÂŁ de Ă®nvĂÂŁĂÂľĂÂŁmĂ¢nt ar fi festivalurile, care ar trebui Ă®ncurajate Ă‚Âşi nu numai cele de bere, spre exemplu, ci de muzicĂÂŁ, poezie, artĂÂŁ, studenĂÂľeĂ‚Âşti, atelierele de work-shop, cele pentru copii, apoi sportul Ă‚Âşi divertismentul.
CĂ¢nd vorbim despre Cluj-Napoca putem spune cĂÂŁ ar fi oraĂ‚Âşul lui Blaga, al Ă‚ÂŞcolii Ardelene, al lui Avram Iancu, Aron Pumnul, Gheorghe BariĂÂľiu, Sextil PuĂ‚Âşcariu, Emil RacoviĂÂľĂÂŁ al lui BalotĂÂŁ, Daicoviciu, Iuliu HaĂÂľieganu, Alexandru Borza Ă‚Âşi multe alte personalitĂÂŁĂÂľi, aĂ‚Âşa cum putem spune cĂÂŁ domniile lor, ar reprezenta ei-Ă®nĂ‚ÂşiĂ‚Âşi ca entitĂÂŁĂÂľi separate, oraĂ‚Âşul. ĂĹ˝n esenĂÂľĂÂŁ oraĂ‚Âşul rĂÂŁmĂ¢ne al locuitorilor sĂÂŁi, oricine ar fi ei Ă‚Âşi Ă®n principal, Ă®nainte de a Ă®ncerca sĂÂŁ creĂÂŁm o imagine frumoasĂÂŁ pentru exterior, va trebui sĂÂŁ creĂÂŁm minimul confort Ă®nterior.
Sunt mĂ¢ndrĂÂŁ cĂÂŁ m-am nĂÂŁscut Ă‚Âşi trĂÂŁiesc aici. Sunt atĂ¢t de prinsĂÂŁ Ă®n rĂÂŁdĂÂŁcinile acestei inimi de Ardeal, Ă®ncĂ¢t nu cred cĂÂŁ aĂ‚Âş putea sĂÂŁ te pĂÂŁrĂÂŁsesc, oraĂ‚Âşule, vreodatĂÂŁ! Ă®i spun Ă®n adĂ¢ndul sufletului meu, urbei natale. Te voi scrie, oraĂ‚Âşule Cluj-Napoca, te voi iubi, aĂ‚Âşa cum Ă‚Âştiu cĂÂŁ Ă‚Âşi tu mĂÂŁ iubeĂ‚Âşti Ă‚Âşi voi Ă®ncerca sĂÂŁ fiu spirit din spiritul tĂÂŁu, mai apoi voi Ă®ncerca sĂÂŁ te fac sĂÂŁ fii mĂ¢ndru de mine, dragul meu oraĂ‚Âş, Cluj-Napoca!
____________________________________
*1 Una dintre ideile care se desprind din proza scurtĂÂŁ pe care o scriu – unde, Ă®mi pomenesc aproape de fiecare datĂÂŁ, oraĂ‚Âşul natal.
*2 Centrul oraĂ‚Âşului Cluj-Napoca este un izvor architectural Ă‚Âşi istoric al Evului Mediu Ă‚Âşi al perioadelor posterioare acestei etape - reprezentĂÂŁ vechiul oraĂ‚Âş, vechea Cetate, strĂÂŁjuitĂÂŁ de jur Ă®mprejur, de ziduri.
*3 FortificaĂÂľiile au fost demolate la sfĂ¢rĂ‚Âşitul secolului al XVIII-lea, din motive edilitare, iar Centrul oraĂ‚Âşului medieval se mutase Ă®n aceastĂÂŁ perioadĂÂŁ Ă®n actuala PiaĂÂľĂÂŁ a Unirii, unde, Ă®n 1349 Ă®ncepuse a fi ridicatĂÂŁ Biserica ParohialĂÂŁ „SfĂ¢ntul Mihail”.
* Turnul Croitorilor, Turnul Pompierilor, Casa lui Matei Corvin, bisericile vechi, cea a Franciscanilor din PiaĂÂľa Muzeului, cea ReformatĂÂŁ din strada KogĂÂŁlniceanu, Biserica PiariĂ‚Âştilor din strada UniversitĂÂŁĂÂľii, Biserica MinoriĂÂľilor de pe Bulevardul Eroilor, vestigiile, casele sau edificiile din Centru, construite Ă®ntre secolele XV-XVII, CetĂÂŁĂÂľuia Ă‚Âşi instituĂÂľiile, inclusiv cele din perioada construcĂÂľiilor moderne – ansamblurile de clĂÂŁdiri Ă‚Âşi de palate construite Ă®n spiritul secesionului austriac ori cu un amestec al stilurilor Barocului, RenaĂ‚Âşterii Ă‚Âşi Goticului, datĂ¢nd din sec. al XVIII-lea, pĂ¢nĂÂŁ Ă®n a doua jumĂÂŁtate a secolului al XIX-lea..
*4 Una dintre imaginile representative ale oraĂ‚Âşului ar fi arhitectura veche a lui, iar conservarea tradiĂÂľiei istorice ar Ă®nsemna sĂÂŁ acordĂÂŁm respectul cuvenit Ă‚Âşi sĂÂŁ ne asumĂÂŁm valorile trecutului oraĂ‚Âşului nostru. O realĂÂŁ surprizĂÂŁ pentru mine (plĂÂŁcutĂÂŁ) a Ă®nsemnat Ă®n anii trecuĂÂľi, „Festivalul de ArhitecturĂ£â€ al oraĂ‚Âşului Ă‚Âşi acest lucru cred cĂÂŁ trebuie susĂÂľinut Ă‚Âşi Ă®ncurajat Ă®n continuare.
*5 De asemenea, restaurarea clĂÂŁdirilor din Centru, cele din care se desprind bucĂÂŁĂÂľi de tencuialĂÂŁ Ă‚Âşi refacerea faĂÂľadelor clĂÂŁdirilor importante (prin zugrĂÂŁvit Ă‚Âşi restaurat), Ă®nsĂÂŁ, pĂÂŁstrĂ¢ndu-se nuanĂÂľele Ă‚Âşi imaginea edificiilor, cĂ¢t mai aproape de cea autenticĂÂŁ, originalĂÂŁ.
*6 ExistĂÂŁ o tradiĂÂľie destul de veche a formelor de Ă®nvĂÂŁĂÂľĂÂŁmĂ¢nt superior atestatĂÂŁ de multiplele facultĂÂŁĂÂľi din cadrul UniversitĂÂŁĂÂľilor BabeĂ‚Âş-Bolyai, UMF, Universitatea TehnicĂÂŁ, UniversitĂÂŁĂÂľile particulare, Institutele Ă‚Âşi Academia RomĂ¢nĂÂŁ, precum Ă‚Âşi importantele InstituĂÂľii de CulturĂÂŁ, etc.
*7 ExistĂÂŁ numeroase bunuri comune Ă®ntr-un oraĂ‚Âş, care sunt distruse sau deteriorate, Ă®ncĂÂŁ de la apariĂÂľia lor, ceea ce denotĂÂŁ lipsa de civilizare a cetĂÂŁĂÂľenilor. O impresie negativĂÂŁ ar putea fi dispariĂÂľia cĂÂŁrĂÂľilor de telefoane - de tip Pagini aurii – ataĂ‚Âşate Ă®n cabinele telefonice din Centru – zona Palatul Telefoanelor, Ă®n contextul Ă®n care, instituĂÂľia Romtelecom, oferĂÂŁ gratuit aceastĂÂŁ carte, abonaĂÂľilor sĂÂŁi! Un alt exemplu ar fi inscripĂÂľiile de pe clĂÂŁdiri sau monumente, fĂÂŁcute de cĂÂŁtre tinerii care folosesc grafitti, ex. trecerea pe sub Academia RomĂ¢nĂÂŁ, un loc insalubru, Ă®n plin centru al oraĂ‚Âşului, sau locuirea abuzivĂÂŁ a boschetarilor, Ă®n Turnul Croitorilor.
*8 Va trebui sĂÂŁ remarcĂÂŁm progresele fĂÂŁcute Ă®n ultimul timp Ă®n ceea ce priveĂ‚Âşte civilizarea: coĂ‚Âşurile de gunoi, grupurile sanitare, mult mai curate, plasate Ă®n locuri publice, ciĂ‚Âşmelele cu apĂÂŁ, vara, etc.
*9 Ospitalitatea ardeleneascĂÂŁ este un obicei notoriu, imaginea frumoasĂÂŁ, civilizatĂÂŁ Ă‚Âşi curatĂÂŁ a Clujului, va atrage turiĂ‚Âşti Ă‚Âşi printre turiĂ‚Âşti, chiar investitor strĂÂŁinii.
*10 Pentru o informare cu mai multĂÂŁ acurateĂÂľe, pot apĂÂŁrea mai multe panouri de acest tip, Ă®n PiaĂÂľetele oraĂ‚Âşului.
*11 ĂĹ˝n oraĂ‚Âşele occidentale, a-ĂÂľi procura harta urbei nu costĂÂŁ nimic, spre bucuria turiĂ‚Âştilor romĂ¢ni, care Ă®n oraĂ‚Âşele lor, plĂÂŁtesc destul de mult pentru a-Ă‚Âşi procura o hartĂÂŁ. ĂĹ˝n afarĂÂŁ de a fi scoase spre vĂ¢nzare, dacĂÂŁ nu pot fi oferite gratuit - ar trebui expuse aceste hĂÂŁrĂÂľi Ă®n locuri strategice, eventual construite panouri, cum ar fi cel de lĂ¢ngĂÂŁ primĂÂŁrie Ă‚Âşi expuse Ă®n piaĂÂľete sau Ă®n locurile publice.
*12 Desigur, putem fi mĂ¢ndri de ceea ce Ă®nseamnĂÂŁ oraĂ‚Âşul Cluj-Napoca, dar nu cred cĂÂŁ ar trebui sĂÂŁ gĂ¢ndim Ă®n termini de “afacere” toate modalitĂÂŁĂÂľile de a ne face cunoscutĂÂŁ urbea – Ă‚Âşi aici mĂÂŁ refer la preĂÂľurile crescute ale hĂÂŁrĂÂľilor sau ale cĂÂŁrĂÂľilor care prezintĂÂŁ oraĂ‚Âşul - ci Ă®nsĂÂŁĂ‚Âşi ca o oportunitate de a oferi cĂ¢t mai multe informaĂÂľii doritorilor, pentru cĂÂŁ trebuie sĂÂŁ recunoaĂ‚Âştem faptul cĂÂŁ oraĂ‚Âşul nostru este unul scump, iar traiul majoritĂÂŁĂÂľii locuitorilor - destul de dificil, din acest punct de vedere.
*13 Spre amuzamentul dumneavoastrĂÂŁ voi mĂÂŁrturisi cĂÂŁ Ă®ntr-o anume perioadĂÂŁ din viaĂÂľa mea, copil fiind Ă‚Âşi auzind despre strada Albini, mi-am imaginat cĂÂŁ ar fi o stradĂÂŁ Ă®n care o albinĂÂŁ uriaĂ‚ÂşĂÂŁ Ă‚Âşi-a fĂÂŁcut un stup, unde ea stĂÂŁpĂ¢neĂ‚Âşte Ă‚Âşi de unde nu mai doreĂ‚Âşte sĂÂŁ plece, fĂÂŁrĂÂŁ sĂÂŁ-mi pot imagina cĂÂŁ acesta ar putea fi numele unui mare savant. De aceea, fiecare stradĂÂŁ ar fi indicat sĂÂŁ poarte un minim “istoric” reprezentativ.
*14 Presa informaĂÂľionalĂÂŁ este destul de bine reprezentatĂÂŁ, cu toate cĂÂŁ existĂÂŁ informaĂÂľii incomplete sau succinte, adeseori, Ă®nsĂÂŁ televiziunea are un spaĂÂľiu de emisie nepermis de mic, Ă‚Âştiri succinte Ă‚Âşi grĂÂŁbite, extrem de puĂÂľine emisiuni de tip cultural Ă‚Âşi Ă®n general destul de multe ezitĂÂŁri de emisie, iar revistele de tip cultural sunt tot mai puĂÂľine. Un aspect pozitiv l-ar reprezenta publicaĂÂľiile de tip informativ, gen “7 seri”, cu distribuire gratuitĂÂŁ.
*15 ExistĂÂŁ Ă®n centrul oraĂ‚Âşului cĂ¢teva benzi de infractori minori, care pĂÂŁtrund Ă®n casele oamenilor sau Ă®n firme Ă‚Âşi furĂÂŁ absolut tot ce le stĂÂŁ Ă®n cale, fĂÂŁrĂÂŁ ca justiĂÂľia sĂÂŁ le facĂÂŁ ceva, pentru simplul fapt cĂÂŁ sunt minori – existĂÂŁ cazuri cu peste 400 de plĂ¢ngeri la PoliĂÂľia Municipiului, de asemenea, referindu-ne la cei care distrug casele pe care le ocupĂÂŁ abuziv, nu putem uita exemplul casei vechi din strada Avram Iancu – Casa CĂÂŁlĂÂŁului, un vechi monument istoric, distrus pĂ¢nĂÂŁ la temelii, de aceĂ‚Âşti ignoranĂÂľi-termite, amintiĂÂľi mai sus.
*16 OraĂ‚Âşul este curat Ă®n mare mĂÂŁsurĂÂŁ. Ceea ce se Ă®ntĂ¢mplĂÂŁ Ă®n colĂÂľuri sunt chiĂ‚Âştoacele de ĂÂľigĂÂŁri aruncate – Ă®n cea mai mare proporĂÂľie, apoi hĂ¢rtii mici, celofane, ambalaje, etc. Probabil cĂÂŁ pietonii se feresc involuntar sĂÂŁ arunce un chiĂ‚Âştoc aprins Ă®ntr-o cutie de gunoi, plasatĂÂŁ pe marginea carosabilului, din teama mai mult sau mai puĂÂľin conĂ‚ÂştientizatĂÂŁ, de a nu stĂ¢rni un incendiu – pentru cĂÂŁ Ă®n aceste coĂ‚Âşuri de gunoi existĂÂŁ multe materiale inflamabile. Poate cĂÂŁ, alĂÂŁturi de Ă®nmulĂÂľirea coĂ‚Âşurilor de gunoi (ele ar trebui sĂÂŁ existe chiar Ă‚Âşi pe strĂÂŁduĂÂľele mici) ar fi bine sĂÂŁ existe niste dispozitive non inflamabile aplicate pe marginile drumurilor pentru a servi special la stingerea Ă‚Âşi aruncarea ĂÂľigĂÂŁrilor – Ă®n felul acesta s-ar reduce mult din mizeria care rĂÂŁmĂ¢ne totuĂ‚Âşi, aruncatĂÂŁ la margine de drum.
Adina Ungur,
care nu cunoaĂ‚Âşte loc mai frumos decĂ¢t e oraĂ‚Âşul ei.
______________________________
Nota autorului: eseul va fi imbunatatit pentru ca in doar doua pagini n-am reusit decat sa punctez, cateva dintre problemele/ideile pe care urmeaza sa le dezvolt, cu aceasta ocazie.
(Imi cer scuze lipsa "italicului" si a "boldului", de asemenea, lipsa alineatelor din prezentarea eseului - pe care nu le pot reda aici.) |
|
|
Parcurge cronologic textele acestui autor
|
|
|
Text anterior
Text urmator
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text DEOARECE
AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elena, Luminita, Nicolae va multumesc pentru incredere! Cu adevarat imi iubesc mult de tot orasul! Ceea ce ma bucura este faptul ca el incepe sa se apropie foarte mult de felul in care am propus sa se modifice si acest lucru nu-mi poate da decat bucurie si imi certifica faptul ca ideile mele au ajuns acolo unde trebuia!
Multumiri! |
|
|
|
Postat
de catre
Adina Ungur la data de
2005-12-19 03:58:49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Felicitari Adina si bine ai revenit. |
|
|
|
Postat
de catre
Elena Stefan la data de
2005-03-29 11:19:17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De ce nu se pot acorda voturi la acest text? |
|
|
|
Postat
de catre
Luminita Suse la data de
2005-03-28 05:44:02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
felicitari si de la mine pentru cum iti iubesti orasul, scrii si reusesti sa impresionezi. Voi paria intotdeauna pe tine. |
|
|
|
Postat
de catre
nicolae tudor la data de
2005-03-24 08:37:04 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Draga Adina, te felicit din toată inima pentru acest premiu! Îl meriţi şi sper să fie urmat de nenumărate alte premii. Mult succes în continuare!
Cu respect şi prietenie,
Oriana |
|
|
|
Postat
de catre
Luminita Suse la data de
2005-03-24 02:56:57 |
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23972 |
|
|
Comentarii:
120095 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|